مرکز شورای «روابط بین الملل»؛

تصویر ترسناکی از روسیه ترسیم شد

تصویر ترسناکی از روسیه ترسیم شد

یک مرکز تحلیلی روس در گزارشی به بررسی دلایل پیوستن سوئد و فنلاند به ناتو می‌پردازد و می‌نویسد که این دو کشور با رایزنی و فشار‌های آمریکا و ناتو مجبور به عضویت در این ائتلاف شدند.

گروه بین الملل تیترکوتاه- مرکز «شورای روابط بین الملل» روسیه در گزارشی درباره دلایل عضویت سوئد و فنلاند در ناتو می نویسد، بدون شک هر دو کشور از طرف ناتو و به ویژه ایالات متحده تحت فشار شدید قرار داشتند. سفرای ایالات متحده جلسات محرمانه ای با نمایندگان مجلس سوئد برگزار کردند تا آنها را برای این کار متقاعد کنند.

مهمترین چالش امنیتی که از جانب روسیه علیه سوئد مطرح می شد، زیردریایی های کرملین بود که پرداختن به آن یک عملیات روانی آمریکایی بود تا به واسطه نشان دادن یک تهدید ساختگی، سوئد را به عضویت در ناتو ترقیب کند.

هر دو کشور برای جلب نظر ایالات متحده و ناتو تن به چنین کاری دادند. تصمیم گیران در سوئد و فنلاند، افراد سر سپرده ای هستند که در مورد مسائل امنیتی و سیاست خارجی به جای مردم تصمیم می گیرند. هیچ اجازه ای برای اظهار نظر آزاد برای عضویت در ناتو داده نشد. رسانه های پیشرو در این کشورها همه خطی را دنبال می کردند که از عضویت در ناتو دفاع می کرد. تصمیم گیرندگان می دانستند که تسلیحات هسته ای ناتو و حضور این ائتلاف نظامی در خاورمیانه، در میان شهروندان آنها منفی تلقی می شود. علاوه بر این هیچ بحثی در مورد هزینه های احتمالی عضویت در ناتو مطرح نشد.

اینگونه استدلال شد که نمی توان یک همه پرسی برگزار کرد زیرا زمان آن وجود ندارد، و اینگونه القاء کرده بودند که قبل از اینکه روسیه اوکراین را در اختیار کامل خود بگیرد و به تهدیدی برای سوئد و فنلاند تبدیل شود باید به عضویت ناتو دربیایند. تصمیم گیرندگان سوئدی می دانستند که هرگز اکثریت مردم کشورشان موافق عضویت در  ناتو نسیتند، لذا با کمک رسانه های توانستند چهره ترسناکی از روسیه ترسیم کنند و بدین ترتیب مهمترین تصمیم سیاست خارجی و امنیتی از سال 1945، تقریباً بدون تجزیه و تحلیل جامع از مزایا و معایب و یا پیامدهای درازمدت آن گرفته شد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار