راهکار ویژه برای حل بحران بورس

عرب زاده گفت: در هفت ماه اول سال ۱۴۰۲ د ر مجموع ۲۲ موافقت اصولی تاسیس و ۱۱ مجوز تاسیس نهاد مالی صادر شده که عمده آن نیز مربوط به شرکت سبدگردان است، که با تکمیل مدارک و ارسال آن به سازمان بورس و اخذ مجوز فعالیت به جمع شرکت‌های سبدگردان اضافه می‌شوند.

راهکار ویژه برای حل بحران بورس

صنعت سبدگردانی در بازار سرمایه به فرآیند ترکیب یک مجموعه از اوراق بهادار، مانند سهام، اوراق قرضه، یا دیگر ابزارهای مالی به عنوان یک سبد سرمایه‌گذاری اطلاق می‌شود. این سبدها به عنوان واحدهای سرمایه‌گذاری جمعی برای سرمایه‌گذاران ارائه می‌شوند و اغلب به عنوان صندوق‌های تخصصی (ETFs) نیز شناخته می‌شوند.

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش صدور مجوز شرکت‌های سبدگردانی علاوه بر کمک به پویایی بازار به عمق‌بخشی آن هم کمک خواهد کرد.

سبدگردانی یکی از بخش‌های بازار سرمایه است که می‌توان برای آن تعاریف مختلفی را ارائه کرد در ساده‌ترین تعریف این گونه می‌توان مطرح کرد که سبدگردانی یعنی سپردن سرمایه به فردی به نام سبدگردان که او مسئولیت مدیریت سهام سرمایه گذار را بر عهده می‌گیرد و با استفاده از دانش و تجربه سهام و اوراق بهادار گوناگون را خرید و فروش می‌کند. نام دیگر سبدگردانی «مدیریت پرتفوی» است.

سبدگردانی همانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مسیر‌های سرمایه‌گذاری به شیوه غیر مستقیم است البته که با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

روز گذشته نیز مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس خبر از صدور مجوز فعالیت سبدگردانی برای هشتادمین شرکت سبدگردان را داد.

عرب زاده در ادامه بیان کرد: در این هفته مجوز فعالیت ۴ شرکت سبدگردان دیگر نیز صادر شد و تعداد شرکت‌های سبدگردان، به ۸۰ شرکت رسید، همچنین ۲۶ نهاد مالی (شامل شرکت‌های تأمین سرمایه، مشاور سرمایه‌گذاری و پردازش اطلاعات مالی) دیگر نیز مجوز فعالیت سبدگردانی داشته، بنابراین تعداد نهاد‌های مالی دارای مجوز فعالیت سبدگردانی به ۱۰۶ شرکت رسید.

او گفت: در هفت ماه اول سال ۱۴۰۲ د ر مجموع ۲۲ موافقت اصولی تاسیس و ۱۱ مجوز تاسیس نهاد مالی صادر شده که عمده آن نیز مربوط به شرکت سبدگردان است، که با تکمیل مدارک و ارسال آن به سازمان بورس و اخذ مجوز فعالیت به جمع شرکت‌های سبدگردان اضافه می‌شوند.

مدیر نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس گفت: افزون بر این در هفت ماه اول سال ۱۴۰۲، در مجموع ۱۶ مجوز فعالیت شامل ۱۱ مجوز فعالیت سبدگردانی، ۳ مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری و ۲ مجوز فعالیت پردازش اطلاعات مالی نیز صادر شده است.

عرب‌زاده اضافه کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار، همانطور که سیاست تسهیل مجوز‌ها را پیش گرفته، به همان میزان عمق نظارت و بررسی‌های خود را بویژه در مورد نهاد‌های مالی دارای مجوز سبدگردانی افزایش داده است و تخلفات قابل توجهی از سوی شرکت‌های سبدگردان کشف شده است؛ به نحوی که در این رابطه مجوز دو سبدگردان به مدت ۲ سال تعلیق شده است و الباقی تخلفات مذکور در جریان رسیدگی و صدور رای هستند.

افزایش تعداد شرکت سبدگردانی که کارشناس بازار سرمایه اکبر ادهم در رابطه با آن گفت: افزایش تعداد شرکت‌ها سبدگردانی و شکسته شدن انحصار مجوز‌ها یکی از اقداماتی است که سازمان بورس در راستای تشویق به سرمایه‌گذاری غیر مستقیم آن را عملیاتی کرده است.

او افزود: اقدامی که علاوه بر تشویق به سرمایه گذاری غیر مستقیم به افرادی که زمان، تجربه و دانش کافی را ندارند می‌تواند گامی در جهت هدایت نقدینگی‌ها به سمت بازار سرمایه و در ادامه آن پویا‌تر شدن بازار باشد.

ادهم می‌گوید: نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد بحث عمق بخشی به بازار سرمایه است که هرچه تعداد بخش‌ها و مجوز‌های در حوزه‌های مختلف افزایش پیدا کند بازار هم عمیق‌تر خواهد و افزایش عمق بازار به سود سهامداران خواهد بود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • قاسم

    لعنت به پدرو پدرج داون کسی که مرا دعوت کرد به بورس

    • ناشناس

      بورس یعنی قمار خونه ، دزد خونه، گاو خونه و کوره ی پولسوزی. بورس در ایران جواب نمیده. چون بورس دزد زیاد داره . رئیس سازمان بورس خودش با رانت خواران هم کاسه و هم آخور شده و با هم می خورند.

  • ناشناس

    مشکل بورس ،بی کفایتی و سوء مدیریت آن هست که رانت خواری در آن بیداد میکنه، حالا شما ۱۰۰ هزار مجوز شرکت سبدگردانی صادر کنید ، وقتی بورس هر روز قرمز ،منفی و کاهشی باشه سبدگردانها از کجا سود فراهم کنند؟؟ ضمن اینکه خودِ این صندوقها و شرکت‌های سبدگرانی تا حدودی موجب سقوط بورس را فراهم کرده اند.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر