در گفتگو با رئیس اتحادیه قالیشویان تهران مطرح شد؛

قالیشویان زیر تیغ سازمان امور مالیاتی / شکایت از این قالیشویی ها ظرف ۲۴ ساعت پیگیری می شود

حجت محمدی کمسرخ گفت: درصد مالیاتی که سازمان امور مالیاتی مشخص کرده است با سود حاصل از واحدهای صنفی قالیشویی همخوانی ندارد. به همین علت در سال گذشته حدود ۲۰ واحد قالیشویی تعطیل شدند.

قالیشویان  زیر تیغ سازمان امور مالیاتی / شکایت از این قالیشویی ها ظرف ۲۴ ساعت پیگیری می شود

هر ساله با نزدیک شدن به پایان سال، مردم به سراغ رسم دیرینه خانه تکانی رفته و در جنب و جوش آماده شدن برای ورود به سال جدید هستند. فعالیت بیشتر واحدهای صنفی نیز در آستانه سال نو افزایش پیدا می‌کند. قالیشویی‌ها یکی از اصنافی هستند که در این ایام با تقاضای بالای مردم رو به رو می‌شوند. با شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و افزایش لحظه‌ای قیمت در هر زمینه ای، بازار این واحدهای صنفی نیز به طور قطع نسبت به سال‌های گذشته دستخوش تغییراتی شده است. برای بررسی آخرین وضعیت بازار واحدهای قالیشویی به سراغ رئیس اتحادیه قالیشویان تهران رفتیم.

حجت محمدی کمسرخ در مصاحبه با تیتر کوتاه در خصوص وضعیت اخیر صنف قالیشویان گفت: درحال‌حاضر به دلیل تورم و وضعیت اقتصادی مردم، واحدهای صنفی قالیشویان نسبت به سال گذشته با کاهش ۳۰ درصدی فعالیت رو به رو بوده‌اند.

وی همچنین در رابطه با افزایش تعرفه قالیشویی‌ها بیان کرد: با وجود اینکه نرخ تورم نزدیک به ۵۰ درصد است، واحدهای صنفی قالیشویان نسبت به سال گذشته حدود ۳۵ درصد افزایش تعرفه داشته‌اند.

محمدی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر چالش صنف قالیشویان با سامانه مودیان توضیح داد: درصد مالیاتی که سازمان امور مالیاتی مشخص کرده است با سود حاصل از واحدهای صنفی قالیشویی همخوانی ندارد. به همین علت در سال گذشته حدود ۲۰ واحد قالیشویی تعطیل شدند. طبق محاسبات مالیاتی انجام شده حدود ۲۰ درصد از سود مشخص باید به عنوان مالیات پرداخت شود. برخی از قالیشویی‌ها شرکتی نیستند که صورت وضعیت داشته باشند و حقیقی هستند به همین دلیل اکثرا این وحدهای صنفی با مشکل رو به رو هستند، زیرا میزان مالیات مشخص شده از سود این واحدها بیشتر است.

رئیس اتحادیه قالیشویان تهران در خصوص تناسب میزان مالیات مشخص شده برای قالیشویی‌ها و سود این واحدها عنوان کرد: واحدهای صنفی قالیشویی اجباری برای ثبت صورت حساب‌های الکترونیکی ندارند، اما پیگیری کارت خوان‌ها برای این واحدها مشکل ساز شده است و خیلی از توجیهات این واحدهای صنفی از سوی سازمان امور مالیاتی قابل توجیه نیست و نتیجه این است که بسیاری از قالیشویی‌ها متضرر می‌شوند.

حجت محمدی در رابطه با انتقاد مردم مبنی بر کاهش کیفیت شستشوی فرش و قالی توسط واحدهای قالیشویی در آستانه سال نو گفت: نظارت لازم از سوی اتحادیه بر واحدهای قالیشویی وجود دارد، اما در هر زمینه‌ای به علت تیراژ بالا ممکن است خروجی با درصدی از خطا رو به رو باشد. کنترل از سوی واحدهای صنفی و اتحادیه وجود دارد، با این حال به علت حجم بالای کار احتمال خطا هم وجود دارد. درصد خطای برخی قالیشویی‌ها از ۱ تا ۱۵ درصد گزارش شده است. به هر حال هر واحد قالیشویی می‌بایست ضامن کیفیت شستشو و سالم ماندن فرش‌ها باشد.

حجت-محمدی

وی در خصوص نحوه نظارت و پیگری اتحادیه بر واحدهای صنفی قالیشویی گفت: اگر شهروندان قالیشویی معتبری که مورد تایید اتحادیه است را انتخاب کرده باشند، در صورت عدم رضایت، شکایتشان قابل پیگیری است. به این معنا که اگر قالیشویی مورد نظر، عضو اتحادیه باشد، هر مشکل و مسئله‌ای در رابطه با آن از سوی اتحادیه قابل پیگیری و رسیدگی است. تمامی واحدهای قالیشویی مجاز و غیر مجاز از طریق سایت اتحادیه قالیشویان تهران قابل بررسی و پیگیری هستند. شهروندان می‌توانند به آدرس سایت eght۱۳۵۱.com مراجعه کرده و نسبت به استعلام قالیشویی مورد نظر اقدام کنند. اطلاعاتی نظیر آدرس و شماره تلفن واحد صنفی مورد نظر از طریق این سایت قابل دسترسی است. تنها با سرچ نام قالیشویی مردم می‌توانند حتی به معتبر بودن یا نبودن قالیشویی پی ببرند.

قالیشویی-غیرمجاز

محمدی شرایط ثبت شکایت از طریق سایت اتحادیه قالیشویان تهران را توضیح داد و گفت: از همین رو به شرطی که هر واحد قالیشویی مورد تایید اتحادیه باشد، شهروندان می‌توانند در صورت بروز هر مشکلی در خصوص قیمت، کیفیت و سلامت فرش‌ها از طریق اتحادیه به حق خود برسند. نرخ مصوب قالیشویی هم در داخل همین سایت قابل مشاهده است. حتی در بخش ثبت شکایت آنلاین از طریق این سایت، شکایت‌های شهروندان در کمتر از ۲۴ ساعت قابل پیگیری است. کافی است که مردم این سایت را به عنوان مرجع انتخاب قالیشویی قرار دهند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها