اندیشکده هادسون؛

حواس ها از مرکز درگیری های اروپا پرت نشود

یک تحلیل گر آمریکایی در تحلیلی به اهمیت منطقه بالکان و درگیری های اخیر در آن اشاره می کند و می نویسد که تنش ها در اوکراین نباید باعث بی توجهی به منطقه مهمی مانند بالکان شود.

حواس ها از مرکز درگیری های اروپا پرت نشود

گروه بین الملل تیترکوتاه- اندیشکده هادسون: خشونت چند هفته گذشته در شمال کوزوو بین صرب‌ها و مأموریت صلح‌بان ناتو، باعث مجروح شدن سربازان ناتو، جسور شدن صربستان، تضعیف کوزوو، قدرتمند شدن روسیه و تقسیم جامعه فراآتلانتیک شد.

اگرچه تنش بین آلبانیایی‌ها و صرب‌ها در کوزوو به قرن‌ها قبل برمی‌گردد، اما بذر آخرین دور بی‌ثباتی در تابستان گذشته کاشته شد، زمانی که دولت کوزوو یک سیاست ثبت خودرو را اجرا کرد که بسیاری از صرب‌ها تصور می‌کردند که آنها را ناعادلانه هدف قرار داده است. در ماه نوامبر، شهرداران و مقامات محلی در مناطق صرب‌نشین شمال کوزوو در اعتراض به این سیاست به‌طور دسته‌جمعی استعفا دادند. با تشدید تنش ها در طول زمستان، صرب های قومی کوزوو انتخابات محلی در ماه آوریل را به دستور الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور صربستان تحریم کردند. جای تعجب نیست که بایکوت منجر به انتخاب آلبانیایی‌های قومی در مناطقی از کوزوو شد که عمدتاً صرب‌نشین هستند.

هنگامی که مقامات تازه منتخب هفته گذشته سعی کردند وارد تالار شهر خود شوند، خشونت آغاز شد. هزاران نفر از صرب‌های قومی ساکن کوزوو و اتباع صرب که از صربستان از مرز عبور می‌کردند به خیابان‌ها ریختند و باعث آشفتگی شدند. حدود 25 صلحبان ناتو هنگام دفاع از سه تالار شهر در شمال کوزوو زخمی شدند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در واکنش به خشونت ها گفت 700 نیروی اضافی برای کمک به حفظ نظم به کوزوو اعزام خواهند شد.

بیانیه‌های رسمی ایالات متحده و اتحادیه اروپا بیشتر تقصیرها را متوجه کوزوو کرد - برخی به صورت ناعادلانه و نامتناسب استدلال می‌کنند. ایالات متحده حتی کوزوو را از یک مانور نظامی بزرگ که در اروپا برگزار می شد حذف کرد. در همین حال، مقامات انگلیسی با انتقاد از کوزوو به واشنگتن و بروکسل نسبت به اتخاذ چنین رویکرد کج‌رویی هشدار دادند.

منطقه بالکان که از دیرباز به عنوان انبار باروت در اروپا تلقی می شده، امروزه همچنان منطقه بی ثباتی است که سیاست گذاران نباید آن را نادیده بگیرند. گسترش ناتو و اتحادیه اروپا به عنوان محرک های مهم اصلاحات و نوسازی منطقه بالکان عمل کرده است. رویدادهای کوزوو می‌تواند بالکان را بی‌ثبات کند، در زمانی که وضعیت ژئوپلیتیکی در جامعه ترانس آتلانتیک به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین متشنج است.

وضعیت کوزوو توجه بیشتر از اروپایی ها را جلب می کند. بسیاری از کشورهای عربی پس از تماشای تصاویر وحشتناک کشتار مسلمانان بی گناه توسط صرب ها در سال 1999، علاقه شدیدی به رویدادهای کوزوو نشان دادند. دو کشور عربی حتی برای کمک به حفظ صلح، نیروهای خود را به کوزوو اعزام کردند. در روزهای اولیه ماموریت حفظ صلح ناتو، حدود 1500 سرباز اماراتی در کوزوو مستقر شدند. مراکش نیز نیروهای خود را در کوزوو مستقر کرد. در طول 14 سال، بیش از 11 هزار سرباز مراکشی در آنجا خدمت کردند. 33 عضو از 57 عضو سازمان همکاری اسلامی کوزوو را به رسمیت می شناسند.

همچنین سیاست روسیه در منطقه در تضاد با اروپا است. صربستان همچنان جایگاه اصلی روسیه در بالکان غربی است. روابط اقتصادی و نظامی روسیه با صربستان قوی است و کمپین های تبلیغاتی روسیه بسیار فعال است.

از زمانی که کوزوو در سال 2008 استقلال خود را از صربستان اعلام کرد، تنش های مداوم بین دو کشور وجود داشته است. اگرچه روابط در طول سال ها به تدریج بهبود یافته است، اما همیشه دو قدم به جلو و یک قدم به عقب بوده است. با توجه به تمرکز بیشتر بین المللی بر اوکراین، تنش بین چین و تایوان، و درگیری های اخیر بین طالبان و ایران، سیاست گذاران نباید بالکان را نادیده بگیرند. این منطقه برای قرن ها منبع اصلی درگیری در اروپا بوده است. این را نمی توان نادیده گرفت و تعامل سازنده بین المللی در بالکان کلید ثبات و امنیت منطقه است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها