گفت و گوی تیترکوتاه با سرپرست مرکز مولدسازی دارایی‌های دولت؛

دولت بیش از ۱۶۸۰ پلاک ثبتی مازاد دارد / راه اندازی سامانه مدد برای سرعت بخشی به مولد سازی

امیر رحیمی گفت: اقدام مولدسازی دارایی‌ها که عمدتاً باتکیه‌بر اموال و دارایی‌های مازاد دولت در جای‌جای کشور با اقدامات اصلاحی نیز همراه بوده مطابق با مصوبه سران سه قوا از اوایل سال جاری آغاز شده است.

دولت بیش از ۱۶۸۰ پلاک ثبتی مازاد دارد / راه اندازی سامانه مدد برای سرعت بخشی به مولد سازی

عمده فعالیت سازمان خصوصی‌سازی، انتقال سهام یک شرکت یا سازمان از دولت یا بخش عمومی به بخش خصوصی است. این فعالیت ممکن است به دلایل مختلفی  از جمله به منظور بهبود کارایی، جلوگیری از تداخل دولتی در امور تجاری، یا جذب سرمایه برای توسعه و بهبود عملکرد شرکت ها انجام شود.  همچنین مرکز مولدسازی دارایی‌های دولت در سازمان خصوصی سازی، مسئول مدیریت و تعیین راهکارهای بهینه برای استفاده از دارایی‌های دولتی است. این مرکز به منظور بهره‌برداری بهینه از دارایی‌ها، استخراج ارزش از دارایی‌های بی‌فایده، بهینه‌سازی هزینه‌ها و مدیریت بهتر منابع مالی دولتی فعالیت می‌کند.

مولدسازی دارایی‌ها یعنی ایجاد و افزایش دارایی‌ها یا منابع مالی. مثلاً این می‌تواند از طریق سرمایه‌گذاری در بازار سهام، املاک و مستغلات، سپرده‌گذاری در بانک یا حتی راه‌اندازی یک کسب و کار باشد.  اهداف مولدسازی دارایی‌ها می‌تواند شامل افزایش درآمد، ایجاد ثروت، یا ارتقاء وضعیت مالی باشد. در مجموع خصوصی‌سازی به معنای تغییر اموال یا فعالیت‌های دولتی به دست افراد یا شرکت‌های خصوصی است.

از آنجایی که بازار سهام این روزها وضعیت خوبی ندارد انتظار می رود برای آنکه خیال بورس بازان و سرمایه داران از آینده سرمایه گذاری در بورس کمی راحت شود دولت اقداماتی برای تقویت بازار سرمایه انجام دهدو یکی از ارگان هایی که در این زمینه کم شایانی می کند سازمان خصوصی سازی است. به همین سبب از  سرپرست مرکز مولدسازی دارایی‌های دولت جویای آخرین اقدامات  سازمان خصوصی‌سازی برای تقویت بازار سرمایه نیز شده‌ایم.

تقویت بازار سرمایه با مولدسازی

حسین امیر رحیمی به خبرنگار تیتر کوتاه گفت: اقدام مولدسازی دارایی‌ها که عمدتاً باتکیه‌بر اموال و دارایی‌های مازاد دولت در جای‌جای کشور با اقدامات اصلاحی نیز همراه بوده مطابق با مصوبه سران سه قوا از اوایل سال جاری آغاز شده است. امروزه بیش از ۱۶۸۰ پلاک ثبتی به‌عنوان مازاد شناسایی شده و مجوزهای لازم آن دریافت شده، برخی از آنها هم به مرحله مزایده رسیده و ۲۶ پلاک ثبتی هم از طریق بورس کالا در حال عرضه است. بی شک اگر عرضه‌های بیشتری در بازار سرمایه انجام شود کمک خوبی به بورس خواهد شد.

وی افزود: از سوی دیگر مولدسازی این دست دارایی‌ها سبب می شودآن ها را حالت انجماد و سکون خارج کن و بخش خصوصی بتواند با تبدیل این دارایی‌ها به ثروت‌های سرمایه‌ای جدید، منافع و درآمدهای بیشتری را نسبت به زمان دولتی بودن کسب کنند. که این منابع بسیاری را در اختیار بخش خصوصی یا سرمایه‌گذاری آن در جهت تبدیل به سهام و قدرت خرید و تبدیل آن به خرید اوراق بهادار قرار می دهد تا بازار سرمایه را تقویت کند.

WhatsApp Image 2020-04-04 at 01.37.55 (1)

 

 امیر رحیمی در بخش دیگر سخنان خود گفت: اموال مازاد در حال شناسایی عمدتاً املاک هستند و دستگاه‌های اجرایی برای تکمیل پروژه‌های خود امکان واگذاری این املاک را دارند. در واقع سازمان خصوصی‌سازی در طرح مولدسازی با یک اقدام در حال تقویت دو حوزه است. ابتدا از دارایی‌های دولت تلاش می‌شود بهینه استفاده شود و بعد از آن پروژه‌های عمرانی چه استانی و چه ملی که در سطح کشور هستند و منابع زیادی را دولت به آن تخصیص نمی‌دهد با این اقدام قادر به مولدسازی و ارتقا هستند. در میان پروژه‌ها گاهی پروژه‌ای دیده می‌شود که قدمت ۲۰ سال دارد و تنها ۲۰-۳۰ درصد پیشرفت را شاهد بوده که نشانگر نداشتن توجیه فنی برای ادامه روند است یا اینکه درگذشته این توجیه وجود داشته و الان توجیهی ندارد .برای این پروژه ها کمیته پایشی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی  تشکیل می شود تا این پروژه ها متوقف شوند و منابع آن  ها به دیگر پروژه‌های در حال تمکیل یا قابل اجرا هستند تخصیص یابد.


سامانه مدد برای سرعت بخشی به مولد سازی

 وی در پایان تشریح کرد: در مرکز ملی مولدسازی به دنبال آن هستیم که سامانه‌ ملی دارایی های دولت که به اختصار با عنوان "مدد"  را به طور کامل راه اندازی کنیم. این سامانه ثبت شده و در حال تست اولیه هست . با این سامانه هر ملکی در هر جای کشور که باشد و بخواهیم ارزش و افزایش روی آن انجام دهیم  بدون نیاز به مکاتبه کردن به صورت بر خط  اطلاعات املاک تحت تملک و مجوز ها را اخذ کرده و سرعت پیگیری مولدسازی افزایش پیدا کند.
 

کلید خوردن مولدسازی املاک دولت در بورس کالا

فرآیند مولدسازی املاک مازاد دولت از مسیر بورس کالای ایران،  از ۱۹ دی با معامله ۴ ملک سازمان خصوصی سازی واقع در بابل آغاز شد تا همه اطلاعات و داده های فروش املاک دولتی به صورت شفاف و لحظه ای در دسترس عموم قرار بگیرد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر