بورس در هفته ای که گذشت

بورس در هفته ای که گذشت

در این هفته کاری شاخص کل بورس با کاهش ۳.۱۹ درصدی در ارتفاع ۲ میلیون و ۲۷۱ هزار واحد ایستاد.

در هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل هم وزن با کاهش ۳.۴۶ درصدی در پله ۷۶۵ هزار و ۵۰۸ واحد قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با کاهش ۲.۹۵ درصدی در تراز ۲۸ هزار و ۶۲۴ واحدی ایستاد و هر سه شاخص در این هفته مثبت بودند.

آقای کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه گفت: در این هفته کاری شاخص صنعت محصولات چرمی با افزایش ۶.۱۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرد و بعد از آن صنعت بیمه با افزایش ۳.۱۱ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفت. در این هفته صنعت سایر معادن نیز با کاهش ۸.۲۱ درصد بیشترین اُفت را بین صنایع بورسی تجربه کرد.

در هفته قبلی شاخص صنعت سایر معادن با افزایش ۲۰.۹۹ درصدی بیشترین رشد را در بین صنایع بورسی تجربه کرده بود.

او می‌گوید: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۴۷ هزار و ۸۳۹ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه ۱۰ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان، یکشنبه ۱۰ هزار و ۴۸۴ میلیارد تومان، دوشنبه ۸ هزار و ۹۷۰ میلیارد تومان، سه شنبه ۸ هزار و ۹۵۷ میلیارد تومان و چهارشنبه ۸ هزار و ۵۸۸ میلیارد تومان بر روی تابلو ثبت شد.

هقته کاری گذشته  مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها ۵۶ هزار و ۶۷۸ میلیارد تومان بود.

۳ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان پول افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد

به گفته او، در این هفته کاری دو روز ورود نقدینگی به بازار ثبت شد و سه روز دیگر بازار شاهد خروج نقدینگی بود. به طوری که شنبه هزار و ۱۹۷ میلیارد تومان، یکشنبه ۲ هزار و ۸۸ میلیارد تومان و چهارشنبه ۷۶۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی از بازار سهام ثبت شده و دوشنبه ۱۴۱ میلیارد و سه شنبه ۶۸ میلیارد تومان ورود نقدینگی را بازار شاهد بوده که در مجموع بازار ۳ هزار و ۸۴۱ میلیارد تومان خروج نقدینگی را در این هفته کاری شاهد بوده است.

آسایش می‌گوید: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۳۸۰ هزار تومان بوده است.

هفته قبلی میانگین سرانه خرید افراد حقیقی ۲۷ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آن‌ها ۲۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود.

او در ادامه در خصوص فعالیت صندوق‌های با درآمد ثابت گفت: این صندوق‌ها ۵ روز کاری هفته را شاهد ورود نقدینگی بودند و در مجموع هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان ورود نقدینگی به این صندوق‌ها ثبت شده است.

او می گوید: این هفته شاهد عرضه های اولیه در بازار سرمایه بودیم، پادشاه عمان نیز به ایران سفر کرد و شرکت سپرده گذاری مرکزی روند دریافت صدور گواهی تمکن مالی الکترونیکی را اعلام کرد در خصوص افزایش سرمایه شرکت ها به روش الکترونیکی نیز صحبت های زیادی انجام گرفت.

خانم رباب وفایی دیگر کارشناس بازار سرمایه گفت:  بازار نوسانی و پرعرضه را این هفته پشت سرگذاشتیم،حقیقی ها از ترس اُفت قیمتی بیشتر می فروشند و حقوقی ها در منفی ها خریدارند و در محدوده های حمایتی خوب با تجمیع سفارش تعادل را به سهام برمی گردانند! این که بازار ساز به دنبال تعادل است یا رشد، تفاوت دارد. فعلا شاهد خرید در منفی ها و جمع آوری صف فروش های سهام در روزهای منفی هستیم.

او در ادامه افزود: تابلوهای معاملاتی همچنان تا وضعیت خوب فاصله دارند ولی شروع خریدهای سنگین حقوقی ها و سهامداران بزرگ در منفی ها و کاهش فشار فروش فروشندگان می تواند نوید اتمام اصلاح قیمتی را بدهد. با رصد تابلوهای معاملاتی به نظر فعلا بازار در بهترین حالت مدتی در محدوده فعلی به صورت نوسانی دست به دست شود . 

همچنان گزارش های خوبی از شرکت‌ها در کدال منتشر می شود 

او افزود: نمادهای کوچک و متوسطی که یا وضعیت عملکردی قوی دارند، یا قدرت خبر و پول آنها را همراهی می کنند در مرکز توجه سهامداران به خصوص معامله گران کوتاه مدتی هستند. همچنان گزارش های خوبی از شرکت‌ها در کدال منتشر می شود که گاه با بی مهری سهامداران روبرو می شود. در حالی که می تواند فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در شرکت‌های مستعد سود سازی بیشتر باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می گوید: ارزش پایین معاملات خرد نشان از هوای نیمه رکودی بازار است. در مجموع از حالا برای هفته نصف و نیمه بعد هم نمی توان انتظار خاصی داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر