دیوانه بازی های پوتین تمامی ندارد

یک فرمانده ارشد ارتش روسیه، به دلیل انتقاد از استراتژی‌های مسکو در جنگ اوکراین برکنار شد.

دیوانه بازی های پوتین تمامی ندارد

سرلشگر ایوان پوپوف، از فرماندهان ارشد ارتش روسیه، به دلیل انتقاد از وضعیت فعلی ارتش و خستگی سربازانش، از سمتش برکنار شده است. رویکرد اخیر روسیه بر مبنای عدم انتقادپذیری نسبت به شورش اخیر واگنر نیز بازمی‌گردد. یوگنی پریگوژن، فرمانده گروه مزدور واگنر، تا ماه‌ها فرماندهان عالی‌رتبه را سرزنش می‌کرد. اکنون مسکو برای جلوگیری از به وقوع پیوستن شورشی دیگر، منتقدین را به سرعت برکنار و خاموش میکند.

بنا بر گزارش الجزیره، رهبر نظامی مسکو، سرلشکر ایوان پوپوف، به دلیل نگرانی از وضعیت سربازان در جبهه و انتقاد از استراتژی روسیه در میدان نبرد برکنار شده است. پوپوف در پیامی صوتی، خطاب به سربازان گفت: «به دلیل انتقاد از ناکارآمدی نظامی روسیه در اوکراین از سمت خود برکنار شده است. فقدان شناسایی توپخانه و ضدحملات و کشته ها و جراحات متعدد ناشی از توپخانه دشمن از مشکلاتی بود که من توجه‌ها را به آنها جلب کردم». پوپوف که در منطقه زاپوریژیا در جنوب اوکراین می‌جنگید، از مافوق خود به شدت انتقاد کرده است. وی در پیام خود گفت: گرچه سربازان مسلح اوکراین نتوانستند از جبهه ما عبور کنند اما فرمانده کل قوا تنش‌های بسیاری را به ما وارد کرد.

همین انتقادات باعث ایجاد زنگ خطر شده و در روز چهارشنبه، والری گراسیموف، رئیس ستاد کل روسیه، او را از سمتش برکنار کرد. سرنوشت پوپوف هنوز مشخص نشده است.

موسسه مطالعات جنگ (ISW) ،اندیشکده مستقر در واشنگتن اعلام کرد که برکناری پوپوف در هفته جاری به شکایت او در مورد شکست مسکو در خط مقدم در اوکراین و عدم استراحت نیروهای روسی مرتبط است. به گزارش موسسه مطالعات جنگ، پوپوف به گراسیموف رئیس ستاد ارتش گفته بود که نیروهایش برای مدت طولانی در نبرد بوده و تلفات قابل توجهی متحمل شده‌اند و نیاز به استراحت و دوری از جبهه دارند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که گراسیموف، پوپوف را به باج‌گیری از فرماندهی نظامی روسیه متهم کرده است. ظاهرا پوپوف پس از انتقاد و تهدید به شکایت از ولادمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، از سمت خود برکنار شد و به جبهه دیگری در اوکراین فرستاده شده است.

همچنین این اندیشکده افزود: این گزارش‌ها در صورت صحت، نشاندهنده، فقدان نیروهای عملیاتی برای چرخش نیروهای دفاعی در برابر ضدحمله اوکراین و شکننده بودن خطوط دفاعی اوکراین است.

ترس از شورشی دیگر

از سوی دیگر برکناری پوپوف و انتقاد از رهبری، بازتابی از اتفاقات و شورش واگنر است؛ زیرا یوگنی پریگوژین نیز، مدت‌ها فرماندهان ارشد در مسکو را به دلیل برنامه‌ریزی ضعیف نظامی سرزنش میکرد.  پریگوزن با توقف نیروهایش در مسکو، شورش خود را متوقف کرد و با جنگنده‌هایش قراردادی مبنی بر ترک روسیه برای ایجاد پایگاه‌هایی در همسایه بلاروس منعقد کرد. دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهای واگنر مقدار زیادی تسلیحات سنگین را که برای عملیات در اوکراین در اختیار آنها قرار داده بود، تحویل داده است. به نظر می رسید که بازگرداندن تسلیحات بخشی از توافق بین مسکو و پریگوژین پس از شورش باشد.واگنر تانک های T-۹۰ و T-۸۰، پرتاب کننده های موشک متعدد، سیستم های توپخانه متعدد و همچنین ۲۵۰۰ تن مهمات از انواع مختلف و ۲۰۰۰۰ سلاح گرم را پس داده است.محل نگهداری پریگوژین ناشناخته است و مشخص نیست که آیا مبارزان او پیشنهاد تبعید در بلاروس را خواهند پذیرفت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها