صفر تا صد بلیچینگ دندان

همه ما می‌دانیم بلیچینگ دندان نامی آشنابرای افرادی است که به دندانپزشکی زیبایی علاقه دارند و می‌خواهند با بلیچ دندان، رنگ دندان‌هایشان را سفید کنند. اما چرا باید بلیچینگ را انتخاب کنیم؟

صفر تا صد بلیچینگ دندان

همه ما می‌دانیم بلیچینگ دندان نامی آشنابرای افرادی است که به دندانپزشکی زیبایی علاقه دارند و می‌خواهند با بلیچ دندان، رنگ دندان‌هایشان را سفید کنند. اما چرا باید بلیچینگ را انتخاب کنیم؟

دندان‌ها ممکن است به‌دلایل مختلفی تغییر رنگ دهند. اگر می‌خواهید آن‌ها را روشن‌تر و سفیدتر کنید، چندین گزینه برای انتخاب وجود دارد. می‌توانید برای انجام یکی از تکنیک‌های سفیدکننده دندان مانند بلیچینگ دندان به دندانپزشک خود مراجعه کنید یا محصولات سفیدکننده خانگی را امتحان کنید. البته در صورت استفاده نادرست از این محصولات، خطراتی مانند افزایش حساسیت دندان‌ها یا حتی آسیب شدید به مینای دندان شما را تهدید می‌کند!

بلیچینگ دندان چیست؟

بلیچینگ دندان و سفید کردن دندان چه تفاوتی دارند؟ در ابتدا لازم است بدانید که یک تفاوت اساسی میان سفید کردن دندان (teeth whitening)و بلیچینگ دندان (teeth bleaching) وجود دارد. منظور از فرآیند سفید کردن، بازیابی رنگ طبیعی دندان‌ها با از بین بردن لکه‌های سطحی است. در واقع، سفیدکننده‌ها مواد پاک‌کننده‌ای هستند که در برخی از خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها نیز یافت می‌شوند. درحالی‌که بلیچینگ دندان به روند سفید کردن دندان‌ها فراتر از رنگ طبیعی آن‌ها اشاره دارد.

انواع بلیچینگ دندان

به طور کلی دو نوع تکنیک بلیچینگ دندان وجود دارد:

بلیچینگ دندان‌ زنده (Vital bleaching)

اگر دندان‌های «زنده» در اثر مصرف غذا یا تنباکو لکه‌دار یا با افزایش سن تیره شده‌ باشند. می‌توان از این روش برای سفید کردن آن‌ها استفاده کرد. امروزه بلیچینگ دندان بعد از ارتودنسی بسیار رایج شده است.

بلیچینگ دندان‌های غیر زنده (Non-vital bleaching)

روی دندان‌هایی انجام می‌شود که دیگر «زنده» نیستند. مثلا اگر دندان شما به‌دلیل درمان ریشه تغییر رنگ داده باشد. این نوع بلیچینگ می‌تواند ظاهر آن را از داخل به بیرون روشن کند. اصولا در ابتدا دندانپزشک لثه و سطح داخلی دهان را با یک یک ژل محافظتی مخصوص می‌پوشاند. این کار به جلوگیری از تماس مواد بلیچینگ دندان با این مناطق کمک می‌کند. سپس پراکسید هیدروژن با غلظت بالا به مدت تقریبا یک ساعت روی دندان‌ها می‌ماند.

بلیچ دندان چند جلسه طول ‌می‌کشد؟

اصولا بلیچ دندان در مطب دندانپزشکی، طی ۱ الی ۲ جلسه انجام می‌شود. پس از تقریبا یک هفته سفید شدن بیش‌ازحد دندان‌ها نمایان می‌شود. درحالی‌که برای بلیچینگ خانگی علاوه‌بر این‌که هر شب به ۴ الی ۶ ساعت زمان برای قرار دادن دستگاه نیاز است. طول درمان حداقل ۲ هفته است!

بلیچینگ چقدر دندان‌ها را سفید می‌کند؟

اگرچه بلیچینگ باعث سفید شدن دندان‌ها بیشتر از رنگ طبیعی آن‌ها می‌شود. اما باید بدانید که بسته به جنس دندان و نوع رنگدانه‌های رسوب‌کرده، نتیجه نهایی در افراد مختلف کمی متفاوت است. تجربه نشان داده است که اگر بعد از بلیچینگ دندان، مراقبت‌های لازم و بهداشت دهان و دندان به‌خوبی رعایت شوند. ظاهر سفید دندان‌ها بهتر خود را نشان می‌دهند و حتی ممکن است تا سال‌ها نیاز به ترمیم و بازسازی نباشد.

عوارض ناشی از بلیچ دندان‌ها چیست؟

اصولا انجام این روش تحت نظر دندانپزشک متخصص زیبایی و ترمیمی عوارضی ایجاد نمی‌کند. اما می‌توان به عوارض زیر در بلیچینگ دندان اشاره کرد:

ممکن است در طول درمان بلیچینگ، حساسیت دندانی و تحریک بافت‌های نرم (مانند لثه) رخ دهد. این عوارض بلیچینگ گذرا هستند. با مصرف خمیردندان‌های مخصوص دندان‌های حساس (حاوی نیترات پتاسیم و ژل سدیم فلوراید) در طی چند روز برطرف می‌شوند.

از معایب بلیچ دندان‌ می‌توان به دائمی نبودن اثرات آن اشاره کرد. چراکه در صورت مصرف دخانیات و غذاهای حاوی رنگدانه احتمال لکه‌دار شدن و تغییر رنگ دوباره دندان‌ها وجود دارد.

از طرفی، نتیجه نهایی بلیچینگ قابل پیش‌بینی نیست. ممکن است بسته به سن، رنگ طبیعی و اولیه دندان‌ها، رنگ لکه‌های دندانی چیزی متفاوت با تصور شما حاصل شود.

مراقبت پس از بلیچینگ دندان چیست؟

 در ابتدا لثه خود را آب گرم شستشو دهید و برای جلوگیری از درد می‌توانید به آرامی آن را ماساژ دهید.

از استعمال دخانیات و سیگار و قلیان فاصله بگیرید.

دندان‌ها را روزی دو با با آب گرم شست و شو دهید.

در 24 ساعت اول پس از بلیچینگ از خوردن نوشابه و غذاهای رنگی خودداری کنید.

از نوشیدن مایعاتی مثل چای پررنگ، قهوه خودداری کنید و در صورت مصرف بلافاصله دندان‌ها را بشوئید.

از خوردن غذاهایی سرد جلوگیری کنید.

در روزهای ابتدایی پس از بلیچ از خمیردندان ضد حساسیت استفاده کنید.

پس از بلیچینگ دندان بهتر است از نوشیدنی‌های بدون رنگ مثل شیر و آب استفاده کنید.

منبع: https://mikhakdental.com/

رپورتاژ
برچسب‌های خبر
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها