تخفیف تجارت در مرزهای غربی و نقش آن در بهبود صادارت

موضوع تحریم و محدودیت‌های بانکی و مالی، یکی از مهمترین دست‌اندازهای کشور در امر صادرات است، به ویژه اینکه بازرگانان وتجار ایرانی نمی‌توانند ارز خود را به کشور وارد کنند و عملاً در این حوزه نیز با مشکلات بسیار زیادی مواجه هستند. همین مشکلات و مسائل سبب شده که امر واردات در بسیاری از اقلام، مطلوب بازرگان ایرانی نباشد.

تخفیف تجارت در مرزهای غربی و نقش آن در بهبود صادارت

از طرف دیگر، توسعۀ تجارت به طور قطع زمینه‌ساز رونق مناطق مرزی می‌شود و به همین دلیل تسهیل در مبادی تجاری امری ضروری به نظر می‌رسد.

در این بین، به گفتۀ علی‌اصغر عباس‌زاده؛ مدیرکل حوزه نظارت بر گمرکات استان کرمانشاه از عملیاتی شدن طرح تخفیف ۲۵ درصدی برای واردات به استان و کشور خبر داده و این اقدام را گامی برای رونق تجارت دانسته است چراکه با توجه به نزدیک به ۱۹۰ کیلومتر مرز مشترک این استان با کشور عراق و وجود دو مرز رسمی پرویزخان (هم مرز با اقلیم کردستان عراق) و خسروی (هم مرز با بخش عربی عراق)، این موضوع اهمیت بسیار بالایی در رونق اقتصادی کرمانشاه دارد.

مسئله مهم دیگر درباره این دو مرز اینکه کشور عراق به دلیل توسعه‌نیافتگی، تقریباً در همۀ تولیدات نیازمند واردات است و به بیان دیگر هر کالای تولیدی و محصول خدماتی را می‌توان در بازار این کشور به فروش رساند.

نیل به این هدف به دو دلیل عمده در دسترس است:

اول اینکه عراق در این سال‌ها روابط دو جانبه و حسنه‌ای با ایران در تمام بخش‌ها و سطوح سیاسی و مردمی داشته است که البته این مهم به دلیل قرابت فرهنگی و دینی و تمدنی است.

دوم اینکه عمده تولیدات ایران از کیفیت مورد نظر برای طرف عراقی برخوردار است و همین موضوع با توجه به هزینه پایین تولید در ایران، رقابت‌پذیری محصولات ایرانی را در این بازار افزایش می‌دهد.

این موضوع در بخش صادرات خدمات فنی و مهندسی، از اهمیتی دو چندان برخوردار است چون هم ایران در این بخش قدرتمندترین کشور منطقه است و هم عراق برای طی کردن مسیر توسعه نیاز بالای به این نوع خدمات دارد.

انتهای پیام/

منبع: همت خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها