افزایش درآمد ارزی با توسعۀ زیرساخت‌های ترانزیتی

​در دنیای امروز، توسعۀ زیرساخت‌های ترانزیتی یکی از مهمترین سیاست‌های اقتصادی کشورهاست چراکه حمل‌ونقل خود یکی از منابع درآمدهای ارزی است و کشورهایی که توان لجستیکی بالایی دارند و توانسته‌اند در مسیرهای آبی و جاده‌ای، زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، امروزه ارزش‌افزودۀ بالایی را در تجارت جهانی کسب کرده‌اند.

افزایش درآمد ارزی با توسعۀ زیرساخت‌های ترانزیتی

در این بین، کمتر کشوری مانند ایران از جغرافیای استراتژیکی برخوردار است که به نوعی در مهمترین منطقۀ جهان در بخش انرژی و یکی از مناطق مهم در تجارت دیگر اقلام و محصولات قرار داشته باشد. این مهم، ضرورت ارتقاء کمی و کیفی زیرساخت‌های ترانزیتی را دوچندان کرده است.

با این حال، سیستم حمل‌ونقل ایران به حدی فرسوده بود که حتی قدرت پاسخگویی به تجارت داخلی را هم نداشت و در اغلب موارد هم به دلیل کمبود ناوگان حمل‌ونقل باری و هم فرسوده بودن آنها، تجارت روند کُندی را طی می‌کرد اما دولت سیزدهم تا حدی در این حوزه موفق عمل کرد و نتیجۀ آن نیز به وضوح قابل لمس است.

آمار اخیر وزارت راه و شهرسازی از تثبیت و تداوم رشد عملکرد ترانزیت کشور در سال‌ جاری خبر می‌دهد و به گفتۀ شهریار افندی‌زاده؛ معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی، تا پایان مهرماه، مجموعاً ۷ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۱۳ تن کالا از کشور ترانزیت شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۲ درصد افزایش داشته است؛ همچنین در این مدت هفت ماهه، ترانزیت کالای نفتی و غیرنفتی به ترتیب با عملکرد ۲ میلیون و ۳۸۷ هزارتن و ۵ میلیون و ۵۳۰ هزار و ۱۳ تن، افزایش ۳۴.۱۲ و ۱۷.۴۹ درصدی را نسبت به هفت ماهه نخست سال ۱۴۰۱ رقم زده است. در مهرماه سال‌جاری، عملکرد ترانزیت با ثبت ۱ میلیون و ۳۷۷ هزار و ۶۳۹ تن، رشد نقطه به نقطه ۷۴ درصدی را نسبت به مهرماه سال قبل داشته است.

این آمار به شرط مدیریت بهتر داشته‌ها و ارتقاء هوشمندانه سیستم با استفاده از فناوری روز، هم‌افزایی بین‌دستگاهی و حمایت منطقی و هدفمند از فعالان، یکپارچه کردن سیستم نظارت هوشمند و استفاده از فناوری روز برای خدمت‌رسانی فناورانه و همچنین تزریق فناوری در کاهش مصرف سوخت در حمل‌ونقل جاده‌ای و صدالبته بازسازی راه‌‎های جاده‌ای و توسعۀ خطوط ریلی، می‌تواند به طور تصاعدی رشد کند و به یک منبع درآمد پایدار برای کشور تبدیل شود.

انتهای پیام/

منبع: همت خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها