گزارش نشریه سیاست و جامعه بین الملل؛

نقشه جدید انرژی اروپا

از زمان شروع جنگ اوکراین، اتحادیه اروپا استراتژی واردات انرژی خود را تغییر داده است که تغییرات جدید باعث خواهد شد خاورمیانه بیشترین سود را از این تحول ببرد.

نقشه جدید انرژی اروپا

گزارش گروه بین المللی تیتر کوتاه از نشریه سیاست و جامعه بین الملل، جنگ در اوکراین نقشه انرژی اروپا را متحول خواهد کرد. با توجه به خرید فزاینده گاز طبیعی مایع از نروژ، قطر و ایالات متحده و همچنین خرید گاز طبیعی از تولیدکنندگان شمال آفریقا و آسیای مرکزی، روسیه دیگر تامین کننده اصلی گاز اروپا نیست. ترکیب واردات نفت اروپا نیز در حال تغییر است. تحریم های اتحادیه اروپا بر نفت خام و فرآورده های نفتی روسیه اعمال شده و باعث محدودیت صادرات  2/5 میلیون بشکه در روز نفت روسیه می شود.

خاورمیانه احتمالاً بیشترین سود را از این ماجرا خواهد برد و به آن امکان می دهد موقعیت برجسته خو را در بازار انرژی که تا حدی در دهه گذشته از دست داده بود، پس بگیرد.

در میان بزرگترین تولیدکنندگان خاورمیانه، نفت عربستان سعودی از نظر کیفیت به نفت روسیه نزدیکتر است. به این ترتیب، برخی از 5/5 میلیون بشکه در روز که پادشاهی سعودی به آسیا می فروشد اکنون ممکن است به اروپا هدایت شود، در حالی که نفت روسیه به چین و هند خواهد رفت.

این سناریو با هدف اتحادیه اروپا مطابقت دارد. هدف اروپا حذف نفت خام روسیه از بازار نیست چون این کار از نظر اقتصادی در بازار مشکل ایجاد می کند. اروپا بیشتر به دنبال محدود کردن میزان درآمدهای نفتی کرملین است. دریافت نفت بیشتر از خاورمیانه به جای آمریکا، پالایشگاه‌های اروپایی را از برخی هزینه‌های فنی معاف می‌کند، زیرا نفت شل آمریکا به‌طور کلی برای جایگزینی نفت خام روسیه در مقیاس بزرگ بسیار سبک است.

نقش فزاینده خاورمیانه در عرضه نفت به اروپا خودنمایی می کند. اروپا قبلاً واردکننده فرآورده‌های نفتی روسیه بود، به‌ویژه گازوئیل مورد استفاده برای تأمین انرژی خودروها، کامیون‌ها، کشتی‌ها، تجهیزات ساخت و ساز و تولید و غیره. از این رو، تا اوایل سال 2023، سرمایه گذاران کاملاً نگران بودند که این قاره پس از اجرایی شدن ممنوعیت اتحادیه اروپا بر محصولات روسیه در ماه فوریه، با کمبود شدید سوخت دیزل مواجه شود. اما، تاکنون، استراتژی تنوع خرید انرژی توسط اروپا جواب داده است.

تغییر نقشه انرژی اروپا پیامدهای جهانی خواهد داشت. زمانی که آمریکا در سال 2011 از راهبرد جدید خود در آسیا خبر داد، استراتژی خود را برای بهره برداری از نفت و گاز شل اعلام کرد، اهمیت خاورمیانه به شدت کاهش یافت. کشورهای خاورمیانه وادار شدند تا در مدل‌های اقتصادی خود تجدید نظر کنند که پیامدهای اجتماعی و سیاسی بسیار زیادی به همراه داشت. اکنون، این منطقه احتمالاً حداقل در کوتاه مدت و میان مدت به مرکز نقشه انرژی باز خواهد گشت.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها