چک برگشتی | قانون چک | بانک مرکزی | پست بانک

بانک مرکزی بانک ها را به خط کرد / نگران تبعات چک برگشتی نباشید

مسعود مهدوی، مسعود مهدوی سعیدی، رئیس اداره کل خزانه‌داری و نظام‌های پرداخت مطرح کرد: بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مورخ ۳۱ خرداد سال جاری ۷ روز بعد بخشنامه با قید فوریت به کلیه شعب ابلاغ شد. در صورت برگشت چک صاحب حساب بعد از تکمیل کسری مبلغ چک برگشتی با مبلغ مسدودی هم‌زمان با تکمیل وجه درخواست سو اثر را به شعبه مربوط ارائه کند.

بانک مرکزی بانک ها را به خط کرد / نگران تبعات چک برگشتی نباشید

بانک مرکزی ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ با صدور بخشنامه ای به مدیران عامل بانک های دولتی، غیردولتی، شرکت دولتی پست بانک، موسسات اعتباری غیربانکی و بانک مشترک ایران ـ ونزوئلا دستور العمل نحوه مسدودی مبالغ چک برگشتی را ابلاغ کرد. بر اساس این ابلاغیه صاحب حساب  باید این امکان را داشته باشد تا با واریز مابه التفاوت مبلغ چک و مبلغ مسدود شده در حساب جاری خود (از جمله از محل وجوه قابل برداشت سایر حسابهای خود نزد شبکه بانک)، نسبت به تکمیل وجه چک اقدام نموده و بدین طریق زمینه رفع سوءاثر چک را فراهم نماید.

 مسعود مهدوی سعیدی، رئیس اداره کل خزانه‌داری و نظام‌های پرداخت پست بانک ایران مطرح کرد: ۷ روز بعد از ابلاغ بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر نحوه مسدودی مبالغ چک برگشتی(مورخ ۲۱ خرداد سال جاری) بخشنامه در این خصوص با قید فوریت به کلیه شعب ابلاغ شد. در صورت برگشت چک، صاحب حساب بعد از تکمیل ما به تفاوت مبلغ چک برگشتی با مبلغ مسدودی و تکمیل وجه می تواند درخواست سو اثر را به شعبه مربوطه ارائه می‌کند. همچنین بر اساس ضابطه‌ای که بانک مرکزی تأیید کرده و ستاد پست‌بانک هم به شعب خود ابلاغ کرده است این پروسه باید انجام شود. همچنین بنا بر سیستم داخلی پست‌بانک، افرادی که درگیر چک برگشتی شده‌اند و متقاضی یعنی صاحب حساب به شعبه مراجعه کرده باشد، همکاران در شعب پست‌بانک ایران مراتب را انجام داده‌اند و پس از تکمیل وجه در جهت رفع انسداد چک اقدام شده است.

مسعود مهدوی سعیدی

 وی افزود: از جانب پست‌بانک در سطح شعب خود، از نظر اطلاع‌رسانی و رعایت مفاد ابلاغیه بانک مرکزی مشکلی دیده نشده است.

او در پاسخ به این سوال که برخی شعب هنوز این بخشنامه را اجرا نمی کنند  چه برخوردی با این شعب خواهد شد گفت :  اداره بازرسی پست‌بانک ایران در راستای اصل مشتری‌مداری و طی بازدیدهای دوره‌ای که انجام می‌دهد و خود اداره نظارت نظام‌های پرداخت با رصدهایی که به‌صورت متمرکز با استفاده از سامانه‌های تخلفات کنترل می‌شود مشکلات و تخلافات شعب را پایش می‌کند. در همین خصوص اگر با مشکلی برخورد کنیم سریعاً وارد عمل می‌شویم؛ اما تابه‌حال موضوعی منعکس نشده است بااین‌حال افراد می‌توانند با استفاده از شماره‌تلفن گویایی ۸۴۲۸۴ پیش‌شماره تهران و سامانه پیامکی۵۰۰۰۴۵۱۳۵ مشکلات را با ما در میان بگذارند.

مهدوی در پایان گفت: بر اساس اطلاعات واصله تمام شعب پست‌بانک این ابلاغیه را به نحوه احسن اجرا می‌کنند همچنین بخشنامه در دسترس همه‌ای شعبات قرار دارد و ملزم به رعایت آن هستند. برای اطمینان بیشتر هفته بعد بار دیگر بخشنامه تکمیلی ارسال می‌شود، بااین‌حال گزارشی مبنی بر رعایت‌نشدن این موضوع از جانب شعب دیده نشده است. با اطمینان می‌توان گفت پست‌بانک ایران مفاد بخشنامه ابلاغی بانک مرکزی را رعایت می‌کند و هیچ استثنایی وجود ندارد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر