رسمی / مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومن شد

اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی طی اطلاعیه‌ای از توافق با وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت مرغ خبر داد. بر اساس این اطلاعیه اتحادیه و وزارت جهاد کشاورزی با قیمت ۵۲ هزار تومان برای خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغدار و قیمت ۷۳ هزار تومان برای مصرف‌کننده توافق کرده‌اند.

رسمی / مرغ کیلویی ۷۳ هزار تومن شد

مرغداران ماه‌هاست درخواست افزایش قیمت مرغ را داده‌اند. طبق گفته آن‌ها، جهش قیمت نهاده‌های خوراک دام در پی حذف ارز ترجیحی و عدم تأمین ارز واردات، رشد قیمت در سایر مؤلفه‌های تولید در پی افزایش نرخ تورم و دلار و عدم تناسب بین قیمت خرید مرغ از مرغداران با هزینه تمام شده تولید زیان سنگینی به آن‌ها وارد و بسیاری را از چرخه تولید خارج کرده است. اتفاقی که در نهایت شرایط امروز بازار مرغ یعنی کاهش و گرانی این کالا را رقم‌ زده است.

امروز اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی طی اطلاعیه‌ای با عنوان" گزارش پیگیری تعیین قیمت مرغ" از توافق با وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش قیمت مرغ خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است؛

با توجه به نوسانات قیمت مرغ در طی سال گذشته و افزایش قیمت در طی یک ماه گذشته و تلاطم قیمت‌ها و همچنین عدم اعلام رسمی قیمت مرغ زنده و مصرف‌کننده از تیر ماه سال گذشته و متعاقب آن جبران نشدن زیان مرغداران با وجود قول معاون اول محترم رئیس جمهور مبنی بر اصلاح قیمت‌ها در مهر ماه، اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران طی مکاتبات و نشست‌های متعدد با معاون وزیر در امور تولیدات دام و معاون توسعه صنایع و بازرگانی و همچنین با وزیر سابق جناب آقای دکتر ساداتی نژاد و متعاقب آن جناب آقای دکتر آقا میری سرپرست وزارت جهاد کشاورزی به نتایجی رسید که شرح آن ذیلا به اطلاع تولید‌کنندگان محترم می‌رسد:

حسب اظهارات مسئولین وزارت جهاد کشاورزی عوامل مؤثر در کارگروه تنظیم بازار و شورای قیمت‌گذاری از ابتدا اصرار بر تثبیت قیمت ۴۹ هزار تومان مرغ زنده و ۷۲ هزار تومان مصرف‌کننده را داشتند اما با وجود این که هزینه‌های تولید هر کیلو مرغ زنده با فرض قیمت جوجه ۱۵ هزار تومان و متوسط‌ دان ۱۸ هزار تومان بیش از ۵۰ هزار تومان می‌شود مورد موافقت اتحادیه قرار نگرفت.

متعاقب آن چند سناریو و روش دیگر توسط وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش هزینه تولید و یا کاهش قیمت مرغ مصرف‌کننده ارائه شد که هر کدام به واسطه معایبی که در بر داشت و منجر به مداخله بیشتر دولت در امور تولید و بازار زنجیره تولید مرغ می‌شو مورد موافقت اتحادیه قرار نگرفت.

افزایش قیمت مرغ به صورت جهشی و کمبود مرغ در بازار منجر به وارد آمدن فشار شدید به اتحادیه و خطر اتخاذ تصمیمات حاد توسط مسئولین در سطح ملی گردید به طوری که دولت مصمم به واردات مرغ در سطح وسیع شد.

با پیگیری‌های متعدد اتحادیه و تدوین برنامه تولید جوجه متناسب با نیاز‌های آتی کشور تلاش شد اطمینان لازم در مسئولین ایجاد شود تا از واردات بی‌رویه مرغ جلوگیری شود.

با مذاکرات متعدد در سطح معاونین وزیر و مقام عالی محترم وزارت جهاد کشاورزی در جلسه خصوصی با مسئولان که بیش از یک ساعت به طول انجامید و چه در نشست با اعضای هیئت مدیره اتحادیه نهایتاً مقرر شد به صورت زیر عمل شود:

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد نسبت به تثبیت قیمت جوجه یکروزه بر اساس کیفیت و سویه بین ۱۵۹۰۰ الی ۱۶۹۰۰ اقدام نماید.

وزارت جهاد کشاورزی متعهد شد ذرت با نرخ ۱۱۳۰۰ تومان و کنجاله سویا با نرخ ۱۶۳۰۰ تومان را در بازارگاه تأمین نماید.

ارز برخی از ریز مغذی‌ها به صورت نیمائی تأمین شود.

قیمت مرغ ۵۲ هزار تومان و مرغ مصرف‌کننده ۷۳ هزار تومان با شرایط فوق توافق گردید البته اعلام رسمی آن موکول به مصوبه قطعی شورای قیمت‌گذاری شده است.

چنانچه نیاز‌های داخلی کشور تأمین شود (۵۰ هزار تن در هفته) اجازه داده می‌شود با تعهد بازگشت ارز اجازه صادرات مستمر مرغ داده شود.

در صورت افزایش هزینه نهاده‌های تولید (تورم) بالای ۷ درصد نسبت به تجدید نظر در قیمت اقدام خواهد شد.

قابل توجه تولید‌کنندگان محترم است که در صورت قبول شرایط فوق از طرف دولت محترم و تولید‌کنندگان زمینه تثبیت بازار فراهم خواهد شد و تولید‌کنندگان با آرامش بیشتری قادر خواهند بود به تولید خود ادامه دهند. همچنین با عنایت به قیمت کالا‌های رقیب در بازار و قدرت و توان خرید مردم مصرف مرغ در حد متعادل خود خواهد بود و مواجه با کاهش شدید تقاضا نخواهیم بود. ناگفته نماند که نقش اصلی در ایجاد شرایط با ثبات را رعایت و مدیریت تولید به عهده دارد. لذا ضروری است برنامه‌ریزی به گونه‌ای صورت گیرد تا ضمن تأمین نیاز داخلی هر چقدر مازاد تولید ایجاد شود متناسب با کیفیت تقاضای بازار صادراتی و هدف و قابل رقابت با کشور‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.

اتحادیه سراسری مرغدارات گوشتی کماکان پیگیر به قطعیت رساندن موارد فوق است و در صدد است هر چه بیشتر نسبت به کاهش مداخله دولت در امور تولید و بازار صنعت طیور و واگذاری آن به تشکل اقدام شود.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها