گزارش اندیشکده هادسون؛

آیا ترکمنستان از سایه بی طرفی خارج می شود؟

یک کارشناس آمریکایی معتقد است که ترکمنستان به دلیل موقعیت جغرافیایی و ذخایر انرژی مورد توجه کشورهای دنیا قرار دارد و باید دید که تلاش خود را برای بی طرف نشان دادن خود کنار میگذارد یا خیر.

آیا ترکمنستان از سایه بی طرفی خارج می شود؟

گزارش گروه بین الملل تیتر کوتاه از اندیشکده هادسون، ترکمنستان، کشور همیشه منزوی آسیای مرکزی روزهای پرمشغله‌ای را در صحنه بین‌المللی سپری می‌کند. «الی کوهن» اولین وزیر امور خارجه اسرائیل بود که از سال 1994 و با افتتاح سفارت جدید اسرائیل در عشق آباد، به این کشور سفر کرد.

هفته بعد، «رشید مرداف»، وزیر امور خارجه ترکمنستان برای گفتگو با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به واشنگتن سفر کرد. همزمان، «ژنرال مایکل کوریلا»، رئیس فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه، در عشق آباد با مقامات عالی رتبه ترکمنستان دیدار کرد تا درباره مسائل امنیتی منطقه گفتگو کند.

ترکمنستان اصولا به سمت انزوا طلبی گرایش دارد و سیاستی را دنبال می کند که خود را بی طرفی جلوه دهد. با این حال، این رویکرد محتاطانه از اهمیت عشق آباد در منطقه نمی کاهد. ترکمنستان در قلب خشکی اوراسیا قرار دارد، دارای چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان است و 1150 کیلومتر مرز مشترک با ایران و 800 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.

ترکمنستان روابط خوبی با ترکیه دارد که عمدتاً به دلیل روابط فرهنگی و زبانی و همچنین همکاری رو به رشد انرژی است. این کشور زمانی بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود و نفوذ مسکو در این کشور قابل انکار نیست. در همین حال، چین هم علاقه زیادی به منابع انرژی ترکمنستان نشان می دهد. به همین دلیل است که تعامل اخیر اسرائیل و آمریکا قابل توجه است.

اسرائیل ایجاد و توسعه روابط خود را در آسیای مرکزی و ترکمنستان را به عنوان یک انتخاب طبیعی به دلایل انرژی و امنیتی برای خود در نظر میگیرد. کوهن در جریان سفر خود به ترکمنستان طی سخنانی گفت، آمده ام تا سفارت اسرائیل را در 17 کیلومتری مرز ایران افتتاح کنم. ذکر دقیق فاصله سفارت جدید اسرائیل با مرز ایران سرنخی از هدف واقعی او از سفر بود. اگرچه ترکمن‌ها در اضهار نظر بسیار محتاط خواهند بود، اما تردیدی وجود ندارد که ایران در زمان دیدار وزرای خارجه دو کشور یکی از موضوعات اصلی بحث بوده است.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها