پایگاه خبری «خنادق»؛

۳ هزار روز پس از آغاز جنگ یمن

امروز سه هزار روز از تجاوز عربستان به یمن می گذرد، جنگی که قرار بود نیروهای مقاومت یمن را به زانو دربیاورد ولی نتیجه آن شکست های متعدد سعودی در مقابل دست آوردهای انصارالله بود.

۳ هزار روز پس از آغاز جنگ یمن

گروه بین الملل تیترکوتاه- پایگاه خبری «خنادق»: 25 روز پس از آغاز تجاوز به یمن، «احمد عسیری» معاون وزیر دفاع عربستان اعلام کرد که اهداف «طوفان قاطع» محقق شده است. او به واسط شدت تخریب های صورت گرفته توسط هواپیماهای سعودی در یمن احساس برتری می کرد و تنها به یک سخنرانی 15 دقیقه ای اکتفا کرد. امروز 12 جون 2023، جنگ یمن 3 روزه شده است و ریاض به امید تضمین امنیتی از جانب آمریکا است که کشورش توسط نظامیان یمنی مورد حمله قرار نگیرد، نظامیانی که در نتیجه تجربه جنگیشان، به یک نیروی منطقه ای تبدیل شده اند.

در 6 ژوئن 2015، نیروهای یمن اولین موشک بالستیک خود را به سمت خاک عربستان شلیک کردند. همین امر برای خنثی سازی ادعاهای ریاض درباره تخریب تمامی انبارهای اسلحه در این کشور کافی بود. این عملیات موشکی یکی از چندین ناکامی سعودی در جنگ یمن در سطوح مختلف بود.

در تاریخ 8 آوریل 2015 زمانی که «محمد آل جابر» سفیر عربستان سعودی با شرمندگی، به همراه هیئت سعودی برای مذاکرات آتش بس وارد صنعا شد، تنها به پذیرش مذاکرات محدود نبود، زیرا سعودی ها روش‌های مختلف نظامی بکارگرفته بودند و سفر آل جابر به یمن به مفهوم پذیرش این شکست در اقدام نظامی بود. او حتی با رهبران انصارالله و اعضای شورای سیاسی آن که در لیست تروریستی قرار داشتند دست داد و برای این کار متحمل هزینه های زیادی شد.

علاوه بر این، دیدار با جنبش انصارالله به عنوان نیرویی که ارتش و نهادهای قانونی را در اختیار دارد که همچنین با بهره گیری از موقعیت ژئواستراتژیک یمن در تاثیر گذاری در معادلات منطقه مشارکت دارد، به عنوان پذیرش ورود انصارالله به معادلات منطقه بود.

از شکست های دیگر سعودی در تقابل با انصارالله می توان به روی قدرت نگه داشتن متحد خود در یمن اشاره کرد. «منصور هادی»، رئیس جمهور سابق یمن، علیرغم تلاش‌های ریاض برای احیای قدرت او، زمانی که این کشور را ترک کرد حیات سیاسی اش پایان یافت.

بحران ریاض به ظهور جنبش انصارالله به عنوان یک نیروی نظامی در صحنه منطقه، در این موقعیت جغرافیایی مهم محدود نشد. در عوض، مدل ارائه شده توسط صنعا در مدیریت دولت، ابعاد بحران‌ها را در دولت عدن آشکار کرد و اختلاف بین این دو مدل به بحث یمنی‌هایی تبدیل شد که مشغول مقایسه نرخ دلار در شمال و استان های اشغالی بودند. انصارالله طی این 3 هزار روز تجاوز چه در سطح داخلی و چه خارجی به دستاوردهای زیادی دست یافت که برای نمونه می توان به موفقیت آن در همراه کردن احزاب و جنبش‌های مختلف در شمال، حتی آنهایی که مخالف انصارالله بودند اشاره کرد که با این کار شکاف بین احزاب را که در سال‌های جنگ تشدید شده بود کم کردند.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها