قیمت روغن روند کاهشی به خود گرفت

طبق گزارش مرکز آمار ایران، قیمت روغن مایع و روغن نباتی جامد فروردین‌ماه امسال نسبت به همین ماه در سال گذشته ۱۰ هزار تومان کاهش را نشان می‌دهد.

قیمت روغن روند کاهشی به خود گرفت

با بررسی گزارش های مرکز آمار به این نتیجه می رسیم که قیمت انواع روغن با کاهش روبرو بوده است. 

 هر بطری ۹۰۰ گرمی روغن مایع در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ حدود ۷۰ هزار و ۲۹۱ تومان قیمت داشت که در فروردین ماه ۱۴۰۳ قیمت این محصول به ۶۳ هزار و ۱۲۴ تومان رسید که ۱۰.۲ درصد کاهش قیمت داشته است.

همچنین قیمت هر قوطی روغن نباتی جامد هزار گرمی در فروردین‌ماه ۱۴۰۲ حدود ۷۶ هزار و ۳۰۰ تومان بود که در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ قیمت این محصول به ۶۶ هزار و ۷۱۹ تومان رسید که ۱۲.۶ درصد کاهش نرخ را نشان می‌دهد. آن‌طور که داده‌های مربوط به اسفندماه در مرکز آمار نشان می‌دهد، بیشترین میزان کاهش قیمت در اسفندماه نسبت به ماه قبل‌تر از آن مربوط به روغن مایع با ۰.۵- درصد و روغن نباتی جامد با ۰.۲- درصد بوده است.

بر این اساس میانگین قیمت روغن مایع ۹۰۰ گرمی در آن ماه طبق داده‌های رسمی ۶۳ هزار تومان و روغن نباتی جامد هزار گرمی ۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است.

طبق گزارش مرکز آمار در اسفندماه سال ۱۴۰۲، تورم ماهانه و نقطه‌ای این محصول خوراکی به‌ترتیب ۰.۵ درصد و ۱۰.۱ درصد کاهش یافته بود. کاهش قیمت روغن طبق آمارهای رسمی در حالی رخ داده است که پیش‌تر بعضی از رسانه‌ها اخباری مبنی بر گرانی روغن در سال ۱۴۰۳ به علت تعلل دولت در پرداخت ارز کالاهای اساسی مطرح کرده بودند، اما وزارت جهاد کشاورزی در فروردین‌ماه اعلام کرد، ارز لازم برای واردات نهاده‌های دامی، کشاورزی و کالاهای اساسی برای چند ماه آینده و تا مردادماه امسال تأمین شده است.

کمبودی در بازار وجود ندارد

دبیر انجمن صنایع روغن نباتی از افزایش ۱۴ درصدی واردات انواع روغن خام در سال گذشته خبر داده و اعلام کرده است: روند واردات و ذخایر روغن نباتی در شرایط عادی قرار دارد و هیچ کمبودی در زمینه تولید و توزیع انواع روغن نباتی در بازار وجود ندارد.

علیرضا شریفی افزوده است: با توجه به تأکیدات دولت مبنی بر فروش کالای وارداتی با ارز ۲۸۵۰۰ تومانی، روغن نباتی با نرخ مصوب در بازار به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.

 طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تولید دانه‌ کلزا در کشور طی سال‌جاری افزایش خواهد داشت. بر همین اساس طبق اعلام این وزارتخانه، ۲۵۰ هزار تن کلزا در سال زراعی جاری برداشت خواهد شد که میزان افزایش تولید نسبت به سال گذشته بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن پیش‌بینی می‌شود.

سعدالله منصوری، مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی هم سطح کشت کلزا را بالغ بر ۱۶۰ هزار هکتار عنوان کرد و افزود: انتظار داریم سطح برداشت دانه کلزا نزدیک به ۱۳۰ هزار هکتار باشد که نسبت به سال زراعی گذشته ۴۰ هزار هکتار افزایش نشان می‌دهد.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها