خون مردم ایران صادر می شود؟

مدیرکل انتقال خون استان تهران در پاسخ به برخی شبهات تاکید کرد که خون‌های اهدایی مردم قابل انتقال به خارج از کشور نیست؛ چراکه شاخص‌هایی که برای سلامت اهدای خون در نظر گرفته می‌شود، کشور به کشور متفاوت است.

خون مردم ایران صادر می شود؟

به گزارش تیترکوتاه، ماجرای تاسیس سازمان ملی انتقال خون، روند توسعه و روزآمد شدن آن در کشور، اهدای خون کاملا داوطلبانه، سهم گروه‌های سنی و جنسی در اهدای خون، سلامت خون‌های اهدایی ایرانیان و ... از جمله مباحثی است که مدیرکل انتقال خون استان تهران در آستانه روز جهانی اهدای خون به تشریح آن پرداخت.

دکتر سید منتظر شبَّر با اشاره به شعار روز جهانی اهدای خون مبنی بر "من هستم؛ چون تو خون اهدا می‌کنی"، گفت: شعار همه ساله با مشارکت و نظرات کشورهای مختلف توسط سازمان بهداشت جهانی انتخاب می‌شود.

از "خون فروشی" تا تاسیس سازمان ملی انتقال خون

وی با اشاره به اینکه سابقه اولین تزریق خون در کشور ما به سال‌های ابتدایی دهه ۲۰ خورشیدی باز می‌گردد، اظهار کرد: در واقع در این سال‌ها با توجه به نوپا بودن طب انتقال خون و ناآشنا بودن اذهان عمومی با این مقوله، دریافت خون از داوطلبان برای تزریق به بیماران به سختی انجام می‌شد و راضی کردن افراد برای اهدای خون عمدتا به ابتکار عمل پزشک بستگی داشت. بیمارستان‌های ارتش و مراکز جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران از اولین مراکزی بودند که به صورت سیستماتیک اقدام به جمع‌آوری خون از میان اعضا و داوطلبان خود کردند.

وی افزود: به مرور با شناخته شدن ارزش حیاتی تزریق خون در نجات جان بیماران و افزایش تجویز خون در مراکز درمانی، جمع آوری خون داوطلبان جوابگوی نیاز بیماران نبود و تنها راه چاره پرداخت مبالغی در برابر دریافت خون بود. بنگاه‌هایی که خون را در ازای پرداخت مبالغ اندکی از مردم می‌خریدند و با قیمت بالا به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی می‌فروختند رونق گرفتند. در این شرایط بدیهی بود که مشتریان این بنگاه‌ها را عمدتا افراد بی‌بضاعت و بویژه معتادان و خیابان خواب‌ها تشکیل می‌دادند و به همین دلیل کمترین کنترلی از نظر بررسی سلامت و کیفیت روی خون‌ها وجود نداشت.

او تاکید کرد: با توجه به مشکلات و عوارض ناشی از تعدد متولیان امر انتقال خون، فعالیت سودجویانه بنگاه‌های خصوصی، طرح اولیه تاسیس یک سازمان مستقل برای ساماندهی سیستم تامین خون و فراورده‌های خونی شکل گرفت تا اینکه در نهایت سازمان ملی انتقال خون ایران در نهم مرداد ماه ۱۳۵۳ تاسیس شد.

وضعیت فعلی مطلوب ذخایر خونی پایتخت

وی درباره وضعیت ذخایر خونی استان تهران، بیان کرد: در حال حاضر ذخایر خوب و مطلوبی داریم اما در این فصل سال اعمال جراحی بویژه در استان تهران به دلیل وجود مراکز ارجاعی افزایش می‌یابد که به دنبال آن، مصرف خون هم افزایش می‌یابد. در این راستا از مردم می‌خواهیم همچنان اهدای خون را جدی بگیرند تا وضعیت مطلوب ذخایر خونی پایدار باشد. این شرایط فعلی جدا از بیمارانی است که نیاز روزانه به خون دارند و باید خون دریافت کنند.

او تاکید کرد: نیاز به خون موضوعی همیشگی است و مردم نباید به فصول خاص یا شرایط زمانی خاصی برای اهدا بسنده کنند. در شرایط فعلی ما در تهران روزانه حدود ۱۵۰۰ اهدای خون داریم.

خون ایرانیان به هیچ کشوری ارسال نمی‌شود

مدیرکل انتقال خون استان تهران، تاکید کرد: در مباحث علمی ما شانه به شانه کشورهای پیشرفته در حرکت هستیم و در بحث اهدای خون نیز جزو بهترین کشورهای دنیا هستیم. خون در ایران کاملا داوطلبانه تامین می‌شود و ذکر این نکته ضروری است که به هیچ عنوان خون دریافت شده از مردم قابل انتقال به خارج از کشور نیست و این شبهه‌ای که برخی افراد مغرض مطرح می‌کنند و می‌گویند ما خون را به سایر کشورها می‌فرستیم به هیچ عنوان امکان و صحت ندارد. شاخص‌هایی که برای سلامت اهدای خون در نظر گرفته می‌شود، کشور به کشور متفاوت است و این موضوع امکان پذیر نیست که ما به جایی خون بفرستیم.

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر