فوری/ بانک مرکزی این بانک ها را جریمه می کند!

در شرایطی که برنامه هفتم توسعه در حال بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است، رئیس سازمان برنامه و بودجه از تک رقمی شدن نرخ تورم در کشور تا پایان این برنامه خبر داده است.

فوری/ بانک مرکزی این بانک ها را جریمه می کند!

نرخ تورم و کنترل آن یکی از اهداف و دغدغه‌های دولت است و بارها مسئولان درباره چرایی و چگونگی ایجاد و افزایش نرخ تورم صحبت کرده‌اند که در برنامه هفتم توسعه نیز بر آن تاکید شده است.

رییس جمهور در جلسه علنی روز یکشنبه ۲۸ خرداد ماه مجلس و در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه در این باره گفت: مهار تورم در برنامه هفتم توسعه مد نظر قرار دارد و در این زمینه به دنبال خارج کردن، بانک‌هایی که امکان اصلاح ندارند و تن به قانون نمی‌دهند، هستیم. از سوی دیگر پایه پولی و کسری بودجه از عوامل موثر در زمینه تورم است. به همین سبب ۴۸۰ هزار میلیارد تومان در سال۱۴۰۰ کسری بودجه داشتیم ولی آن را جبران کردیم. در ۱۴۰۱ منابع و مصارف مدیریت شد تا ناترازی نداشته باشیم.

داود منظور -معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه- نیز درباره هدفگذاری دولت برای کنترل تورم در برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در سیاست‌های کلی بر مهار و تک رقمی شدن تورم در طول سال‌های برنامه تأکید شده است. بنابراین ما یکی از هدف‌گذاری‌هایمان این است که بتوانیم تا پایان دوره برنامه تورم را به تدریج به گونه‌ای کاهش دهیم که در سال پایانی برنامه تورم یک رقمی شود و به ۹.۵ درصد برسد. البته برای این که این اتفاق بیفتد باید رشد پایه پولی را در بانک‌ها کنترل کنیم یا به تعبیر دیگر باید ایجاد نقدینگی‌های جدید را کنترل کنیم برای آن یک هدف‌گذاری کرده‌ایم که رشد پایه پولی در پایان به سیزده و نیم درصد کاهش پیدا کند.

وی افزود: در حال حاضر رشد پایه پولی چیزی حدود ۳۰ تا ۳۲ درصد است که باید این را به تدریج کاهش دهیم. چرا این رشد پایه پولی اتفاق می‌افتد که منجر به تورم می‌شود؟ دلایل متعددی دارد ما این را آسیب‌شناسی کردیم یعنی آن عواملی که باعث شده که پایه پولی رشد کند و ایجاد نقدینگی بیشتر و تورم بیشتر کند آسیب‌شناسی کردیم یکی از عوامل مهم آن ناترازی بودجه دولت است یعنی وقتی که دولت منابع و مصارفش با هم سازگار نیست به صورت‌های مختلفی متوسل می‌شود به منابع بانکی و این منابع بانکی عمدتاً به صورت‌های مختلفی متوسل می‌شود به منابع بانکی و این منابع بانکی عمدتا به صورت اضافه برداشت از بانک مرکزی اتفاق می‌افتد و پایه پولی را رشد می‌دهد بنابراین یکی از اصول ما در برنامه هفتم این است که بتوانیم ناترازهای بودجه عمومی را در اصلاح ساختار بودجه به گونه‌ای کاهش دهیم که دیگر دولت متعرض منابع بانکی نشود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: یکی از دلایل رشد نقدینگی و بالا رفتن پایه پولی اضافه برداشت بانک‌ها از منابع بانک مرکزی است چرا بانک‌ها اضافه برداشت می‌کنند. شاید بانک مرکزی آن ابزارهای لازم، اختیارات کافی را برای مقابله با بانک‌های عملا ناسالم یا بانک‌های غیر منضبط در اختیار ندارد. ما در برنامه هفتم اختیارات خیلی زیادی را در بحث مهار تورم برای بانک مرکزی تعریف کردیم.

او افزود: بانک مرکزی می‌تواند با بانک‌های ناسالم قاطعانه برخورد کند می‌تواند مدیریت آن بانک‌ها را خودش در اختیار بگیرد حتی می‌تواند بانک‌های ناسالم را در بانک‌های دیگر ادغام کند یک اختیارات نسبتاً گسترده‌ای دادیم به بانک مرکزی به عنوان مقام پولی کشور که بتواند قاطعانه با بانک‌هایی که مقررات را رعایت نمی‌کنند اضافه برداشت انجام می‌دهند و رفتارشان منجر می‌شود به تورم، مقابله کافی را انجام دهد.

این مقام مسئول افزود: ریشه‌شناسی و آسیب‌شناسی‌هایی که کردیم، ما را به این سمت آورد که چگونه بتوانیم تورم را تا پایان برنامه تک رقمی کنیم البته کار دشواری است یعنی برای یک اقتصادی که تقریباً همیشه تورم‌های دو رقمی داشتیم و در بسیاری از سال‌ها تورم بالای بیست درصد را تجربه کردیم در چهار دهه گذشته این که ما نزدیک بشویم به تورم تک رقمی یکی از کارهای دشوار محسوب می‌شود، ولی شدنی است با انضباط پولی با انضباط بودجه‌ای با انضباط مالی می‌توانیم تورم را کنترل کنیم و این تجربه‌ای است که همه دنیا دارند یعنی حتی مثلا شما ملاحظه بفرمایید در همسایگی ما پاکستان تورم را تک‌رقمی کرده، عراق در سال‌های گذشته تورم را تک‌رقمی کرده یعنی این‌ها ضوابطی دارد و دستورالعمل‌ها و رویه‌هایی دارد که اگر بانک‌های مرکزی آن‌ها را مقتدرانه اجرا کنند به راحتی امکان تک رقمی شدن تورم فراهم است.

منظور گفت: یکی از ساز و کارهایی که داریم این است که آمدیم برای هر کدام از اهداف و مسئله‌هایی که تعریف کردیم هدف‌گذاری‌های کمی کردیم این هدف‌گذاری کمی را هم بین سال‌های برنامه تقسیم کردیم. مقرر شده تورم را در پایان دوره برنامه هفتم توسعه تک رقمی کنیم و به ۹.۵ درصد برسانیم. بنابراین هر سال هدف گذاری کردیم به یک عددهایی برسیم و لذا پایان هر سال می‌شود این را سنجید آیا به سمت آن هدف نهایی برنامه نزدیک شدیم و تکالیف را انجام دادیم یا خیر.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    درسته بانکها مشکل دارن و آقای رئیسی عزیز اعلام کردن ولی من نمیدونم چرا دولت خودشو و ولخرجی‌های الکی خودشو نمی بینه همش به بقیه گیر میده ، لطفا اول خودتو ببین و ایجاد نقدینگی نکن تا بعد برسیم به بانکها.

  • ناشناس

    کار شما نيست سواد مي خواهد به شعار مفت پشيز هم نمي دهند

  • ناشناس

    خاندوزی:‌ 1.5 میلیون فقره وام بدون ضامن در یک سال پرداخت شد‌
    و این در حالی است که بنده از بهمن ماه سال 1400 تاکنون در باره وام 100 میلیون تومان بدون ضامن در رسانه های بیش از 999 هزار بار اعتراض کرده ام ولی متاسفانه هیچ کسی هم پاسخگو و جوابگو نیست و تاکنون هم نبوده است چرا؟
    بازنشسته تامین اجتماعی از بهارستان نسیم شهر جاده تهران ساوه

  • بازنشسته تأمین اجتماعی

    چرا وام‌های ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن را نمی‌پردازند؟

    اجرای طرح وام‌های ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن در ابتدای کار و بدون برنامه‌ریزی و تأمین بودجه آن از سوی دولت سیزدهم و بانک مرکزی، فقط باعث امیدواری کاذب بازنشستگان و حقوق بگیران شد که متأسفانه هیچ توجهی به اجرای آن نشده است و هیچ یک از بانک‌ها هم برای ارائه تسهیلات این وام به افراد واجد شرایط در آن دوران اقدام نکردند و این طرح با توجه به افزایش نرخ تورم و کاهش ارزش پول ملی به ورطه فراموشی سپرده شد. از دولت انتظار می‌رود که حداقل با افزایش سقف این وام‌ها به ۲۰۰ میلیون تومان، برای اجرای آن در سال آینده برنامه‌ریزی کند.

    بازنشسته تأمین اجتماعی

  • ناشناس

    مبلغ وام 50 تا 100 میلیون تومان بدون ضامن برای بازنشستگان تامین اجتماعی در بهمن ماه سال 1400 مشخص شده است ولی متاسفانه مدیران بانک ها تاکنون از پرداخت وام 50 تا 100 میلیون تومان برای بازنشستگان تامین اجتماعی خودداری کردند و هنوز هم خوداری می کنند چرا؟

  • ناشناس

    چرا بانک‌ها دولتی و هم خصوصی به بازنشستگان شرکت مخابرات وام نمی دهند؟ متاسفانه بانک ها فقط به پولداران و سرمایه داران وام می دهند!
    وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن به کدام بازنشستگان تعلق می‌گیرد
    کسی هم جوابگو نیست .جز دروغ ماچیزی از این مسئولین بانک ها ندیدیم.

  • ناشناس

    مدیران بانک ها از بهمن ماه سال 1400 تاکنون بخشنامه بانک مرکزی را پرداخت تسهیلات قرض الحسنه برای بازنشستگان تامین اجتماعی عمل و اجرا نکردند چرا؟

  • علی رضا کردی

    این نامه را به آقای رئیس کل بانک مرکزی
    برسانید
    وام تسهیلات فرزندآوری بنده را بیش از 14 ماه در بانک رفاه کارگران شهر گلستان جاده تهران ساوه و کد شعبه 974 به علت نداشتن پایان خدمت سربازی ندادند چرا؟
    از رئیس کل بانک مرکزی در خواست رسیدگی دارم
    علی رضا کردی

  • مرتضی

    بسم‌الله الرحمن الرحیم
    جناب آقای دکتر فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی
    باسلام و تعدیم تحیات الهی
    با اینکه بنده در تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۱۴۰۰ در مورد وام ۱۰۰ میلیون تومانی بدون ضامن از بانک مرکزی علیه چند بانک کتبن شکایت کرده ام ولی متاسفانه تاکنون هیچ خبری اقدامی، پیگیری، بررسی و رسیدگی نیست چرا؟
    از جناب آقای دکتر فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی درخواست رسیدگی دارم.
    مرتضی – بازنشسته مخابرات منطقه تهران از نسیم شهر بهارستان جاده تهران ساوه

  • ناشناس

    بخشنامه وام 50 تا 100 بدون ضامن در بهمن ماه سال 1400 توسط بانک مرکزی به بانک ها در سراسر کشور ابلاغ شده است ولی متاسفانه بانک ها تاکنون عمل و اجرا نکردند چرا؟

  • ناشناس


    در کشورما متاسفانه قانون وجود ندارد عملکرد و تخلفات بانک ها را بررسی و رسیدگی کند

  • ناشناس

    گرفتن وام فقط در یک ساعت! و این در حالی است که بنده متاسفانه بارها در باره بانک ملی شعبه نسیم شهر رباطر کریم به رئیس کل بانک مرکزی اعتراض کردم و پیام دادم ولی متاسفانه تاکنون پیگیری، بررسی و رسیدگی هیچ خبری نیست چرا؟
    بانک ملی شعبه نسیم رباط کریم، بازنشستگان تامین اجتماعی را تحریم کرده است که گواهی کسر حقوقی یا ضمانت تامین اجتماعی را قبول نمی کند چرا؟
    چرا با گذشت بیش از 33 ماه هنوز رئیس کل بانک مرکزی و رئیس کل بازرسی بانک ملی ایران بررسی، پیگیری و رسیدگی نکردند و نمی کنند چرا؟
    وام ودیعه مسکن به ۲۲۳ هزار خانوار پرداخت شد/ و این درحالی است که اینجانب محمد میرزابابایی متقاضی وام ودیعه مسکن بنده درسیستم، بانک ملی را انتخاب کردم و پس ازسپری شدن یک ماه نوبت دادن با مدارک کامل به همراه ضامن کارمند بازنشسته با حقوق 12م به بالا باگواهی کسر ازحقوق به بانک ملی نسیم شهرکد 2358 مراجعه کردم و بعد ازتکمیل پرونده میگوید چون ضامن از بانک رفاه حقوق میگیرد قبول نمیکنیم .باید از بانک ملی حقوق بگیرد و جوازکسب وچک هم قبول نمیکنیم …مردم ازکجا ضامنی پیدا کنند که دقیقا ازبانک ملی حقوق بگیرد؟ پیش رئیس شعبه هم رفتیم قبول نکرد. پس چرا همسایه ما با همین آقای ضامن وام ودیعه از بانک سپه گرفت؟! چرا آنقدرسنگ اندازی میکنند وحرف آخر را اول نمیزنند؟ یکباره بگویند وام نمیدهیم مردم را اذیت نکنید با توجه به اینکه ضامن پدرم بود وبازنشسته مخابرات میباشد.! برای بانک ملی و رئیس شعبه جای شرم وتاسف دارد که 15میلیون ودیعه مسکن را به من مستاجر ندادند.
    در ضمن پدر من 27 ماه سابقه درجبهه در سال 63 الی 65 در زمان جنگ تحمیلی بوده است و متاسفانه تاکنون هم هیچ گونه ارزشی قائل نیست و نبوده است چرا؟

  • ناشناس

    مدیران بانک ها دولتی و هم خصوصی از بهمن ماه سال 1400 تاکنون وام 50 و 100 میلیون تومانی بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی ندادند تاکنون هزاران بار هم اعتراض کرده ایم ولی متاسفانه هیچ کسی همم پاسخگو و جوابگو نیست و نبوده است چرا؟
    و دولت، مسئولان و نمایندگان مجلس هم از بهمن ماه سال 1400 تاکنون هیچ کاری، اقدامی و اعتراضی نمی کنند و سکوت اختیار کرده اند چرا؟

  • ناشناس

    بانک‌ها به وظایف قانونی خود عمل نمی‌کنند هیچ کسی هم بررسی و رسیدگی نمی کند چرا؟

  • بازنشسته تأمین اجتماعی


    بر عملکرد بانک نظارت بیشتری صورت گیرد
    حدود 17 ماه پیش از عملکرد یکی از بانک طی نامه‌ای به بانک مرکزی شکایت کردم که متأسفانه تاکنون پاسخی در این مورد دریافت نکرده‌ام.

  • ناشناس

    اگرازبانک رفاه حقوق میگیرید .وام بدون ضامن به بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان شرکت مخابرات نداده

  • ناشناس

    دولت جمهوری اسلامی در بهمن سال ۱۴۰۰ در رسانه های اعلام کرده است به تمام بانک ها دولتی و بانک ها خصوصی ابلاغ شده است که کارمندان، کارگران و بازنشسته ها وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن می دهند پس چه شد تاکنون هیچ خبری وام ۵۰ تا ۱۰۰ میلیونی بدون ضامن نیست چرا؟

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر