پیش بینی مهم از بورس شنبه

کاهش ۴.۵۷ درصدی ارتفاع شاخص کل بورس در سایه افت ارزش دلار در برابر ریال، دل سهامداران را خالی کرد. دو روز پایانی هفته اما بورس تهران بخشی از افت خود در روزهای ابتدایی هفته را جبران کرد. با این حال اما ارزش معاملات همچنان در کریدور ۶ هزار و ۵۰۰ تا ۷ هزار میلیاردی دست‌وپا می‌زند و همین عامل باعث شده کارشناسان رشد اخیر را به عنوان پولبک و مقدمه‌ای بر کاهش بیشتر تعبیر کنند.

پیش بینی مهم از بورس شنبه

بورس تهران با پشت سر گذاشتن رالی قدرتمند صعودی خود از ابتدای سال ۱۴۰۲، طی تنها ۲۳ روز معاملاتی از ۱۷ اردیبهشت‌ماه، به این سو ۱۵.۸۱ درصد کاهش ارتفاع را تجربه کرد؛ با این حال بورس تهران در دو روز پایانی هفته گذشته بالاخره نقشه سبز را به سهامداران ارزانی داشت.

بر همین اساس، شاخص کل با رشد ۲۶ هزار و ۹۰۹ واحدی که معادل ۱.۲۵ درصد از ارتفاع این نماگر است در ارتفاع دو میلیون و ۱۸۲ هزار واحدی ایستاد. در سوی مقابل، شاخص هم‌وزن عملکردی بهتر از میانگین عملکرد نماد‌های بزرگ بازار ثبت کرد. نتیجه جریان دادوستد‌های بورس چهارشنبه افزایش ۱.۵ درصدی و قرارگیری این نماگر در محدوده ۷۴۱ هزار واحدی بود.

بورس تهران زیر ذره‌بین آمار و ارقام

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود اندک سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان معاملات بورس روز چهارشنبه، خبر از ورود ۱۹۱ میلیارد تومانی پول به بورس می‌داد. فعالان بازار به خوبی می‌دانند برای استارت حرکت بازار و چراغ سبز برای آن، به ورود مبالغی بسیار بیش از این نیاز است.

از سوی دیگر تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات چهارشنبه را ۱۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون و ارزش معاملات را ۶ هزار و ۹۴۱ میلیارد تومان نشان می‌دهد. افت معنادار ارزش معاملات نسبت به روزهای پیش از ریزش، نشان می‌دهد بازار سهام هنوز چراغ سبزی را به سرمایه‌گذاران و حتی معامله‌گران کوتاه‌مدتی برای بازگشت روند صعودی نشان نمی‌دهد.

شایان ذکر است صندوق‌های درآمد ثابت و صنعت سرمایه‌گذاری بیشترین میزان ورود پول را به ترتیب با ۳۹۰ و ۷۳ میلیارد تومان به خود اختصاص دادند. در سوی مقابل نیز گروه خودرو و یارانه به ترتیب با ۵۸.۲ و ۳۲.۶ میلیارد تومان بیشترین میزان خروج پول را به خود اختصاص دادند.

با وجود اینکه آمار ورود پول بیشتر از میانه هفته ثبت و همچنین خروج پول از صنایع در جریان معاملات روز چهارشنبه کمتر شده است اما ورود پول به صندوق‌های درآمد ثابت همواره به معنای ریسک‌گریزی اهالی بازار است. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت سنتیمنت بازار بیشتر به سوی حفظ جایگاه فعلی است و همچنان کمی ترس از ادامه روند اصلاحی بین سهامداران وجود دارد.

بورس تهران و توافق دیپلماتیک؛ خوب یا بد؟

پس از گذشت چند هفته از سفر سلطان عمان به تهران شاهد نرم‌تر شدن مواضع طرفین هستیم. در حالی که وزن اخبار فضای روابط خارجی کشور، در کفه توافق موقت سنگینی می‌کند، نظرات مختلفی حول تاثیر مثبت یا منفی این اتفاق برای حال و روز بورس وجود دارد. برخی معتقدند آزادسازی منابع ارزی کشور موجب افت بیشتر دلار خواهد شد. . به زعم آن‌ها این اتفاق برای دلار به عنوان محرک اصلی بازار سهام، خبری منفی تلقی می‌شود و موجب کاهش بیشتر دلار خواهد شد.

این دیدگاه اما فقط یک روی ماجراست. با رقم خوردن توافق میان سران کشورها، کاهش محدودیت‌ها، تاثیر بسزایی بر افزایش فروش و به تبع آن سودآوری شرکت‌‌ها خواهد داشت. در گزارش‌های پیشین، تاثیر کاهش تحریم‌ها بر گروه بانک‌ها و موسسات اعتباری را بررسی کردیم. این موضوع را می‌توان به اکثر صنایع بازار سرمایه بسط داد و در نتیجه ثبت توافق دیپلماتیک می‌تواند خبری مثبت برای بازار سهام باشد.

پیش بینی بورس شنبه

بورس تهران هنوز علائمی از بازگشت به روند صعودی قدرتمند پیش از میانه اردیبهشت‌ماه، از خود نشان نداده است. با این حال اما کارشناسان معتقدند بورس تهران در هفته پیش رو روند متعادل‌تری را در پیش می‌گیرد. در حال حاضر آرامشی نسبی در بازارهای موازی به ویژه معاملات میدان فردوسی حاکم شده است و در صورتی که شاهد شارژ ارزش معاملات باشیم می‌توان انتظار رشد بازار تا پایان هفته را نیز داشت.

 

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر