آمار طلاق وحشتناک شد / از هر ۲ ازدواج یک طلاق

داده های موجود در سایت سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد نسبت طلاق به ازدواج در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری به شدت افزایش یافته است.

طبق آمار رسمی در حال حاضر در ۱۲ استان ایران از هر دو ازدواج یکی به طلاق به ختم می شود. این رقم تکاندهنده با خود خبرهای بدی از وضعیت آموزشی ، اجتماعی، اقتصادی و روانی جامعه به همراه دارد.

داده های موجود در سایت سازمان ثبت احوال نشان می‌دهد نسبت طلاق به ازدواج در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری به شدت افزایش یافته است.

 از ابتدای سال تاکنون ۸۰۳۶۱ ازدواج و ۴۸۸۱۲ طلاق ثبت شده که نسبت طلاق به ازدواج را به عدد ۴۸/۵ درصد رسانده است. نسبت طلاق به ازدواج در استان‌هایی چون البرز، مازندران، سمنان، تهران و مرکزی بحرانی‌تر از سایر نقاط کشور است.

در ۲۳ استان کشور به ازای هر دو ازدواج حداقل یک طلاق ثبت شده است. اینکه چرا تمایل به ازدواج و فرزندآوری در ایران کم شده است و چرا زندگی زناشویی در ایران بی دوام شده است مباحثی است که باید مورد بررسی دقیق قرار گرفته و دولت و مجلس برای کاهش این آمار فاجعه بار تصمیمات تخصصی و سنجیده بگیرند.

تمایل به ازدواج و فرزندآوری در ایران به دلایل مختلف آمار کمی را در این روزها به خود اختصاص داده است. یکی از علل به تغییر نگرش جامعه بر می گردد.در گذشته، تشکیل خانواده و داشتن فرزندان به عنوان یک هدف مهم در زندگی مورد توجه بود. اما در سال‌های اخیر، نگرش جامعه نسبت به ازدواج و فرزندآوری تغییر کرده است که در همه موارد  و علل مدیریت کلان کشور اثرگذار بوده است.مباحث اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی در این کاهش آمار مهم بوده اند.

هزینه‌های زندگی و تأمین نیازهای روزمره افزایش یافته است و برخی از جوانان نمی‌توانند شرایط مالی لازم برای تشکیل خانواده را فراهم کنند. همچنین، نگرش به اینکه فرزندآوری نیاز به منابع مالی زیادی دارد، نیز می‌تواند تمایل به فرزندآوری را کاهش دهد.

از سوی دیگر  تغییر نقش زنان در جامعه، افزایش سطح تحصیلات و شغل‌های زنان، تغییر نگرش به نقش پدر و مادر بر تأخیر در ازدواج و فرزندآوری اثر گذار بوده است.

بخش دیگری که در دور ماندن جمعیت جوان کشور از ازدواج و فرزندآوری موثر بوده است بی توجهی نهادهای آموزشی و فرهنگی به آموزش درست ارتباط بین زنان و مردان است و از سوی دیگر بی توجهی به قانون های شکل گیری برابری و حمایتی در مجلس نیز اثر خود را بر روی این مهم گذاشته است .عدم تطابق در زوج‌ها، عدم توافق در مسائل مالی و فرزندپروری، نقض حقوق زنان و مشکلات روانی  باعث بی‌دوام شدن زندگی زناشویی شده است.

برای برطرف کردن مشکلات طلاق در ایران، دولت می‌تواند اقدامات متعددی را انجام دهد که با توجه به آمار تکاندهنده از هر دو ازدواج یک طلاق در ۱۲ استان دیگر زمان تعلل در اجرای برنامه ای تخصصی نیست بلکه باید با سرعت اقدام کرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    من با ۶۱ سال سن اعتراف میکنم که ۳۳ ساله قصد طلاق دارم (یعنی از ۴ سال بعد ازدواجمون ) ولی بخاطر دو تا دخترم نتونستم طلاق بگیرم ، در واقع ۳۳ ساله طلاق عاطفی گرفتیم و فقط همخونه هستیم و شرمنده ی دو تا فرزند بی گناهی که وارد این زندگی کثیف کردیم

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر