افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار / قیمت گوشت از کیلویی ۷۰۰ هزار تومان عبور کرد

با پایان ماه مبارک رمضان در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۳ ثبات قیمت گوشت قرمز نیز جای خود را به افزایش قیمت داد.

افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار / قیمت گوشت از کیلویی ۷۰۰ هزار تومان عبور کرد

گوشت قرمز، به عنوان یکی از منابع اصلی تامین پروتئین، نقشی اساسی در سبد غذایی ایرانیان ایفا می‌کند. با این حال، در سال‌ های اخیر، شاهد نوسانات قیمتی قابل توجهی در این بازار بوده‌ایم که سفره مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

ابتدای دی ۱۴۰۲ گوشت قرمز با جهشی ۲۰۰ هزار تومانی به کیلویی ۶۰۰ هزار تومان رسید. در چند گزارش به بررسی شرایط موجود در بازار و علل افزایش قیمت پرداختیم.

مسئولان جهاد کشاورزی کمبود تولید را به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت رد کردند و معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی استان با بیان این که در تولید گوشت، استان اول هستیم و در سال ۱۴۰۱ حدود ۸۶ هزار تن تولید گوشت داشته ایم، گفت: در ۱۴۰۲ نیز آمار کشتارها تغییر نکرده و حتی واردات گوشت منجمد به استان بیشتر هم شده است. وی درباره هزینه های تولید نیز گفت: هر چند هزینه کارگر و انرژی و دارو افزایش پیدا کرده است ولی در حوزه علوفه و خوراک افزایش نداشته، بلکه کاهش داشته است.

اما با توجه به این که در کل کشور بارندگی خوب بوده و قیمت علوفه هم پایین است دامداران برای کشتار و عرضه به بازار تعلل می کنند یا تمایل دارند دام را از استان خارج کنند تا با قیمت بالاتری بفروشند چراکه قیمت گوشت قرمز در سطح کشور افزایش داشته است. به همین دلیل ما محدودیت برای خروج از استان ایجاد کرده ایم. از طرفی کمبود گوشت قرمز با کشتار دام سنگین جبران می شود. جعفری با بیان کاهش قیمت علوفه به بی ضابطه بودن بازار اشاره کرد و افزود: لاشه بعد از ورود به بازار با استفاده از برش های فانتزی و ... با قیمت های بالایی فروخته می شود و ضابطه ای ندارد.

گوشت قرمز بیش از ۷۰۰ هزار تومان

با پایان ماه مبارک رمضان در نیمه دوم فروردین ۱۴۰۳ ثبات قیمت گوشت قرمز نیز جای خود را به افزایش قیمت داد و شهروندان گلایه هایی درباره افزایش مجدد قیمت گوشت قرمز در بازار داشتند. در آغازین روز اردیبهشت مشهد به سراغ بازار می روم. صدای فریادهای مرد میان سالی که جلوی پروتئین فروشی ایستاده و می گوید گوشت ارزان شد، نظرم را جلب می کند. به سمت او می روم و می پرسم واقعا ارزان شده است؟

لبخندی به لب می آورد و جواب می دهد: ۱۰-۲۰ هزار تومان. جویای قیمت ها می شوم، می گوید: برو داخل مغازه همکارم همه را توضیح می دهد. وارد مغازه می شوم و قیمت گوشت گرم گوسفند را سوال می کنم.

مرد جوان قبل از من در پاسخ خانم مسنی که پرسید آیا گوشت تنظیم بازار گرم هم دارید؟ گفت نه، فقط گوشت منجمد گوساله کیلویی ۳۶۰ هزار تومان. بعد رو به من می کند و توضیح می دهد: «اگر سردست گوسفند همراه قلوه گاه بخواهید کیلویی ۵۶۰ هزار تومان، اگر قلوه گاه را جدا کنم، سردست گوسفند با گردن کیلویی ۶۲۰ هزار تومان و اگر دست تنها باشد، کیلویی ۷۱۰ هزار تومان، اگر چربی هایش را هم جدا کنم، کیلویی ۷۸۰ هزار تومان می شود.» گردن گوسفند کیلویی ۶۱۰ هزار تومان و قلوه گاه به تنهایی کیلویی ۴۱۰ هزار تومان فروخته می شد. ماهیچه نیز به تنهایی هر کیلو ۸۱۰ هزار تومان قیمت خورده بود. هر کیلو گوشت گوساله نیز بیش از ۵۵۰ هزار تومان به فروش می رسید.در گزارشی که بازرسی اصناف استان از بازدیدهای میدانی خود طی تعطیلات سال جدید و ماه مبارک رمضان منتشر کرده بود قیمت هر کیلو ران گوسفندی گرم در فروردین ماه ۷۵۰ هزار تومان بوده است. همچنین قیمت شقه گوسفندی هر کیلو ۶۰۰ هزار تومان درج شده است.

افزایش قیمت دام زنده

به چند واحد فروش دیگر هم که مراجعه می کنم، همین است و فروشنده ها علت افزایش قیمت را قیمت گوسفند زنده می دانند و مدعی اند گوسفند زنده در میدان بین ۲۷۰ تا ۲۹۰ هزار تومان برای هر کیلو قیمت خورده است. در گزارش بازرسی اصناف استان نیز قیمت هر کیلو گوسفند زنده در فروردین ماه ۲۸۰ هزار تومان اعلام شده است.مهدوی، رئیس اتحادیه دامداران استان در توضیح شرایط تولید دام به خشکسالی های سال های اخیر و وابسته شدن دام سبک به نهاده های دامی اشاره کرد و گفت: در سال های ۹۹ تا ۱۴۰۱دام زیادی در دامداری ها وجود داشت و از طرفی هزینه های تولید افزایش می یافت. محل درآمد دامدار از فروش بره بعد رسیدن به وزن مناسب است. دامدار مجبور شد برای تامین هزینه های مربوط به بره بخشی از دام مولد خود را بفروشد. این اتفاق در طول ۳ سال تکرار شد. در نتیجه فروش دام مولد، جمعیت دامی به شدت کاهش پیدا کرد. به ویژه در نیمه اول سال ۱۴۰۱، به دلیل افزایش قیمت ارز تخصیصی به نهاده های دامی اتفاق افتاد و ارز ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان رسید. به علت این که افراد زیادی دام خود را برای فروش به بازار می بردند و عرضه نسبت به تقاضا زیاد بود، قیمت هر کیلو بره نر پروار به ۷۰ هزار تومان رسید. همین روند باعث کاهش جمعیت دامی شد.

عدم تناسب عرضه و تقاضا

مهدوی ادامه داد: در حالت طبیعی نیز در بعضی فصول مثل بهار با کاهش عرضه مواجه هستیم، زیرا فصل زایش گذشته است و بره های پروار به بازار رفته اند و بره ها الان دو- سه ماهه هستند که تا چند ماه دیگر پروار می شوند. باید چند سال بگذرد و شرایط پایدار بماند تا جمعیت دامی احیا شود. وی با اشاره به زائرپذیر بودن مشهد نیز اضافه کرد: در ایام پایانی سال و نوروز بر اساس اعلام معاون استاندار ۱۱ میلیون نفر به مشهد سفر کرده اند و برای تامین گوشت مورد نیاز زائران نیز باید چه تعداد بره وجود می داشت و کشتار می شد در نتیجه، عرضه و تقاضا با هم همخوانی نداشت، این علتی دیگر است که باعث افزایش قیمت در بازار شد.

رئیس اتحادیه دامداران استان معتقد است دولت باید فشار را از روی دامدار بردارد تا دامدار راغب باشد تولید را انجام دهد چراکه دام موجود زنده است و پرورش آن زمان بر است. قیمت گذاری دستوری باعث می شود دامدار در تولید و فروش دام خود تعلل کند.بر اساس بررسی که اتحادیه دامداران انجام داده است، قیمت تمام شده برای هر کیلو بره زنده نر و ماده حدود ۲۵۰ هزار تومان است که با در نظر گرفتن ۱۵ درصد سود متوسط این مبلغ ۲۸۷۵۰۰ تومان خواهد بود. در نتیجه اگر قیمت هر کیلو بره نر زنده ۳۰۰ هزار تومان و بره زنده ماده ۲۷۵ هزار تومان باشد دامدار متضرر نخواهد شد.

افزایش قیمت نداشته ایم

در ادامه با قارزی، سرپرست جهاد کشاورزی مشهد گفت و گو کردم، وی در توضیح قیمت گوشت قرمز گرم گفت: افزایش قیمتی بعد از ماه مبارک رمضان اتفاق نیفتاده است و توزیع گوشت قرمز منجمد گوساله و گوسفند به مقدار زیاد از ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ تاکنون در حال انجام است و امیدوارم روند کاهشی در قیمت لاشه دام را شاهد باشیم.

البته در بازدید میدانی گوشت منجمد گوسفند در واحدهای فروش مشاهده نشد و تنها در بعضی از فروشگاه ها فروش گوشت منجمد گوساله تنظیم بازار قابل مشاهده بود.به قیمت های بیش از ۷۰۰ هزار تومان گوشت قرمز اشاره کردم که قارزی با اشاره به چهار-پنج تکه بودن هر لاشه سخنان فروشنده را تایید کرد و گفت: در صورتی که گوشت دست به صورت مجزا فروخته شود قیمت آن بیش از ۷۰۰ هزار تومان خواهد بود.از قارزی درباره قیمت دام زنده در میادین سوال کردم که وی در پاسخ به این موضوع بسنده کرد که بنا شده است فروش در میدان با فاکتور انجام شود و توضیح در این زمینه در حوزه کار مسئولان استانی جهاد کشاورزی است.

منبع: خراسان
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها