عرضه های اولیه در راه بازار سرمایه

عرضه های اولیه در راه بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: از هفته آینده به صورت مستمر عرضه اولیه خواهیم داشت.

مجید عشقی که برای شرکت در همایش تامین مالی به استان سمنان رفته است، در نشست خبری استاندار سمنان و در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره ریزش اخیر بورس گفت: روند نزولی اخیر، طبیعت بورس است و بازار نیازمند اصلاح جدی‌تری بود.

عشقی همچنین گفت: از هفته آینده به صورت مستمر عرضه اولیه خواهیم شد. شرایط بازار را در هم نظر خواهیم گرفت؛ اما با توجه به نقدینگی موجود در بازار، اتفاقی نخواهد افتاد و استقبال خوبی خواهد شد.

وی ادامه داد: روند نزولی اخیر بورس طبیعت بازار است. بعد از رشد بازار از آبان ماه تا اردیبهشت، رشد ۶۰ درصدی را تجربه کردیم.

رئیس سازمان بروس افزود: بعضی صنایع تا ۱۵۰ و بعضی هم رشد ۲۰ درصدی داشتند. در عین حال رشد شارپی مستلزم اصلاح بازار است. دامنه نوسان هم نسبت به چند سال قبل تغییر کرده است؛ باید جدی‌تر اصلاح می‌کردیم.

عشقی تصریح کرد: اصلاح اخیر منجر به تخلیه هیجان‌ها شد. مهم‌ترین عامل در بازار سرمایه نقدشوندگی و گیر نکردن سهام‌دارن در صف‌های خرید و فروش است.

رئیس سازمان بورس در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران درباره تغییر ساعات معاملات یا شبانه روز شدن بورس گفت: ۲۴ساعته شدن بورس منطقی نیست. برخی از صندوق‌ها هستند که به صورت شبانه روز خرید و فروش می‌شوند.

وی اظهار داشت: پیشنهادهایی درباره توکنایز کردن دارایی مالی داریم که به‌نوعی دیجیتال کردن سهام در بخش کالایی است. در این خصوص هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

عشقی گفت: اگر این حوزه راه‌اندازی شود، می‌توانیم آن را به صورت ۲۴ ساعته داشته باشیم چرا که ساختارهایش با بازار سنتی کاملا متفاوت است. عجله‌ای برای این کار نداریم.

عشقی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره تکلیف عرضه سایر خودرو در بورس کالا اظهار کرد: تصمیم اینکه کدام خودرو در بورس کالا عرضه شود با خود خودروسازان است. هدف اصلی ما از عرضه خودرو در بورس کالا، تعادل بازار بود. برای اینکه رانت بی‌خود و بی‌جهت ایجاد نشود. تولیدکننده نباید از تولید خودرو زیان کند؛ چرا که ناتوان از تولید در آینده می‌شوند. دخالت‌های در قیمت‌گذاری منجر به زیان‌ده شدن خودروسازها شد. امیدواریم فرآیند اصلاح قیمت به‌نحوی صورت بگیرد، که تولیدکننده هم متضرر نشود.

مجید عشقی همچنین گفت: دولت از طریق صندوق توسعه ملی و صندوق تثبیت از بازار حمایت کرد. غیر این موارد، ما در حال پیگیری حمایت از سرمایه‌گذاری از دولت هستیم. دنبال حمایت مستقیم نیستیم. معنای دیگر حمایت مستقیم دولت از بازار سرمایه همان دخالت است. در جلساتی که با مجموعه قوه مجریه دارم، همیشه می‌خواهم که در بازار دخالت نکنند.

وی ادامه داد : کمتر شدن دخالت دولت در بازار می‌تواند اوضاع بازار را بهتر کند. دولت به‌عنوان مشتری بازار سرمایه در انتشار اوراق و فروش سهام است؛ مثل بقیه مشتری‌ها. دخالت دولت در بورس هم به‌کمترین میزان رسیده است. بازار باید روی پا خودش بایستند. نهادهای مالی ما قدرتمند هستند و فعالان بازار پرتعداد هستند. بازار سرمایه با اتکا بر همین توان به فعالیت خودش ادامه خواهد داد.

عشقی تصریح کرد: عمده خریداران و فروشندگان بازار اشخاص حقیقی هستند. استراتژی سازمان در سال گذشته و امسال سرمایه‌گذاری غیر مستقیم و توسعه این صندوق‌ها بوده و هست. ما برای ذائقه‌های متفاوت (کم ریسک، ریسک متوسط، پرریسک) امکان و ابزار داریم. توصیه می‌کنم کسانی که با بازار آشنایی ندارند، در صندوق‌های موجوپ سرمایه‌گذاری کنند. سوددهی این صندوق‌ها در بلند مدت بسیار بیشتر از بازارهای موازی بوده است. توصیه می‌کنم سهام‌داران خرد و کسانی که وقت تحلیل و معامله‌گری ندارند، پرتفوی خود را به سبدگردان‌های رسمی و حرفه‌ای بسپارند یا در صندوق سرمایه‌گذاری کنند.

 

منبع: بازار
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

اخبار
پیشنهاد سردبیر