گزارش جروزالم پست؛

مقاومت فلسطین اسرائیلی‌ها را روانی کرده

مقاومت فلسطین اسرائیلی‌ها را روانی کرده

یک روزنامه اسرائیلی در گزارشی می نویسد موج عظیم عملیات فلسطینی ها در سال ۲۰۱۵ که به انتفاضه چاقو شهرت پیدا کرد، حدود ۸ هزار اسرائیلی را دچار بیماری روانی « اختلال استرسی پس از آسیب روانی» کرد.

گزارش گروه بین الملل تیترکوتاه از روزنامه اسرائیلی جروزالم پست، اسرائیل در حال حاضر از نظر سیاسی در یک دوراهی بزرگ قرار دارد. اصلاحات قضایی دلیل اصلی تنش در حوزه عمومی است. اعتراضات در سراسر کشور گسترش یافته است، هم برای مخالفان اصلاحات قضایی و هم برای کسانی که از آن حمایت می کنند.

این در حالی است که تنش های امنیتی نیز افزایش پیدا کرده است، با شلیک موشک از نوار غزه، لبنان و سوریه، و حملات تروریستی متعدد که شهروندان را مجروح و حتی کشته است.

تنش ها در حوزه سیاسی می‌تواند باعث ایجاد ناراحتی بسیار زیادی در جامعه شود. به عنوان مثال، «مرکز پیشگیری از استرس اجتماعی» اسرائیل، تنها در سال گذشته، به مراکز درمانی خود افزایش مراجعه 40 درصدی را برای پریشانی گزارش کرده است. این افزایش بی‌سابقه و حاد پریشانی، در یک بازه زمانی بسیار کوتاه، این مرکز را بر آن داشت تا خط تلفنی را برای کسانی که به دلیل تنش‌های سیاسی در کشور احساس اضطراب و تنش روحی دارند را ایجاد کند.

تماس ها از دو طرف طیف سیاسی کمابیش یکسان بوده است. طبق گفته «مرکز پیشگیری از استرس اجتماعی» اسرائیل ، مردم از همه طیف های سیاسی به دلیل موقعیتی که در آن قرار گرفته اند و وجود دو قطبی در اجتماع، احساس ناراحتی قرار می گیرند و حتی در مواردی ممکن است مورد تهدید و یا مورد حمله قرار بگیرند.

در چند سال گذشته مطالعات مختلف انجام شده در اسرائیل و خارج از آن نشان داده است که زندگی با قرار گرفتن مداوم در معرض حملات فلسطینیان بسیار مضر بوده. در واقع، طبق یک مطالعه دانشگاه عبری اورشلیم که در سال 2014 انجام شد، ترس ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض تهدید، منجر به پیامدهای منفی برای سلامتی شده و خطر مرگ و میر را افزایش داده است.

اختلال استرس پس از سانحه نیز می‌تواند با افزایش تنش‌ها در حوزه عمومی تشدید شود. در جریان آنچه به عنوان «انتفاضه چاقو» شناخته می‌شود، موج عظیم عملیات فلسطینی ها در سال 2015، حدود 8 هزار اسرائیلی را دچار بیماری روانی « اختلال استرسی پس از آسیب روانی» کرد.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار