زعفران |‌ قیمت زعفران | بازار زعفران | صادرات زعفران

قیمت هر کیلو زعفران به ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک شد / قاچاق ۱۲۰ تنی زعفران در دنیا

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: براساس مصرف جهانی و میزان قاچاق، صادرات زعفران به مرز ۲۰۰ تن رسیده است.

قیمت هر کیلو زعفران به ۱۰۰ میلیون تومان نزدیک شد / قاچاق ۱۲۰ تنی زعفران در دنیا

زعفران به عنوان یکی از محصولات اصلی کشاورزی ایران، شهرت جهانی دارد. زعفران یک محصول بسیار ارزشمند است که از گل های بنفش و قرمز زعفران به دست می آید. ایران با شرایط آب و هوایی و خاکی مناسب، بهترین محیط را برای تولید زعفران فراهم کرده است. اصلی ترین شهرهای تولید کننده زعفران در ایران، مشهد و تربت حیدریه است. این کشور در سال های اخیر نشان دهنده یکی از بزرگترین تولیدکنندگان زعفران جهان بوده است. زعفران ایران به دلیل کیفیت بالا و طعم و عطر خاص خود، در صنایع غذایی، طب سنتی و صنعتی استفاده می شود. همچنین ارزش اقتصادی بالای زعفران، آن را مورد علاقه کشاورزان و تجار قرار داده است. در کل، زعفران ایران با کیفیت خاص و شرایط طبیعی منحصر به فرد، یکی از برترین محصولات صادراتی این کشور است.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بررسی ها حاکی از آن است که تقاضا برای خرید زعفران در بازار داخلی و خارجی وجود دارد.

او قیمت هرکیلو زعفران پوشال را ۶۵ میلیون تومان، سرگل ۷۶ و ۷۷ میلیون تومان، نگین ۹۰ تا ۹۷ میلیون تومان اعلام کرد.

میری ادامه داد: با توجه به کاهش عرضه زعفران احتمال نوسان قیمت به بازارهای هدف وجود دارد.

نایب رئیس شورای ملی زعفران درباره آخرین وضعیت صادرات افزود: گرچه گمرک آمار اسفند را اعلام نکرده است، اما برآوردها حاکی از آن است که صادرات همانند ۴ تا ۵ ماه پیش کاهشی خواهد بود. البته این به معنای کاهش تقاضا در بازارهای خارجی نیست چراکه بخشی از زعفران قاچاق می شود.

او از رونق قاچاق زعفران خبر داد و گفت: بنابر آمار مصرف جهانی زعفران ۳۲۰ تن است که صادرات سالانه به مرز ۲۰۰ تن رسیده و براین اساس ۱۲۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود.

نایب رئیس شورای ملی زعفران گفت: بنابر آمار ماهانه ۱۰ تن زعفران به بازارهای هدف قاچاق می شود،درحالیکه با جلوگیری قاچاق ۱۲۰ تن زعفران، رقمی معادل ۱۲۰ میلیون دلار ارزآوری خواهیم داشت.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها