اثر منفی دخالت های دولت بر بازار سرمایه/ نقش کمرنگ بورس ایران در اقتصاد کشور

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: بورس نسبت به ۱۵ سال پیش خیلی رشد کرده و نقش مهمی در اقتصاد داشته، اما هنوز نقش پررنگی را مانند بورس کشورهای دیگر در اقتصادشان ایفا نکرده است. در کشورهای دیگر توجه ویژه می‌کنند تا مسوولین نظارتی از صنف بورس انتخاب شوند.

اثر منفی دخالت های دولت بر بازار سرمایه/ نقش کمرنگ بورس ایران در اقتصاد کشور

بورس عنوان یکی از مهمترین نهادها در امور مالی و اقتصادی است. بورس به عنوان سکویی برای معاملات مالی و سرمایه‌گذاری شناخته می‌شود که نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشورها دارد. بورس در ایران در چند سال گذشته مورد توجه عموم مردم قرار گرفت و رشد بالایی را تجربه کرد. اما پس یک دوره صعود و رونق این روزها وضعیت جالبی نداشته و بورس بازان از وضعیت بازار سرمایه خیلی رضایت ندارند.

شاهین شایان آرانی کارشناس بورس با اشاره به اینکه بازار سرمایه به این معناست که منابع مالی بلند مدت را تامین و تجهیز کند، بیان کرد: بازار سرمایه سکویی است که منابع مختلف مالی را تجهیز می کند.

وی افزود: در این بازار، بورس محل رسمی و قانونمندی است که منابع مالی را می‌تواند تجهیز کند، اما حالت رسمی، شفافیت و اصطلاحا دست به نقد بودنش کمتر است. 

به گفته شایان آرانی، شرکت‌هایی که می‌خواهند منابع مالی داشته باشند هم می‌توانند از بازار رسمی هم از بازار غیررسمی در این عرصه کمک بگیرند. 

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اینکه بازار سرمایه تاکنون چقدر توانسته تامین مالی بنگاه های اقتصادی را به خوبی انجام دهد بستگی دارد به اینکه بورس چه بخشی از سرمایه بازار سرمایه را می تواند تجهیز کند.

بورس ایران هنوز مشابه تجربه‌های خارجی در اقتصاد نقش ندارد

وی یادآور شد: در واقع بورس نسبت به ۱۵ سال پیش خیلی رشد کرده و نقش مهمی در اقتصاد داشته، اما هنوز نقش پررنگی را مانند بورس کشورهای دیگر در اقتصادشان ایفا نکرده است. 

شایان آرانی در خصوص عدم ایفای نقش مثبت بورس در اقتصاد کشور بیان کرد: نفوذ و تاثیر نظام دولتی بر بازار سرمایه پررنگ است، وقتی نهادهای دولتی، غیرخصوصی و نهادهای وابسته به دولت در بازار سرمایه فعال می شوند این بازار تحت موضوعات سیاسی قرار می‌گیرد و بازیگران اصلی بازار سرمایه از آن دوری می‌کنند، مگر اینکه رانتی باشد که بیایند، این موضوع باعث می‌شود جذابیت سرمایه‌گذاری و فعالیت در بورس از بین برود.  

این کارشناس سرمایه با تاکید بر اینکه اینها پدیده‌های موفقی برای بازار سرمایه نیست، افزود: در کشورهای دیگر توجه ویژه می‌کنند تا مسوولین نظارتی از صنف بورس انتخاب شوند. 

وی با بیان اینکه حضور و تاثیر دولت در بازار سرمایه باعث شده، چرخش مالی سهام‌ها روان نباشد، تاثیر مستقیم تصمیمات دولت در بازار سرمایه را عامل بازدارنده عنوان کرد. 

شایان آرانی ادامه داد: مشکل دیگر نرخ بندی برای محصولات پتروشیمی و ارز است که بورس را دچار مشکل می کند و این موضوع نیز از دیگر تاثیرات ورود دولت به بازار سرمایه است.

 

منبع: ايسنا
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر