واردات برنج | برنج | قیمت برنج | بازار برنج

تصمیم ویژه دولت به نفع شالیکاران / قیمت برنج ایرانی به ثبات می رسد

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به نیاز ۸۰۰ هزار تن واردات برنج، از دستور دولت به منظور کاهش میزان واردات برنج در زمان برداشت خبر داد.

تصمیم ویژه دولت به نفع شالیکاران / قیمت برنج ایرانی به ثبات می رسد

 علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی در حاشیه برپایی همایش برنج با محوریت برنج ایرانی و پایداری تولید واقع در مرکز تحقیقات برنج شهرستان آمل در جمع خبرنگاران، برنج را پس از گندم در فهرست محصولات امنیت غذایی در کشور عنوان کرد و گفت: این محصول از تولیدات هزینه بر است و در استان‌های گیلان، مازندران و برخی از استان‌های دیگر کشور کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه با وجود هزینه‌بر بودن برنج باید قیمت آن مناسب باشد، افزود: دولت باید به دلیل همین هزینه‌بر بودن برنج، بر واردات آن مدیریت کند تا قیمت برنج کاهش پیدا نکند؛ همچنین تمام نهاده‌ها را با قیمت مناسب در اختیار کشاورزان قرار دهد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه همچنان مانند سال‌های گذشته یارانه زیادی برای کودهای شیمیایی به عنوان یک نهاده مورد نیاز بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است، گفت: در این راستا مازندران را به عنوان پایلوت قرار دادیم که کشاورزان به اندازه کافی انواع کودهای پتاس، فسفات و اوره در اختیارشان قرار گیرد تا هنگام شروع کشت برنج از این کودها با قیمت مناسب بهره‌مند شوند.

مهاجر با بیان اینکه سالانه حدود دو و نیم میلیون برنج سفید در کشور باید تولید شود، بیان کرد: خوشبختانه دولت قبول کرد تا امکانات در اختیار گیلان و مازندران قرار گیرد که امیدواریم با این کار میزان تولید برنج در این استان‌ها افزایش یابد و به آن تولید دو و نیم میلیون تن برنج سفید برسیم.

وی نیاز کشور  به برنج سفید را سه میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان و مطرح کرد: با توجه به تولید داخلی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن نیاز به واردات برنج از خارج است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اعلام اینکه دولت دستور به کاهش میزان واردات برنج  داده است، بیان کرد: یک تعرفه به اصطلاح زمان برداشت محصول داریم که در این زمان اجازه واردات اصلاً داده نخواهد شد.

مهاجر ضمن درخواست از کشاورزان برای تولید برنج با کیفیت خوب، خاطرنشان کرد: امیدواریم کشاورز پس از تولید به خوبی بفروشد، اما قیمت مناسب اگر کسی نخرید، دولت خریداری می‌کند و تا به امروز نیز هر چقدر برنج باقی مانده، اعلام می‌شود علاوه بر دولت، بخش خصوصی نیز خریدار است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • شهرام

    همه این آمار و ارقام فقط در سطح تئوری انجام میشه،سالهاست همینطور گفته میشه ولی در عمل هیچ اتفاق خاصی رخ نمیده،میفرمایند دولت خریداری میکنه،به چه قیمتی خریداری میشه؟بعد از چند ماه بعد که کشاورز از روی اجبار و قیمت پایین فروخته تازه به مقدار محدود خریداری میکنه،من از ساری این متن می‌نویسم اینجا چندین هزار هکتار کشت برنج صورت میگیره دولت از چه کسی میخره؟الان شرکت های تعاونی اعلام میکنند که خریدار برنج از کشاورزان هستیم،ایا برنجی در دست کشاورز باقی مونده که بخواین به قیمت ناچیز بخرید؟

  • ناشناس

    نمایندگان ما در مجلس هستند برای ما کشاورزان هیچ کاری نمی‌کنند کشاورزان گرسنه هستند

  • ناشناس

    کشاورز بخصوص مازندرانیها که قیمت خون باباشون پارسال برنج میفروختندبهونه کودگرون داشتند حالاکه کودارزون بهشون دولت میده بازهم گرون بفروشند وواردات نشه که کشاورزان بازگرون و گرونتر بفروشند؟! کشاورزان بخصوص مازندرانیهامحصولات کشاورزی را گرون می‌فروشند بسه دیگه قاتل هموطنان خودشونن کشاورزان بخصوص مازندران واقعا مثل توت فرنگی گرون بهنمیر و برنجشون

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها