واردات خودرو | قیمت خودرو | بازار خودرو

خُلف وعده دولت در واردات خودرو / طلسم واردات خودرو در ۱۴۰۳ می شکند؟

با گذشت نزدیک به یک سال از حضور عباس علی‌آبادی در رأس وزارت صمت، سرانجام واردات خودرو آن‌طور که باید انجام نگرفت و این موضوع یک کارت قرمز برای وزیر صمت و دیگر مسئولان وزارت‌خانه است.

خُلف وعده دولت در واردات خودرو / طلسم واردات خودرو در ۱۴۰۳ می شکند؟

واردات خودرو ها بر بازار خودرو کشورها تاثیر قابل توجهی دارد. این تاثیرات می‌تواند مثبت یا منفی باشد. از یک سو، واردات خودروها می‌تواند باعث افزایش رقابت در بازار شود و قیمت خودرو ها را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند برای مصرف‌کنندگان مزیت باشد و باعث افزایش تقاضا برای خودروهای داخلی شود. از سوی دیگر، واردات خودروها می‌تواند باعث کاهش تولید خودروهای داخلی شود و در نتیجه باعث افزایش بیکاری در صنعت خودروسازی شود.

با توجه به آمارهای منتشره از سوی برخی از مسئولان دولتی، تا زمان انتشار این گزارش، وعده واردات خودرو تنها به اندازه حدود هفت درصد برآورد شده است. این درحالی است که عباس علی‌آبادی در واکنش به سوال خبرنگار مبنی‌بر واردات خودروهای کارکرده می‌گوید:«از شنیدن این سوال کهیر می‌زنم!»

این صحبت وزیر صمت در شرایطی مطرح شد که بزرگ‌ترین دلیل استیضاح و برکناری رضا فاطمی‌امین، وزیر سابق صمت، طولانی شدن روند واردات خودرو و آشفتگی بازار خودرو بود.

واردات خودرو به چه مرحله‌ای رسید؟

با توجه به اینکه آمار لحظه‌ای از تعداد خودروهای واردشده به کشور وجود ندارد، تنها راه رسیدن به این آمار استناد به صحبت‌های مسئولان وزارت‌خانه و گمرک در مقاطع مختلف زمانی است.

آخرین آماری که تا زمان انتشار این گزارش به دست رسیده سخنرانی مربوط وزیر صمت در نشست خبری بود که اعلام کرد: «بیش از ۶۰ هزار ثبت سفارش انجام شده و این عدد در حال رشد است. همچنین بیش از ۲۲ هزار خودروی وارداتی تحویل یا در حال تحویل به مردم یا در حال پلاک‌گذاری است، اما عده‌ای به دنبال این هستند که بگویند خودرو وارد نمی‌شود تا خودرو را گران کنند.»

گرچه در برخی از موارد همین آمارهای اعلامی دولت‌مردان نیز غیرواقعی از آب در می‌آید، اما با استناد به این تعداد اعلام شده نیز تنها هفت درصد از وعده داده شده به سرانجام رسید. بماند طبق این وعده‌ها قرار بود واردات خودرو طوری انجام بگیرد که زیرساخت‌های گمرکی کشور پاسخگوی این تعداد خودروی وارداتی نباشد.

در حالی که بازار خودرو در اواخر سال ۱۴۰۱ با التهاب شدیدی روبه‌رو بود، دولت خبر از جدی شدن واردات خودروهای کارکرده داد. این وعده در حالی مطرح شد که پیش از آن، وعده‌های واردات ۱۰۰ هزار و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو به طور کامل عملی نشده بود.

دولت قصدی برای افزایش واردات خودرو ندارد

برای آگاهی از هدف دولت برای هر سال می‌توان درآمدها و مالیات بر واردات دولت در لایحه بودجه سال بعد را بررسی کرد.

بودجه+سال+1403

با توجه به جدول فوق به‌رغم پیش‌بینی افزایش ۴۹.۸ درصدی درآمدهای عملیاتی دولت در سال ۱۴۰۳ مالیات بر واردات (حقوق ورودی) با افت ۳.۸ درصدی نسبت به سال گذشته روبه رو خواهد شد. می‌توان گفت در صورتی که دولت قصد داشت در مقیاس گسترده واردات خودرو را انجام دهد، حقوق ورودی افزایش چشم‌گیری پیدا می‌کرد. چرا که باید بخش بزرگی از مالیات بر واردات با احتساب تعرفه‌های گمرکی فوق به واردات خودرو مربوط می‌شد.

البته مشکل بزرگ دیگری که در مورد واردات خودرو مطرح می‌شود، تحریم‌های بین‌المللی کشور است. به این ترتیب تقریباً هیچ کشوری غیر از چین مایل به همکاری با ایران نیست و برای واردات خودروهای غیرچینی، باید به جای ثبت سفارش مستقیم از شرکت‌های خودروساز با روش‌های دیگر و در تعداد بسیار محدودتر خودرو وارد کرد.

حتی بسیاری از خودروسازان بزرگ چینی همچون چری به‌رغم اینکه شریک تجاری بزرگی برای ایران به شمار می‌رود، از مونتاژ محصولات خود با برند اصلی جلوگیری کرده و این محصولات را با نشان مدیران خودرو به بازار ایران عرضه می‌کند.

بنابراین در نهایت می‌توان به این نتیجه رسید که تنها هدف دولت از تصویب و پیگیری واردات خودرو، انجام خبردرمانی و پایین نگه داشتن جو روانی بازار خودرو بود و احتمالاً در سال ۱۴۰۳ نیز همانند سال گذشته واردات چندانی انجام نمی‌گیرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • وحید

    نارضایتی تمام نشدنی مردم از وضعیت صنعت خودرو کشور ، واردات خودرو ، کیفیت و قیمت خودروها

  • کوروش

    اگر قرار بود درست شود تا به حال شده بود
    با کنار گذاشتن کوچی و سیاهکلی و چند نماینده دلسوز مردم همه چیز شفاف و روشن است که حکومت و دولت بر علیه ملت خود هستند و نمونه کارشان میرسلمی ها و احمق های مشابه این افراد هستند که زمان را از دست دادند ولی حاضر نیستند کنار بروند

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها