سالروز تاسیس حشدالشعبی؛

جوانانی که کشورشان را نجات دادند

حشدالشعبی نیروی مردمی بود که با هدف نجات عراق از تروریستهای داعشی به وجود آمد و در خدمت مردم قرار گرفت.

جوانانی که کشورشان را نجات دادند

گروه بین الملل تیترکوتاه- فاطمه مقدمی: سال 2014 میلادی با ورود ترویست‌های داعش به عراق موصل و بخشی از بغداد سقوط کرد. از طرفی دیگر جنایتی در پایگاه نظامی اسپایکر رخ داد که طی آن 2 هزار جوان دانشجوی شیعه با شلیک مستقیم اعدام شدند و اجساد برخی از آنها به رودخانه دجله انداخته شد به طوری که تا مدتها رنگ رودخانه دجله قرمز بود.

پس از این جنایت هولناک، آیت الله سیستانی طی فتوایی حکم جهاد داد، که نه تنها جوانان شیعه بلکه مسیحیان، ایزدی‌ها، سنی‌ها و سایر اقوام، گرد هم آمدند و نیروهای مردمی تحت عنوان حشد الشعبی را تشکیل دادند.

شرایط بسیار خطرناک، مردم وحشت زده و تکفیری‌ها در حال پیشروی بودند و اگر شرایط به همین منوال پیش می رفت حادثه هایی بسیار تلخ‌تر از اسپایکر رقم می‌خورد؛ اما  عراق، مرجعیت را داشت و آیت الله سیستانی با فتوای تاریخی خود در 13 ژوئن 2014، زمینه ساز سازمانی مردمی و نظامی در عراق شد. در سالهای اولیه تشکیل حشدالشعبی تعداد نیروها حدود 100 هزار نفر بود، اما امروزه این تعداد به حدود 160 هزار نفر رسیده است.

هدف از تشکیل حشد الشعبی کمک به ارتش و نیروهای امنیتی عراق برای پاسداری از مکانهای مذهبی و نیز مقابله با حملات داعش بود. در ماه مارس سال 2015 میلادی فرماندهان «حشد الشعبی» در بغداد، اهداف پنج‌گانه این ساختار نوین را به شرح ذیل اعلام کردند:

1-نبرد با داعش و بیرون راندن آن از خاک عراق

2-حفاظت از کشور

3- حفاظت از اماکن مقدس

4-حفاظت از مردم در برار تروریسم

5-کمک به عراقی‌هایی که توان جهاد ندارند

طبق مصوبه هیئت وزیران عراق، سازمان حشد الشعبی به سازمانی قانونی تبدیل شد و زیر نظر نخست وزیر قرار گرفت. این نیرو به صورت رسمی بخشی از ساختار نیروهای مسلح عراق محسوب می شود تحت کنترل فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است. چندی بعد حشد شعبی در روز 26 نوامبر 2016 با اکثریت آرای مجلس عراق به عنوان یک سپاه جدا از ارتش رسمیت پیدا کرد.

مهمترین دستاوردهای حشدالشعبی بعد از ﺗﺄسیس تاکنون را می‌توان در قالب چند پیروزی استراتژیک عنوان کرد که مهمترین آنها عبارتند از: آزادسازی «جرف النصر» بود. «جرف الصخر» در شمال بابل قرار دارد که بعدها به یُمن آزادسازی به دست نیروهای حشدالشعبی، جرف‌النصر نام گرفت و یکی از نخستین عملیات‌های موفق نیروهای مردمی به شمار می‌رفت.

 آزادسازی آمرلی، آزادسازی العلم، البغدادی و آزادسازی تکریت یکی از پیچیده‌ترین عملیات‌های نیروهای مردمی محسوب می‌شود که در راستای عملیات «لبیک یا رسول‌الله» انجام گرفت. در مجموع، این نیروهای مردمی خیلی سریع در مناطق جنوبی، شمالی و غربی کمربندی بغداد مستقر شدند تا بتوانند ﺧﻸ امنیتی را پر کنند و نقش بارزی در توقف تحرکات داعش با توجه به هماهنگی عالی میان گروه‌های وابسته به حشدالشعبی و نیروهای امنیتی دولتی ایفا کنند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها