این موجود بندانگشتی قاتل میلیون ها حیوان است

سالانه حدود ۵۴ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف‌ می‌‌شود.

تولید سیگار به فرسایش خاک، کمبود آب و تغییرات آب و هوایی کمک می کند. گیاهان تنباکو به مقادیر زیادی مواد مغذی از خاک نیاز دارند که زمین را در برابر فرسایش آسیب پذیر می کند. در ایران، کشت تنباکو یکی از عوامل فرسایش خاک، به ویژه در مناطقی که نیاز به آبیاری دارد، است.

در سراسر جهان روزانه ۸۰ تا ۱۰۰ هزار نفر شروع به سیگار کشیدن می کنند، که نیمی از آنها ساکن آسیا هستند.  روزانه بیش از ۱۵ میلیارد نخ سیگار در سراسر جهان مصرف می‌شود. به عبارت دیگر هر دقیقه ۱۰ میلیون نخ و یا ۵.۶ تریلیون نخ در سالپ! این یعنی در دنیا روزانه به ازای هر ساکن کره زمین سه نخ سیگار به فروش و مصرف می‌­رسد.

سالانه چند نخ سیگار در ایران کشیده می شود؟

سالانه حدود ۵۴ تا ۶۰ میلیارد نخ سیگار در کشور مصرف‌ می‌‌شود. پرطرفدارترین سیگارهای موجود در ایران بهمن، کنت و وینستون لایت است. همچنین مارلبرو گلد نیز جزو سیگار های خارجی محبوب در میان سیگاری های کشور است.

زباله سیگار و  ته سیگار مصرف کنندگان سیگار مضرر است. ته سیگار رایج ترین کالایی است که به عنوان زباله بر زمین چه در شهر و روستا و چه در فضای منابع طبیعی کشورها رها می شود. زباله سیگار، سال ها طول می کشد تا تجزیه شود و  به حیات وحش آسیب می رساند زیرا آنها به اشتباه آن را غذا تلقی کرده، مصرف می کنند و جان می بازند.

همچنین سالانه میلیون ها حیوان و موجود آبزی با ته سیگار می میرند. مواد شیمیایی سمی موجود در ته سیگار می تواند حیات وحشی را که به اشتباه آنها را می بلعند مسموم کرده و به آنها آسیب برساند.

افتادن ته سیگار در خشکی می تواند به طرق مختلف به حیات وحش آسیب برساند. وقتی حیوانات آنها را با غذا اشتباه می گیرند، می توانند مواد شیمیایی سمی موجود در فیلترها را بخورند که  باعث مسمومیت و مرگ شود.

این فیلترها همچنین باعث انسداد در سیستم گوارشی آنها می شود که منجر به آسیب های گوارشی و مرگ آنها می شود.علاوه بر این، حیوانات کوچک مانند پرندگان و جوندگان ممکن است از ته سیگار در لانه خود استفاده کنند و خود و فرزندانشان را در معرض مواد شیمیایی سمی قرار دهند.

ضررهای ته سیگار به آبزیان و پرندگان

در محیط های آبی، ته سیگار حتی می تواند مضرتر باشد. هنگامی که ته سیگار در ساحل و رودخانه و دریا رها می شود توسط ماهی ها و دیگر موجودات دریایی بلعیده می شوند. ضرر این ته سیگار انداختن سیگاری ها در دریا و رودخانه و تالاب و ... در نهایت به انسان ها بر می گرد. یعنی ماهی ها مصرف و انسان ها با مصرف ماهی ها دچار بیماری می شوند.

ضمنا،ته سیگارهای دور ریخته شده می تواند حیوانات دریایی مانند لاک پشت های دریایی و پرندگان را گرفتار و خفه کند.

کشت تنباکو عامل ۴ درصد جنگل زدایی جهان و در ادامه فرسایش خاک

جنگل زدایی ضربه دیگر سیگار است .تولید سیگار به مقدار زیادی زمین برای کشت محصولات تنباکو نیاز دارد.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، کشت تنباکو تقریباً ۴ درصد از جنگل زدایی جهانی را تشکیل می دهد. درختان را قطع می کنند تا راه را برای مزارع تنباکو باز کنند .این نه تنها به جنگل زدایی کمک می کند، بلکه منجر به فرسایش خاک و از بین رفتن تنوع زیستی می شود.

علاوه بر تأثیر مستقیم تولید سیگار بر جنگل ها، تولید و حمل و نقل سیگار نیز به تغییرات آب و هوایی کمک می کند. استفاده از سوخت های فسیلی در تولید و حمل و نقل گازهای گلخانه ای را آزاد می کند که به گرمایش جهانی کمک می کند.

به طور کلی، تولید، استفاده و دفع سیگار و ته سیگار اثرات منفی قابل توجهی بر محیط زیست از جمله جنگل زدایی، آلودگی و آسیب به حیات وحش دارد. کاهش مصرف سیگار و دور انداختن صحیح ته سیگار می تواند به کاهش این اثرات کمک کند.

سیگاری ها مسبب افزایش بحران آب جهان

این روزها از بحران آب و جنگ آب در جهان زیاد گفته و مشاهده می شود. سیگاری هایی که این اخبار را می خوانند، بد نیست بدانند که در ایجاد این بحران و جنگ ها بی تاثیر نیستند.

استعمال دخانیات و تولید سیگار از طرق مختلف به بحران آب می افزاید. اولاً، محصولات تنباکو به مقادیر زیادی آب برای آبیاری نیاز دارند، که می تواند منابع آبی محدود را در مناطق با کمبود آب تحت فشار قرار دهد. ثانیاً، فرآیند تولید سیگار نیز به مقادیر قابل توجهی آب نیاز دارد، از شستن برگ‌های تنباکو گرفته تا خنک کردن ماشین‌های مورد استفاده در تولید که هر کدام از این موارد  منابع آب محلی را بیشتر کاهش دهد.

به طور کلی، استعمال دخانیات و تولید سیگار با کاهش منابع آب، آلودگی آبراه ها و آسیب رساندن به آبزیان به بحران آب کمک می کند.

سیگاری ها چگونه جهان را به شکل خطرناکی گرم می کنند

این روزها جهان به طور جدی در حال برنامه ریزی به قصد عبور از بحران جدی به نام تغییرات آب و هوا و گرمایش زمین است. بسیاری از سیگاری های جهان در حالی که مثلا در حال پوک زدن به سیگار خود هستند در فضای مجازی و سایت های خبری از حمله مخرب و ویران کننده تغییرات آب و هوایی می خوانند. اما آیا می دانند که چه سهم بزرگی در رشد این حملات دارند؟

استعمال دخانیات و تولید سیگار از طرق مختلف به گرم شدن زمین می افزاید. محصولات تنباکو به مقادیر زیادی آب و انرژی برای آبیاری، کوددهی و حمل و نقل نیاز دارند که همگی باعث انتشار گازهای گلخانه ای می شوند.

 فرآیند تولید سیگار شامل استفاده از سوخت‌های فسیلی مانند زغال‌سنگ، نفت و گاز است که گازهای گلخانه‌ای را نیز وارد جو می‌کنند. علاوه بر این، دفع ته سیگار نیز به گرم شدن کره زمین کمک می کند. وقتی ته سیگارها ریخته می شوند یا به طور نامناسب دور ریخته می شوند، می توانند مواد شیمیایی سمی را در محیط آزاد کنند که سال ها طول می کشد تا تجزیه شوند. در حین تجزیه، متان را آزاد می کنند، گاز گلخانه ای قوی که به گرم شدن کره زمین کمک می کند.

اثرات سیگار و تولید سیگار بر روی کره زمین به خوبی مشخص است به طور خلاصه می توان گفت هر سیگاری با هر سیگاری که می کشد و هر تولید کننده سیگار با هر نخ سیگاری که تولید می کند  آلودگی هوا، جنگل زدایی، و آلودگی آب و غیره به زندگی خود و دیگر و محیط می آویزد که این تأثیرات می تواند عواقب گسترده ای برای اکوسیستم، حیات وحش و سلامت انسان داشته باشد.

تولید سیگار در وضعیت بحران آب و تغییرات آب و هوایی در ایران

مهمترین کارخانه های تولید سیگار ایران،شرکت دخانیات تهران در استان تهران، شرکت دخانیات شیراز در استان فارس ، دخانیات گلستان در استان گلستان، شرکت دخانیات آذربایجان در استان آذربایجان شرقی، شرکت دخانیات کرمان در استان کرمان است.حال در شرایط بحران آب و فرسایش خاک و زمین هر سیگاری که این کارخانه ها تولید می کنند چه تخریبی برای ایران دارد؟به این سوال می توان اینگونه پاسخ داد:

تولید سیگار در ایران، مانند تولید تنباکو در سراسر جهان، به فرسایش خاک، کمبود آب و تغییرات آب و هوایی کمک می کند.  گیاهان تنباکو به مقادیر زیادی مواد مغذی از خاک نیاز دارند که زمین را در برابر فرسایش آسیب پذیر می کند. در ایران، کشت تنباکو  یکی از عوامل فرسایش خاک، به ویژه در مناطقی که نیاز به آبیاری دارد، است.

 همانطور که گفته شد، کشت تنباکو به مقدار قابل توجهی آب نیاز دارد که منجر به مشکلات کم آبی در مناطقی می شود که منابع آب محدود است. پس در ایران، کشاورزی دخانیات سهم عمده ای در بحران آب کشور می تواند ایفا کند که نشانه های ان را  به ویژه در استان های شرقی می توان دید.

پیشتر گفته شد که  تولید، حمل و نقل و توزیع سیگار به انتشار گازهای گلخانه ای کمک می کند که به تغییرات آب و هوایی می افزاید. ایران در درگیر نشدن با این شرایط مستثنی نیست.  کشاورزی تنباکو نیازمند استفاده از کودها و سموم دفع آفات است که به انتشار گازهای گلخانه ای نیز کمک کند. در نتیجه، تولید سیگار در ایران از طریق فرسایش خاک، کمبود آب و انتشار گازهای گلخانه ای به تخریب محیط زیست و تغییرات آب و هوایی می افزاید.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر