بورس به این شرط صعودی می شود

تحرکات مثبت روز گذشته در نمادهای خودرویی، این امیدواری را ایجاد کرده که بازار وضعیت بهتری پیدا خواهد کرد، اما ارزش معاملات فعلا در حدی نیست که بتوان امید زیادی به رشد پرشتاب بازار داشت.

دیروز گرچه شاخص کل بورس رشد زیادی نداشت، اما معاملات طوری بود که سرمایه گذاران را به وضعیت امروز بازار امیدوار کرد. حرکت پایین به بالای نمادهای خودرویی دیروز موجی از امیدواری را در بازار سرمایه ایجاد کرد.

خودرویی ها معمولا لیدر کل بازار هستند و با مثبت شدن آن ها کل بورس مثبت می شود اما حتی صف خرید این نمادها را هم نمی توان نشانه ای برای بازگشت بازار دانست.

البته طی امروز و روزهای آینده ممکن است اتفاقاتی در بازار رقم بخورد که منجر به صعودی شدن بورس شود، اما فعلا و با توجه به داده هایی که از معاملات روز گذشته وجود دارد، نمی توان با اطمینان گفت که بورس دوباره به روند صعودی بازگشته است.

روند نزولی ارزش معاملات

دلیل این موضوع، کم شدن ارزش معاملات خرد است. دیروز ارزش معاملات خرد بورس 7700 میلیارد تومان بود. نسبت به روز شنبه، ارزش معاملات رشد حدود 25 درصدی داشت اما نسبت به هفته گذشته، همچنان رقم معاملات حدود هزار میلیارد تومان پایین تر است.

روز شنبه هم که ارزش معاملات به 6200 میلیارد تومان کاهش یافت، به دلیل قرار گرفتن بین دو تعطیلی دو روزه بود که معمولا در چنین مواقعی ارزش معاملات بسیار کم می شود. اما دیروز باید ارزش معاملات به بالای 8 هزار میلیارد تومان می رسید که این اتفاق رخ نداد.

با این حساب رقم معاملات روزانه همچنان در سطحی نیست که بتوان گفت بازار به مسیر صعودی بازگشته است. ارزش معاملات باید حدودا دو برابر ارقام فعلی شود تا بتوان با اطمینان بیشتری درمورد صعودی شدن بورس صحبت کرد.

صف خودرویی ها عرضه می شود؟

همچنین دیروز سرمایه گذاران حقیقی حدود 180 میلیارد تومان پول وارد بازار کردند که رقم کمی محسوب می شود و طبیعی است که در روزهای مثبت، چنین پولی وارد بازار شود. با این حساب، فعلا از جانب ورود پول حقیقی ها نیز سیگنال خاصی صادر نشده است.

با توجه به وضعیت معاملات روز گذشته و در نظر گرفتن شرایط بازار، برای امروز هم می توان رشد شاخص ها را متصور بود چراکه تقاضا در یک ساعت پایانی معاملات دیروز، روند افزایشی گرفت.

اما رشد احتمالی بازار امروز تنها در صورتی پایدار خواهد بود که ارزش معاملات رشد خوبی داشته باشد. از آنجا که صف های نمادهای خودرویی هم دیروز خیلی سنگین نبود، احتمال به تعادل رسیدن این نمادها در معاملات امروز وجود دارد.

 

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر