چالش های صنعت طلا زیر ذره بین تیترکوتاه؛

به طلا ساز و طلا فروش وام نمی دهند / مصائب فلز زرد

محمد کشتی آرای گفت: رکود بازار بزرگ‌ترین مشکلی است که در صنعت طلا و جواهر وجود دارد.

به طلا ساز و طلا فروش وام نمی دهند / مصائب فلز زرد

صنعت تولید و فروش طلا شامل فرآیند استخراج، ذوب، و تبدیل ماده معدنی به طلا و همچنین فروش طلا به‌صورت طلاهای فیزیکی و محصولات طلایی مانند جواهرات، سکه‌ها، و انواع تزئینات می شود . طلا به‌عنوان یک فلز گران‌بها و باارزش از دیرباز برای جواهرسازی و سرمایه‌گذاری موردتوجه بوده است.

این صنعت در بسیاری از کشورها یک قطب اقتصادی مهم محسوب می‌شود و به همین سبب تأثیرات وابسته به  قیمت طلا را دنبال می‌کنند. کارشناسان این حوزه معتقدند وقتی که شرایط اقتصادی بحرانی می‌شود و ریسک‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی افزایش می‌یابد، سرمایه‌گذاران ممکن است به طلا به‌عنوان یک پناهگاه ایمن پناه ببرند.

به گفته فعالان حوزه طلا و جواهر از مهم‌ترین مشکلات صنف طلا و جواهر می‌تواند به نوسانات بازار جهانی قیمت طلا، بالابودن مالیات طلا و جواهر، محدودیت ارائه تسهیلات بانکی به صنف طلا و جواهر، نبود محل مناسب برای قرارگیری کارگاه، ناهماهنگی بانک مرکزی با اتحادیه طلا و جواهر، امنیت جانی و مالی افراد فعال در زمینه خرید طلا و فروش طلا و…اشاره نمود.

 بنابراین داشتن دانش، اطلاعات و آگاهی کافی در سطح ملی و بین‌المللی در زمینه محدودیت‌ها و ظرفیت‌های حوزه کسب‌وکار طلا، سکه و سایر مصنوعات مرتبط با طلا و همچنین خرید طلا، فروش طلا، خرید سکه و فروش سکه بسیار ضرورت دارد. به همین جهت برای بررسی بیشتر چالش ها و مشکلات موجود در صنعت طلا به سراغ مسئولین و فعالان این حوزه رفتیم. با تیترکوتاه همراه باشید:

 ابراهیم محمدولی، رئیس سابق اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به خبرنگار تیتر کوتاه گفت: مبحثی که گاهی به‌عنوان چالش از آن یاد می‌شود موضوع نوسان است. زمانی که نوسان در صنعت طلا بالا می‌رود، تقاضا پایین می‌آید به‌تبع آن دادوستد میان طلافروشان و سازندگان کم می‌شود. دراین‌بین تولیدکنندگان هم متأثر می‌شوند و آن فعالیت مطلوب را نخواهند داشت. موضوع دیگری که این صنف با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند، تسهیلات بانکی است. بانک‌ها به‌هیچ‌عنوان به سمت صنعت طلا برای اعطای وام یا تسهیلات حرکت نکرده‌اند. تابه‌حال دیده نشده است وام یا تسهیلاتی به فعالان صنعت طلا اعطا نشده اگر هم برخی از اعضای این صنف موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند با مشکلات فراوانی همراه بوده است.

NTdiYjUaxtx5

 وی افزود: گاهی هم افراد در میانه کار از دریافت تسهیلات منصرف شده‌اند؛ بنابراین به صنعت طلا آن تسهیلاتی که باید اعطا شود، داده نمی‌شود. کم‌توجهی صنعت بانکی بیشتر در تولیدکنندگان طلا و جواهر دیده می‌شود.

 محمدولی در پایان شرح داد: گاهی اوقات تولیدکنندگان طلا و جواهر در منازل مسکونی در حال فعالیت هستند. البته که شهرداری در برخی از موارد شاید برای برخورد با این افراد محق باشد. این موضوع در منطقه ۱۲ بیشتر دیده می‌شود در حوالی منطقه بازار بزرگ تهران این افراد بیشتر تولیدکنندگان جز هستند و توان خرید واحد تجاری ۱۰۰ متری را ندارند. این افراد در حال فعالیت هستند شهرداری هم ایراد می‌گیرد از طرفی هم امکان صدور مجوز را ندارد، اتحادیه هم قادر به صدور پروانه کسب برای این افراد نیست. این دست موضوعاتی است که در صنعت طلا و جواهر نمود پیدا می‌کند و گاهی دست‌وپاگیر هم می‌شود.

 محمد کشتی آرای، کارشناس و فعال بازار طلا و جواهر تشریح کرد: رکود بازار بزرگ‌ترین مشکلی است که در صنعت طلا و جواهر وجود دارد. رکود بازار بی‌شک بر تولید تأثیر می‌گذارد، کاهش تولید نیز مقداری بیکاری را به همراه خواهد داشت. به طور خاص در ماه‌های اخیر باتوجه‌به شرایط اقتصادی کشور مصرف طلا به‌شدت کاهش پیدا کرده است. در نتیجه باتوجه‌به افزایش قیمت طلا و سکه و اجرت طلا که به‌شدت بالا رفته مصرف این فلز گران‌بها به‌شدت کاهش پیدا کرده است. بعد از کرونا و ایجاد فرهنگ اجتماعی جدید (تاریخ کشور را باید به دو بخش قبل و بعد کرونا تقسیم کرد) محدودیت‌های ایجاد شده ناشی از کرونا بسیاری از مجالس را محدود کرد. با کم‌شدن مراسم عروسی و ختم مصرف طلا نیز کاهش پیدا کرد، همچنین نگاه و بررسی آمار هم بیانگر پایین آمدن میل به خرید مصنوعات طلا است.

 

کشتی آرای

 وی افزود: قبل‌تر موضوع سرمایه‌گذاری در بخش طلا و جواهر داغ بود؛ اما این روزها با ایجاد صندوق‌های طلا یا گواهی‌های سپرده طلا و معامله آن در بورس بسیاری از افراد به سمت این بازار حرکت کرده‌اند و تقاضا در بازار فیزیکی و سنتی کاهش پیدا کرده است.

 کشتی آرای با اشاره به محل احداث واحدهای تولید طلا و جواهر گفت: واحدهای و کارگاه‌های تولید در اطراف بازار در خانه‌های مسکونی فعالیت دارند. فعالیت در واحدهای مسکونی از سالیان قبل رواج داشته است، این موضوع هم ناشی از احتیاج به فضای زیاد و گرانی (اجاره و خرید) واحدهای تجاری است.

 نادر بذرافشان، رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران در پاسخ به تیتر کوتاه گفت: چالش‌های صنعت طلا و جواهر زیاد است؛ چراکه یکی از صنایع محوری در اقتصاد کشورها دارد. در کشور ما هم باتوجه‌به نوسانات و التهاباتی ارزی و انس جهانی که همیشه وجود دارد، بازارهای داخلی طلا هم تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد؛ بنابراین همواره موضوع نوسانات یکی از چالش‌های این صنعت بود. البته این چالش از ابتدای سال به حداقل رسیده و مقداری نوسانات و التهابات از بازار خارج شده است. از دیگر چالش‌های این صنعت سامانه جامع تجارت است که باید تمام فعالان این صنعت مبادلات خود را در آن ثبت کنند.

 وی افزود: مبادلاتی که انجام می‌دهند باید بخشی از سرمایه اولیه باشد که بخشی از صنعت طلا و جواهر را با چالش مواجه کرده است. همکاران در این صنف نسبت به این موضوع و ایراداتی که به این سیستم وارد است با مشکل مواجه شده‌اند حتی ممکن است در طولانی‌مدت در بخش مالیاتی و فرار سرمایه هم معضلاتی وجود داشته باشد.

 بذرافشان با اشاره به تولیدکنندگان طلا و جواهر تشریح کرد: این فعالان در موضوع مواد اولیه، تهیه ماشین‌آلات روز دنیا که از ارز آزاد استفاده می‌کنند البته ۶۰-۷۰ درصد از ماشین‌آلات بومی‌سازی شده و شرایط مطلوبی حاکم است؛ اما در بخش واردات کمی باید همکاری بانک مرکزی بیشتر شود و بهای بیشتری به این صنعت داده شود. تسهیلات تنها برای بخش تولید نیاز است، اگر به این بخش هم دولت کمکی کند در اشتغال‌زایی و ارزآوری نقش تأثیرگذاری خواهیم داشت.

tb

 رئیس هیات‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در پایان بیان کرد: مشکل دیگری که تولیدکنندگان با آن مواجه هستند قرارگرفتن کارگاه تولیدی در واحدهای مسکونی است. تعداد زیادی از تولیدکنندگان در طول زمان به‌صورت سنتی در واحدهای مسکونی در منطقه سنگلج و درخونگاه فعالیت داشتند. همچنین جایگاه اقتصادی بالایی را ندارد در واقع بیشتر این واحدهای تولیدی اجاره‎ای هستند و هر کدام از آنها بین ۵ تا ۲۰ نفر شاغل دارند. از طریق شهرداری اخطارهای زیادی داده می‌شود، جلسات در حال برگزاری است تا مشکلات این دوستان هرچه سریع‌تر مرتفع شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها