خبرنگار تیتر کوتاه از اجلاس ایران و آفریقا گزارش می دهد:

اجلاس بین المللی با امکانات دهه ۶۰ / باز هم کوتاهی در حق رسانه ها

دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا به عنوان یکی از رویدادهای مهم کشور با شکوه و آبرومند اما با حاشیه هایی همراه بود.

اجلاس بین المللی با امکانات دهه ۶۰ / باز هم کوتاهی در حق رسانه ها

دومین اجلاس بین المللی ایران و آفریقا صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه با حضور سید ابراهیم رییسی رییس جمهور، عباس علی آبادی وزیر صمت، معاونان این وزارتخانه، مهدی ضیغمی رییس سازمان توسعه تجارت،‌ جمعی از نمایندگان مجلس و مقامات عالی اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی در محل سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.

نکته جالب توجه آنکه هیچ وبگاه رسمی ساعت دقیق برگزاری رویداد را اعلام نکرده و خبرنگاران برای اطلاع از ساعت دقیق حضورشان، حسابی سردرگرم بودند.

در این مراسم به رغم ثبت نام اولیه در سایت اعلام شده، کارت ورود بسیاری از افراد صادر نشده و پس از افزایش اعتراضات، ماموران حراست مجور شدند صرفا با رویت کارت ملی امکان حضور در مراسم را برای افراد ذکر شده فراهم کنند.  این در حالی بود که اگر از میان این افراد، کسی بنا به هر دلیلی از نشست خارج شده بود، به علت نداشتن کارت ورود، امکان بازگشت به سالن همایش را نداشت.

بین المللی ولی فقط با زبان فارسی

یکی از نقاط ضعف بزرگ برگزاری این نشست به عنوان یکی از مهم ترین جلسات حوزه دیپلماسی تجاری کشور نبود دستگاه مترجم همزمان برای مهمانان خارجی این جلسه بود. فقط تعداد محدودی از گوشی های مترجم به دو الی سه ردیف صندلی اول رسید و ما بقی مهمانان خارجی جلسه را بدون متوجه شدن حتی یک کلمه از صحبت های سخنرانان به پایان رساندند.

البته در این بین یک سخنران خارجی به ایراد سخنرانی پرداخت که نیاز به مترجم همزمان برای فعالان تجاری کشور خودمان  نیز احساس می شد.

چالش بزرگ نبود مترجم همزمان و دستگاه های مربوط به این کار سالهاست که در کشور ما وجود دارد و نمی دانیم دقیقا چه زمانی قرار است این مشکل رفع شود.

عدم دعوت از خبرنگاران تخصصی حوزه تجارت و طبق معمول تاکید بر حضور صداوسیما و رسانه های دولتی از دیگر چالش های اجلاس ایران و آفریقا بود. امری که باعث می شود، سطح اطلاع رسانی ها در این نوع رویدادها به بولتن سازی و انتشار گزارش های یک شکل منجر شود.

ناگفته نماند که ظاهرا تیم حراست در کنترل برنامه های امروز کم توان ظاهر شد و پس از سخنرانی رییس جمهور بی نظمی عجیبی سالن را فرا گرفت و سایر برنامه هایی که برای پس از سخنرانی سید ابراهمی رئیسی در نظر گرفته شده بود در بی نظمی تمام به پایان رسید.

موبایل خبرنگاران توقیف شد!

خبرنگار است و تلفن همراهش؛ این روزها اگر موبایل ما خبرنگاران همراهمان نباشد، اصطلاحا خلع سلاح می شویم. حالا فکر کنید در اجلاسی که رئیس و جمهور ایران و تمام شخصیت های برجسته کشور های آفریقایی حضور داشتند، تلفن همراه تمام خبرنگاران را توقیف کردند و صرفا به آنها اجازه دادند رویداد را با قلم و خودکار پوشش بدهند! درست مثل دهه ۶۰ و ۷۰!

شاید سوال کنید حتما اتاقی برای مخابره اخبار با لپ تاپ و رایانه تجهیز شده و در اختیار خبرنگاران قرار گرفت که باید عرض کنم پاسخ این سوال هم منفی است.

دولت هر سال تعداد زیادی از این جلسات را در سطح بین المللی برگزار می کند اما همیشه همین چالش ها با همین کیفیت تکرار می شوند. واقعا امیدواریم شرایط برگزاری رویدادهای حرفه ای به شکل دیگری پیش برود تا اثر بین المللی آن بهتر حس شود.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها