اندیشکده گیت استون؛

چرا اعراب دیگر به آمریکا اعتماد ندارند

عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس به دولت بایدن اعتماد ندارند که دلیل آن کنار گذاشتن متحدان سنتی عرب اش در خاورمیانه و خصومت جو بایدن با عربستان سعودی است.

چرا اعراب دیگر به آمریکا اعتماد ندارند

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده گیت استون: عربستان سعودی و دیگر کشورهای خلیج فارس ظاهراً هنوز به دولت بایدن اعتماد ندارند، دلیل آن عمدتاً این است که آمریکا متحدان سنتی عرب خود در خاورمیانه را کنار گذاشته و رئیس جمهور آمریکا در رفتار خود با عربستان خصومت می ورزد. این دیدگاه از زمانی آغاز شد که بایدن، زمانی که نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بود، عربستان را به عنوان یک کشور مطرود قلمداد کرد و همچنان به تلاش‌های ایالات متحده برای احیای توافق هسته‌ای با ایران ادامه می‌دهد.

 روزنامه اینترنتی رای الیوم چاپ لندن می نویسد که سفر بلینکن به عربستان سعودی نتوانست به اکثر اهداف خود از جمله ترویج عادی سازی روابط بین پادشاهی و اسرائیل دست یابد. به نوشته این روزنامه، رسانه های عربستانی به دلیل همزمانی ورود «کریم بنزما»، بازیکن سابق رئال مادرید به این کشور با حضور وزیرخارجه آمریکا در عربستان، دیدار بلینکن را نادیده گرفتند.

موانع زیادی برای موفقیت آمریکا در ایفای نقش در بهبود روابط به کشورهای عربی وجود دارد که بخشی از آن به پرونده هسته‌ای ایران مربوط می‌شود، زیرا ایران هسته‌ای برای خلیج فارس و دیگر کشورهای منطقه نگران‌کننده است. موفقیت واشنگتن در حل و فصل این پرونده به گونه ای که امنیت و ثبات کشورهای خلیج فارس را تهدید نکند، نکته مهمی است و این چیزی است که آینده روابط واشنگتن با کشورهای حاشیه خلیج فارس را تعیین می کند.

آنچه بلینکن در سفر خود به عربستان سعودی به دست آورد، در برابر خطرات تنش‌های جاری در یمن، سوریه، عراق و سایر مناطق درگیری، به ویژه جنگ داخلی که اخیراً در سودان آغاز شد، ضعیف و ناقص بود. علاوه بر این چالش‌های همه جانبه ناشی از روابط پرتنش ایران و اسرائیل که در صورت عدم پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای و عدم اتخاذ گام‌های جسورانه‌تر برای محدود کردن ادامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران به مساله ای جدی تبدیل خواهد شد نیز وجود دارد.

 به هر حال از نظر اعراب به سفر اخیر بلینکن به عربستان سعودی، مشخص است که سعودی ها و سایر اعراب اعتماد خود را به دولت بایدن از دست داده اند و هیچ امیدی به آن برای ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه ندارند.

علاوه بر این، واضح است که سعودی‌ها آنقدر از بایدن آزرده خاطر شده‌اند که اگر این امکان را به آنها بدهد که از رئیس‌جمهور آمریکا دور شوند، حاضرند به ایران و روسیه نزدیک‌تر شوند. برای ترمیم آسیب هایی که به روابط آمریکا با کشورهای عربی که قبلاً به ایالات متحده احترام می گذاشتند، بیش از دیدار بایدن یا بلینکن یا سالیوان نیاز است. در واقع، می توان تصور کرد که نگرش اعراب نسبت به دولت بایدن بدون توجه به هر تلاشی که این دولت ممکن است انجام دهد، ثابت خواهد ماند.

انتهای پیام/

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها