تجارت خارجی | صادرات | واردات

تجارت ایران با این کشور کاهش یافت / برنج مهمترین کالای وارداتی ایران از هند چیست؟

وزارت بازرگانی و صنعت هند از مبادلات حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری این کشور با ایران در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۳ خبر داد.

تجارت ایران با این کشور کاهش یافت / برنج مهمترین کالای وارداتی ایران از هند چیست؟

هند با جمعیتی بالغ بر ۱٫۳ میلیارد نفر، یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی جهان است و به عنوان یکی از کشورهایی با رشد اقتصادی سریع، از ظرفیت بالایی برای صادرات به نقاط مختلف جهان برخوردار است. در این بین، ایران با جمعیت ۸۳ میلیون نفر و بازاری بزرگ برای صادرات، یکی از غول‌های صنعتی و اقتصادی خاورمیانه به حساب می‌آید. برخی از محصولاتی که هند می‌تواند به ایران صادر کند شامل انواع محصولات نفتی، پتروشیمی، فولاد، ماشین آلات، دستگاه‌های پزشکی، خوراک دام و طیور، محصولات باطری، نسوز و... است. با توجه به فشارهای تحریمی اخیر بر ایران و نیز اهمیت هند به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی جهان، همکاری‌های دوجانبه بین این دو کشور می‌تواند منجر به تحقق منافع مشترک و توسعه کسب و کارهای هر دو کشور شود.

وزارت بازرگانی و صنعت هند کل مبادلات تجاری این کشور با ایران در ۹ ماهه نخست سال‌جاری میلادی را ۱ میلیارد و ۳۲۴ میلیون دلار اعلام کرد.

مبادلات تجاری ایران و هند در این دوره با افت ۳۳ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شده است. کل مبادلات تجاری دو کشور در ۹ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ بالغ بر یک میلیارد و ۹۸۳ میلیون دلار اعلام شده بود.

کاهش مبادلات تجاری ایران و هند از ابتدای ۲۰۲۳ عمدتا ناشی از افت صادرات این کشور به ایران بوده است. صادرات هند به ایران در ماه‌های ژانویه تا سپتامبر امسال افت ۴۳ درصدی داشته و به ۸۵۹ میلیون دلار رسیده است. هند در ۹ ماهه نخست سال میلادی گذشته یک میلیارد و ۵۱۰ میلیون دلار کالا به ایران صادر کرده بود.

واردات هند از ایران در ۹ ماهه ۲۰۲۳ نیز افت ۲ درصدی داشته و به ۴۶۵ میلیون دلار رسیده است. هند در مدت مشابه سال قبل ۴۷۳ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده بود.

برنج مهمترین کالای وارداتی ایران از هند

بر اساس این گزارش برنج بیشترین سهم را در صادرات هند به ایران در ۹ ماهه نخست امسال داشته و ۶۳ درصد از کل صادرات هند به ایران در این دوره مربوط به برنج بوده است. میوه با ۳۹ میلیون دلار در رتبه دوم قرار داشته است. همچنین هند ۲۲ میلیون دلار چای در این مدت به ایران صادر کرده است.

فرآورده‌های نفتی نیز بزرگ‌ترین کالای وارداتی هند از ایران در ۹ ماهه نخست ۲۰۲۳ بوده و هند ۱۷۹ میلیون دلار فرآورده نفتی ایران را در این مدت وارد کرده است. مواد اولیه تولید رنگ با ۱۳۱ میلیون دلار و میوه با ۷۷ میلیون دلار به ترتیب در جایگاه دوم و سوم از این نظر قرار داشته‌اند.

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها