«مانلیو دینوچی» تحلیل‌گر فرانسوی؛

طرحی که ۴ سال پیش برای نابودی روسیه نوشته شد+ سند

اندیشکده «رند» آمریکا که یکی از مهمترین اتاق فکرهای غرب به حساب می‌آید در گزارشی که چهار سال پیش منتشر کرد، برای بی‌ثبات کردن روسیه پیشنهاداتی داده که امروز شاهد اجرای آن هستیم.

طرحی که ۴ سال پیش برای نابودی روسیه نوشته شد+ سند

گروه بین الملل تیترکوتاه- «مانلیو دینوچی» تحلیل‌گر فرانسوی: حریف را مجبور کنید تا بی پروا گسترش یابد تا راحت تعادل او را از بین ببرید و سپس او را نابود کنید. این طرحی علیه روسیه است که توسط موسسه «رند»، تأثیرگذارترین اندیشکده در ایالات متحده تدوین شده است (لینک سند). رند با کارکنانی متشکل از هزاران متخصص، خود را به عنوان معتبرترین منبع اطلاعاتی و تحلیل سیاسی برای رهبران ایالات متحده و متحدان آن معرفی می کند.

اندیشکده رند به خود می بالد که در تدوین استراتژی بلندمدتی که ایالات متحده را قادر ساخت از طریق وادار کردن اتحاد جماهیر شوروی به مصرف منابع اقتصادی خود در رویارویی استراتژیک، در جنگ سرد پیروز شود، مشارکت داشته است.

به گفته تحلیلگران این اندیشکده، روسیه همچنان یک دشمن قدرتمند برای ایالات متحده در برخی حوزه های اساسی است و برای مقابله با این تقابل، ایالات متحده و متحدان آن باید یک استراتژی بلندمدت مشترک را دنبال کنند که از آسیب پذیری های روسیه استفاده کند. بنابراین رند ابزارهای مختلفی را برای ایجاد تزلزل در روسیه تجزیه و تحلیل می‌کند و برای هر کدام احتمال موفقیت، مزایا، هزینه و خطرات را برای ایالات متحده نشان می‌دهد.

تحلیلگران رند تخمین می زنند که بزرگترین آسیب پذیری روسیه، اقتصاد آن است که به دلیل وابستگی شدید آن به صادرات نفت و گاز است. درآمد حاصل از این صادرات را می توان با تقویت تحریم ها و افزایش صادرات انرژی آمریکا کاهش داد. هدف این است که اروپا را ملزم به کاهش واردات گاز طبیعی روسیه و جایگزینی آن با گاز طبیعی مایع که از طریق دریا از کشورهای دیگر منتقل می شود، قرار دهد.

یکی دیگر از راه‌های بی‌ثبات کردن اقتصاد روسیه در بلندمدت، تشویق به مهاجرت افراد متخصص، به‌ویژه جوانان روس با سطح تحصیلات بالا است.

در بخش‌های ایدئولوژیک و اطلاعاتی، تشویق به رقابت‌های داخلی و در عین حال، تضعیف وجهه روسیه در بیرون، با کنار گذاشتن روسیه از مجامع بین‌المللی و تحریم رویدادهای ورزشی بین‌المللی که سازماندهی می‌کند، ضروری است.

در بخش ژئوپلیتیک، تسلیح اوکراین به ایالات متحده امکان می‌دهد تا از آسیب‌پذیری بیرونی روسیه بهره‌برداری کند، اما این باید به دقت محاسبه شود تا درگیری صورت گرفته گسترش نیابد و روسیه طی آن تحت فشار زیادی قرار گیرد ولی در آن پیروز شود.

در بخش نظامی، ایالات متحده می تواند با افزایش تعداد نیروهای زمینی از کشورهای ناتو از مزایای بالا، با هزینه و خطرات کم برخوردار شود.

خروج از معاهده منع گسترش موشک های هسته ای میان برد و استقرار این موشک ها در اروپا که به سمت روسیه نشانه رفته‌اند، به احتمال موفقیت بالایی منجر می‌شود، اما خطرات بالایی نیز به همراه خواهد داشت.

نتیجه گیری تحلیلگران رند این است که با کالیبره کردن هر گزینه برای به دست آوردن اثر مورد نظر،  روسیه با پرداخت سخت ترین هزینه در یک رویارویی به پایان می رسد، اما ایالات متحده همچنین باید منابع عظیمی را سرمایه گذاری کند که بنابراین برای اهداف دیگر در دسترس نخواهد بود. این افزایش عمده در هزینه های نظامی ایالات متحده / ناتو باعث کاهش بودجه های اجتماعی در این کشورها می شود.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها