بررسی وضعیت بازار سهام زیر ذره بین تیترکوتاه؛

تاریخی ترین حباب منفی بورس رقم خورد / بورس بازان سردگم تر از همیشه

کارشناس بازار سرمایه گفت: با قطعیت می‌توان گفت که شاهد شکل‌گیری و شاید اتمام روند بزرگ‌ترین حباب منفی کل تاریخ بازار سهام هستیم.

تاریخی ترین حباب منفی بورس رقم خورد / بورس بازان سردگم تر از همیشه

شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۰.۳۵ درصدی مواجه شد و به سطح ۲ میلیون و ۴۸ هزار واحدی رسید.

در همین راستا احمد جانجان، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با تیتر کوتاه بیان کرد: بازار در حالت خوف‌ورجا قرار دارد و نیاز به محرکی دارد که از رشد خود اطمینان پیدا کند. از سوی دیگر این رفتار در ارزش معاملات خرد سهام و حق‌تقدم نمود پیدا کره است که به شکل میانگین در محدوده‌ای ۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ میلیارد تومان است که مطلوب نیست، بهترین عدد برای ارزش معاملات در بازار سهام حداقل بالاتر از ۶ تا ۷ همت است. البته تثبیت ارزش معاملات بالایی ۵ یا ۶ همت باعث رشد بازار خواهد شد و عددهای پایین‌تر از آن را هم تجربه نکنیم می‌توان انتظار داشت که بورس رشد خود را آغاز کند. سپس از محدوده ۲ میلیون و ۵۰ هزارواحدی تا ۲ میلیون و ۷۵ هزارواحدی عبور کند.

احمد+جانجان

 وی افزود: بیشتر این تغییرات به دلیل نااطمینانی موجود در بازار است و بخشی از آن هم ناشی از ناآرامی منطقه است، از طرفی دست‌اندازی‌های همیشگی دولت هم بی‌تأثیر نیست. به‌عنوان‌مثال برای آخرین اقدام درآمدزایی دولت با بازار سهام از طریق اصلاح قانون مالیاتی و وضع مالیات ۱۰ درصدی بر صندوق‌های درآمد ثابت است.

 این فعال بازار سهام با اشاره به روند معاملات فردا تشریح کرد: معتقدم که در شرایط فعلی بازار با محدوده مقاومتی روبه‌رو شده است. در واقع از محدوده ۲ میلیون و ۵۰ هزارواحدی تا ۲ میلیون و ۷۵ هزارواحدی ناحیه مقاومتی است که اگر با حجمی استاندارد از محدوده‌ای ۲ میلیون و ۷۵ هزارواحدی خارج شود، می‌توان گفت که رشد تا محدوده‌ای ۲ میلیون و ۱۵۰ هزارواحدی و ۲ میلیون و ۲۲۹ هزارواحدی آغاز شده است. حتی احتمال دارد شاخص کل یا حال عمومی بازار چندان مناسب نباشد شاید کاهش چند هزارواحدی را تجربه کنیم و کف ناحیه فعلی هم ۲ میلیون و ۲۰ هزار واحد تا ۲ میلیون و ۳۴ هزارواحدی خواهد بود.

 وی افزود: شاخص پایین‌تر از اعداد فعلی نخواهد آمد و به‌احتمال زیاد محدوده‌ای ۲ میلیون و ۲۰ هزارواحدی حفظ می‌کند. اگر محدوده اشاره شده حفظ شود بازار بار دیگر رشد خود را آغاز می‌کند؛ اما در کلیت بازار باید گفت باتوجه‌به P/E FORWARD (در بازار سرمایه بعضی کشورها، شرکت‌ها پیش‌بینی خود از سود تحقق‌یافته در دوازده ماه آتی را محاسبه و منتشر می‌کنند که به آن EPS forward یا سود آتی هر سهم گفته می‌شود.) بازار دارد انتظار رشد می‌رود و تکرار سناریوی پارسال کاملاً محتمل است.

 جانجان اضافه کرد: شاید ریسک‌های مانند بودجه‌ریزی و... مقداری بازار را آسیب‌پذیر کند؛ ولی به لحاظ ساختار زمانی می‌توان گفت که کاهشی در دلار (اگر قرار بود نرخ دلار کاهش پیدا کند شاید بازار برای رشد ۲ تا ۳ ماه زمان نیاز داشت) وجود ندارد، کسری بودجه مشخص شده است و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی هم به پایان رسیده است و در ۱ تا ۲ ماه دیگر ناکارآمدی آن مشخص می‌شود با در کنار هم قراردادن تمام موارد بازار صعودی خواهد بود.

 وی در پایان گفت: صنعت بانک در هیچ مقطعی از زمان در P/Eهای فعلی نبودند، در گروه بانک سهمی با P/E FORWARD ۳ دیده نشده بود که در کفت گذشته P/E ۲.۵ هم تجربه کردیم. از سوی دیگر صنعت زراعت هم ظرفیت خوبی را برای رشد ایجاد کرده است دراین‌بین صنعت فولاد، پتروشیمی، پالایشی و حتی قطعه‌سازان هم آماده رشد هستند. با قطعیت می‌توان گفت که شاهد شکل‌گیری و شاید اتمام روند بزرگ‌ترین حباب منفی کل تاریخ بازار سهام هستیم و معتقدم که انتظار زیادی بازار به خود دید و از واقعیت فاصله گرفت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر