هیجان در راه بازار بورس

اولین روز کاری تابستان برای بورس تهران در حالی به پایان رسید که همچنان سردی معاملات در ارزش و حجم معاملات مشهود بود. روند معاملات در روز شنبه با تقویت فروشندگان همراه شد.

هیجان در راه بازار بورس

بورس تهران در اولین روز کاری هفته، روند منفی معاملات را تجربه کرد تا با افت ۱۱ هزار واحدی به کار خود پایان دهد. معاملات منفی دیروز در حالی بود که در ابتدای بازار شاخص‌های بورسی با کاهش مواجه شدند و گروه‌های ریالی بازار مثل سیمانی‌ها و صنعت املاک و مستغلات، شروع سبزی داشتند.

در ادامه اما فشار عرضه افزایش یافت و فروشندگان برتری چشمگیری نسبت به خریداران پیدا کردند. رشد اخیر دلار بر خلاف سنت همیشگی بازار، تاثیری بر معاملات نداشت و شاهد واگرایی بین شاخص‌های بورسی و معاملات میدان فردوسی بودیم.

این اتفاق را می‌توان این‌گونه بیان کرد که تردید و ابهام در تصمیمات اهالی بازار سرمایه در بالاترین سطح خود است، به طوری که با توجه به تحولات اخیر از جمله اخباری که از فضای دیپلماتیک بر می‌آید و همچنین اتفاقات روسیه، فعالان بازار منتظر مشخص شدن نتیجه هستند و پیش از آن دست به معامله نمی‌برند.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

حجم معاملات بازار سهام در نخستین روز هفته در سطح ناامیدکننده ۱۱ میلیارد برگه سهم باقی ماند تا این پیام را مخابره کند که معامله‌گران همچنان برای ورود به داد و ستدها مردد هستند.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در بورس شنبه، خبر از خروج ۴۴۶ میلیارد تومانی پول از بورس می‌دهد.

پیش بینی بورس یکشنبه

تعدیل انتظارات تورمی به واسطه رکود در بازارهای موازی و در سایه کاهش نرخ برابری اسکناس آمریکایی با ریال رخ داد. از سویی ارزش معاملات که به واسطه ابهامات موجود در بازار به کمتر از یک سوم نیمه اول اردیبهشت و فروردین امسال رسیده ، موجب ناامید شدن فعالان بازار نسبت به آغاز یک رالی صعودی شده است.

با این حال تقویت تقاضا در گروه‌های سیمانی و انبوه‌سازی که پیش‌تر به آن‌ها اشاره شد یا حتی گروه‌های کامودیتی‌محوری نظیر اوره و کانی‌های غیرفلزی مشهود بود.

این افزایش تقاضا ناشی از افزایش امیدی بود که پس از بسته حمایتی چین به بازار تزریق شد. این بسته در پاسخ به آماری بود که حاکی از کند شدن رشد اقتصادی چین بود و فعالان بازارهای جهانی را نسبت به وقوع رکود نگران کرده بود. با این حال، کارشناسان کمی از انتظارات خود مبنی بر روند قدرتمند صعودی عقب‌نشینی کرده‌اند و به بازگشت آرام بازار معتقدند.

در خصوص پیش بینی بازار امروز نیز باید گفت با توجه به تحولات اخیر در سطح بین‌الملل از جمله جنگ داخلی روسیه ممکن است هیجانات زیادی بازار را در بر گیرد و شاهد نوسانات زیاد در بازار باشیم.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • ناشناس

    باید یه بچه مرد پیدا بشه و عشقی با یک گلوله به دُرَک واصل کنند.

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر