مالیات بر عایدی منجر به جذابیت بورس می شود / بازارهای موازی در خطر

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین، اظهارکرد: تامین مالی در بازار‌ها به سه رکن اصلی تقسیم بندی می‌شود، بازار اول بیمه، بازار دوم بانک‌ها و در آخر بازار سرمایه است.

مالیات بر عایدی منجر به جذابیت بورس می شود / بازارهای موازی در خطر

بورس ایران یک بازار سرمایه است که در تهران و شهرهای دیگر ایران واقع شده است. این بازار به عنوان بزرگترین بازار سرمایه کشور شناخته می‌شود و شرکت‌های عامه و خصوصی از مختلف صنایع در آن معاملات انجام می‌دهند. بورس ایران شامل دو بخش اصلی، یعنی بورس اوراق بهادار تهران و بورس کالا می‌شود. این بازار در تاثیرات اقتصادی و مالی کشور نقش مهمی دارد و تأثیر زیادی بر روند اقتصادی ایران دارد.

طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند سرمایه‌ها را از بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو جذب تولید و بازار سرمایه کند.

علیرضا حجتی؛ عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین، اظهارکرد: تامین مالی در بازار‌ها به سه رکن اصلی تقسیم بندی می‌شود، بازار اول بیمه، بازار دوم بانک‌ها و در آخر بازار سرمایه است.

حجتی تصریح کرد: ما در اقتصاد کشورمان کمتر به موضوع بیمه پرداخته ایم، این در حالی است که بیمه نقش حیاتی در جمع آوری منابع دارد، یعنی بیمه با استفاده از تکنیک‌های خاص منابع را از دست افراد جمع آوری و در مواقع لزوم این منابع را به مشتری بازپرداخت می‌کند.

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین با اشاره به این که در برنامه ششم و هفتم توسعه بر افزایش ضریب نفوذ بیمه از ۰.۳ درصد به ۷ درصد تاکید شده است، گفت: در هیچ یک از این برنامه‌ها به روش‌های افزایش ضریب نفوذ بیمه اشاره نشده است بلکه در این برنامه‌ها اشاره‌ای گذارا به بیمه‌های بازرگانی شده است.

این کارشناس صنعت بیمه بیان داشت: در دنیا به صنعت بیمه به عنوان یکی از مهمترین ارکان اقتصادی تاکید می‌شود، چرا که بیمه می‌تواند به تامین مالی در اقتصاد کمک کند، به طوری که بیمه می‌تواند حتی برای بانک‌ها نیز تامین مالی انجام دهد.

وی اضافه کرد:  شرکت‌های بیمه در دنیا منابع خرد را از دست مردم جمع آوری و در بانک‌ها و بازار سرمایه و سایر بازار‌ها مصرف می‌کند؛ در ادامه نیز بازار‌های پولی و مالی این منابع را صرف تولید می‌کنند و این یک چرخه مناسب و سالم اقتصادی است که در دنیا تنظیم شده است.

حجتی با اشاره به اینکه چرخه معیوب اقتصادی عامل سهام بالای تامین مالی از بانک‌هاست، گفت: در ایران برخلاف نرم جهانی بانک‌ها پول را از دست مردم جمع آوری می‌کنند و چون بانک‌ها باید به مردم سود پرداخت کنند، بعضا این منابع را به جای این که صرف تولید کنند، صرف بنگاهداری می‌‌کنند و این چرخه معیوب اقتصادی موجب شده تا عمده تامین مالی توسط بانک‌ها انجام شود.

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین با اشاره به این نکته که در دنیا شرکت‌های بیمه، بانک تاسیس می‌کنند، اما در ایران بانک‌ها هستند که شرکت‌های بیمه را تاسیس می‌کنند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که باید مشکلات اقتصادی را شناسایی و آن‌ها را مرتفع کنیم.

این کارشناس صنعت بیمه اظهار داشت: در کشور‌های توسعه یافته منابعی که از دست مردم جمع آوری می‌شود، توسط بیمه‌های بازنشستگی در زمان مقتضی به بازنشستگان بازگردانده می‌شود، چراکه فرد برای دوران بازنشستگی دغدغه‌ای ندارد، ولی در ایران دغدغه مردم این است که ملک خریداری و یا جهیزیه تهیه کنند، زیرا آینده را نمی‌توانند پیش بینی کنند.

حجتی اضافه کرد: بنابراین مردم مجبور می‌شوند کالا‌های مصرفی بخرند تا در آینده به مشکلاتی رو به رو نشوند. در چنین شرایطی اگر آینده را برای مردم تضمین کنیم، چرخه اقتصادی به شکل درست خواهد چرخید و در این شرایط است که می‌توانیم نقدینگی را کنترل کنیم.

مالیات بر عایدی سرمایه نقدینگی را به بورس هدایت می‌کند

عضو هیات مدیره بیمه کارآفرین گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند سرمایه‌ها را از بازار‌های ارز، طلا، مسکن و خودرو جذب تولید و بازار سرمایه کند، بنابراین اصل طرح مالیات بر عایدی سرمایه برای اقتصاد بسیار مفید است، اما باید عواقب تصویب شدن قوانین را در بازار‌های مختلف بررسی کنیم و هر قانونی که مصوب می‌شود، اگر مبنای آن صحیح نباشد و یا تمام زوایای آن دیده نشود، ممکن است ضربات جبران ناپذیری را بر پیکره اقتصاد وارد کند.

این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: به عنوان نمونه در حال حاضر که ثبات اقتصادی ایجاد شده و تنش‌هایی که بین بازار‌های مالی بوده فروکش کرده و آرامش اقتصادی حاکم شده است، اگر بخواهیم مالیات بر سپرده‌های بانکی را اخذ کنیم ممکن است بی نظمی در اقتصاد ایجاد شود، بنابراین نحوه اجرا مهم‌تر از خود قانون است، چون اجرای نادرست قانون ضربات محکمی بر اقتصاد وارد خواهد کرد.

منبع: ایبنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر