بورس تهران وارد مدار صعودی شد

اگر شرایط فعلی بورس را آغاز یک روند صعودی جدید در نظر بگیریم، باید گفت که فعلا معامله گران در فاز احتیاط هستند.

بورس تهران چند روزی می شود که وضعیت بهتری پیدا کرده و طی این مدت تعدادی از نمادها هم وضعیت بدی نداشته اند. برخی از نمادهای رشد بیش از 10 درصد طی همین چند روز داشته اند و از طرفی وضعیت معاملات نیز بهبود پیدا کرده که اگر همه موارد مختلف را کنار هم قرار دهیم می توان به این نتیجه رسید که بازار وارد یک فاز صعودی شده است.

با این حال هنوز سرمایه گذاران تردیدهایی نسبت به این موضوع دارند و قدرتی که خریداران باید داشته باشند، در بازار مشاهده نمی شود. با توجه به اینکه بازار از 2 ماه قبل وارد روند نزولی شده، حالا معامله گران ترس از این دارند که شاید روند نزولی همچنان ادامه پیدا کند.

به همین دلیل حتی با وجود رشدهایی که نمادهای مختلف تجربه می کنند، همچنان پول پرقدرتی وارد بورس نشده است. این البته ذات بازار است که در ابتدای روند صعودی، شرایط طوری پیش می رود که سرمایه گذاران تردیدهایی برای ادامه رشد بازار دارند.

مقاومت 2.2 میلیون واحد

اما درصورتی که این مثبت ها چند روز دیگر ادامه پیدا کند و شاخص کل هم کمی رشد داشته باشد، شرایط متفاوت خواهد شد و سرمایه گذاران به این نتیجه می رسند که اصلاح بازار به پایان رسیده است. آن زمان می توان امیدوار بود که پول های درشت وارد بازار شوند و خریدهای خوبی انجام دهند.

دیروز البته شرایط طوری پیش رفت که نمی توان برای معاملات امروز انتظار داشت که اتفاق خیلی مثبتی رخ دهد. روز گذشته شاخص کل رشد 18 هزار واحدی را ثبت کرد و وارد کانال 2.2 میلیون واحد شد.

البته از آنجا که بسیاری از تکنیکالیست ها عدد 2.2 میلیون واحد را برای شاخص کل یک مقاومت می دانند، بسیاری از نمادها با افت تقاضا مواجه شدند و شاخص هم حدود 1800 واحد از رشد خود را عقب نشینی کرد.

احتمال افت جزئی شاخص ها در ابتدای معاملات

اما در روند صعودی، طبیعی است که چنین اتفاقاتی رخ دهد و بازار معمولا به هر مقاومتی واکنش نشان می دهد. با توجه به شرایط فعلی، می توان انتظار داشت که بورس در ابتدای معاملات امروز با افزایش عرضه ها مواجه شود و شاخص ها هم کمی افت کنند.

منفی های شاخص ها درصورتی می تواند روند معکوس بگیرد که ارزش معاملات رشد داشته باشد. دیروز ارزش معاملات خرد حدود 350 میلیارد تومان نسبت به روز دوشنبه افزایش داشت و به رقم 7200 میلیارد تومان رسید.

البته روز گذشته حقیقی ها حدود 120 میلیارد تومان پول از بازار خارج کردند که با توجه به خروج همزمان 290 میلیارد تومان از صندوق های درآمد ثابت، می توان امیدوار بود که این پول ها طی روزهای آتی مجددا جذب بازار سهام شوند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    عشقی بی کفایت، خاندوزی بی سواد و مخبر گاگول بورس را نابود کردند. بورس برای رسیدن به شاخص کل ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی اردیبهشت ماه حدود ۲ سال زمان لازم دارد.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر