تیتر کوتاه چالش های بازار گل و گیاه را بررسی کرد؛

درآمد نجومی شهرداری از گل فروش های بی مجوز / اجاره تاج گل مصنوعی به نام خیریه به کام سودجویان

اکبر شاهرخی گفت: شهرداری منطقه ۱۴ از بازار گل محلاتی درآمد بالایی را کسب می‌کند و گل فروشان آن منطقه بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند به این علت که مالکیت زمین آن قسمت هنوز مشخص نیست و امکان صدور جواز برای زمینی که فاقد مالکیت مشخص است، وجود ندارد، اما غرفه‌های این بازار در ماه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون هم به شهرداری اجاره پرداخت می‌کنند. حتی در ایامی مانند شب عید شهرداری قسمت هایی از پیاده روهای بازار محلاتی را اجاره می‌دهد.

درآمد نجومی شهرداری از گل فروش های بی مجوز / اجاره تاج گل مصنوعی به نام خیریه به کام سودجویان

شرایط سخت اقتصادی درحال‌حاضر معیشت و کسب درآمد بسیاری از اصناف را هدف قرار داده است، به گونه‌ای که تعداد زیادی از شاغلان و تولیدکنندگان از ادامه فعالیت در زمینه تولید منصرف شده و به سراغ مشاغلی همچون دلالی و شغل‌های کاذب می‌روند. فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه نیز از این موضوع بی‌بهره نیستند. به گونه‌ای که امسال وضعیت فروش گل و گیاه حتی در مناسبت‌ها هم مانند سال‌های قبل نبوده است.

در همین راستا در ابتدا به مصاحبه با اکبر شاهرخی رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه پرداختیم.

شاهرخی در خصوص شرایط کنونی فروش گل و گیاه بیان کرد: درحال‌حاضر با وضعیت بازار گل کساد است و ما امیدوار هستیم در آستانه سال نو این بازار اندکی جان بگیرد. استقبال مردم در ایام شعبانیه و مناسب‌های دیگر نسبت به سال‌های گذشته کمتر بود. در حالی که تولید گل در کشور آنقدر چشم گیر نیست، اما توزیع‌کنندگان گل ( فروشندگان) روز به روز افزایش پیدا می‌کنند.

اکبر-شاهرخی

رشد قارچ گونه فروشندگان گل بدون مجوز

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تیتر کوتاه مبنی بر فروش گل توسط فروشندگان بدون مجوز گفت: به عنوان مثال فروشندگان بازار گل محلاتی که تقریبا به ۳۰۰۰ نفر می‌رسند، مجوز فروش ندارند، همچنین حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ فروشگاه مجازی گل و گیاه بدون مجوز هم در فضای اینترنتی در حال فعالیت هستند.

کسب درآمد شهرداری از اجاره غرفه‌های گل فروشی

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در ادامه افزود: اخیرا شهرداری بخش هایی را برای ساخت غرفه‌های گل فروشی فراهم آورده و تا حدود ماهی ۲۰ تا ۳۰ میلیون به فروشندگان گل و گیاه اجاره می‌دهد. متاسفانه هیچ نهادی به داد بخش تولید گل و گیاه نمی‌رسد. علت اینکه قیمت گل در مناسبت هایی مانند روز مادر تا ۵ یا ۶ برابر افزایش پیدا می‌کند، این است که عرضه کم و تقاضا بالا است، اما در ایام دیگر عرضه بالا و تقاضا پایین است.

بیشتر بخوانید : افزایش قیمت گل از یلدا تا روز مادر! / اصناف بی خبر از ساز و کار سامانه مودیان + جدول قیمت گل

شاهرخی در خصوص راهکار بهبود وضعیت تولید گل و گیاه عنوان کرد: در این زمینه ما به کمک دولت نیاز داریم. درحال‌حاضر قیمت کود ۱۰ تا ۱۵ برابر افزایش پیدا کرده است، همچنین قیمت سم و اجناسی مانند نایلون بالاتر رفته است. متاسفانه تاکنون کمکی به بخش تولید نشده است. ساخت و راه ندازی گلخانه تا پیش از این با مبلغی حدود ۵۰۰ میلیون امکان‌پذیر بود، اما اکنون چنین اقدامی با ۷ تا ۸ میلیارد هم به سختی امکان‌پذیر است، به همین علت کسی تمایلی به سرمایه‌گذاری در این بخش ندارد.

وی در پاسخ به سوال تیتر کوتاه مبنی بر وضعیت فروشندگان گل و گیاه در مسیر بهشت زهرا (س) توضیح داد: فروشندگان گل و گیاه در مسیر بهشت زهرا گروهی مجزا هستند که گل‌های درجه ۴ یا ۵ را از تولیدکنندگان خریده و از این جهت به فروش این نوع گل‌ها کمک می‌کنند. به این معنا که گل هایی که در بازار خریداری نمی‌شوند در مسیر بهشت زهرا به راحتی فروخته می‌شوند. بیشتر مردم هم خرید گل از فروشندگان مسیر بهشت زهرا را به گل فروشی‌های داخل بهشت زهرا ترجیح می‌دهند.

اجاره‌های نجومی گل فروشی در اراضی بی‌مالک

اکبر شاهرخی در رابطه با عنوان کرد: شهرداری منطقه ۱۴ از بازار گل محلاتی درآمد بالایی را کسب می‌کند و گل فروشان آن منطقه بدون مجوز به فعالیت خود ادامه می‌دهند به این علت که مالکیت زمین آن قسمت هنوز مشخص نیست و امکان صدور جواز برای زمینی که فاقد مالکیت مشخص است، وجود ندارد، اما غرفه‌های این بازار در ماه حدود ۳۰ تا ۴۰ میلیون هم به شهرداری اجاره پرداخت می‌کنند. حتی در ایامی مانند شب عید شهرداری قسمت هایی از پیاده روهای بازار محلاتی را اجاره می‌دهد.

علت چند نرخی بودن گل در آستانه سال نو

شاهرخی چالش اصلی اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در آستانه سال نو را اینگونه بیان کرد: از ۱۵ اسفند ماه دیگر هیچ مانعی برای فروش گل و گیاه در سراسر شهر از سوی اداره اماکن برای دست فروشی ایجاد نمی‌شود و بسیاری از مشاغل در مغازه هایشان بدون مشکلی اقدام به فروش گل و گیاه می‌کنند. در این زمینه کاری از دست اتحادیه فروشندگان گل و گیاه بر نمی‌آید و اعضای صنف از این موضوع گله مند هستند. به همین علت در ایامی مانند شب عید، نرخ‌های متفاوتی برای گل و گیاه وجود دارد و اکثرا اتحادیه را مسئول این چند نرخی می‌دادند در صورتی که ما برای کنترل بازار گل به حمایت نیروی انتظامی و اداره اماکن نیاز داریم و به تنهایی قدرت مقابله با این وضعیت را نداریم.

قدرت در دست شهرداری تهران

وی در مورد ساخت بازار گل‌های متعدد در تهران گفت: به غیر از بازار گل محلاتی، بازار گل هایی مانند بازار منطقه ۵ در محله ستاری، اتوبان بابایی و منطقه ۲۲ تهران در ناحیه لشکری وجود دارد. علاوه بر این اخیرا بازار گل و گیاه جدید در منطقه ستارخان تهران توسط شهرداری در حال ساخت است. نظم و قانون مشخصی بر این بازارها وجود ندارد و شهرداری پاسخگوی مشکلات این بخش نیست. متاسفانه زور اتحادیه فروشندگان گل و گیاه هم به شهرداری نمی‌رسد. پیشنهاد ما به شهرداری برای کمک به و رونق بازار گل و گیاه، تمرکز بیشتر بر بخش تولید و صادرات است که از این طریق به ایجاد مشاغل هم کمک می‌شود.

رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه در خصوص افزایش تعداد فروشندگان گل و گیاه بیان کرد: اخیرا افرادی بدون سابقه در حوزه گل و گیاه، کلاس‌های گل آرایی با قیمت‌های نجومی برگزار می‌کنند که برای شرکت در این کلاس ها، متقاضیان می‌بایست جلسه‌ای ۶ تا ۱۰ میلیون هزینه کنند.

به نام خیریه به کام سوء استفاده گران

اکبر شاهرخی در مورد اجاره تاج گل‌های مصنوعی برای مراسم‌ها به بهانه کمک به خیریه‌ها توضیح داد: خیریه‌ها برای اجاره تاج گل‌های مصنوعی باید از اتحادیه فروشندگان گل و گیاه جواز دریافت کنند. در ابتدا تعداد محدودی خیریه اقدام به چنین کاری کردند به این معنا که تاج گل‌های مصنوعی را برای مراسم‌ها اجاره می‌دادند و هزینه هایش هم صرف امور خیریه می‌شد اما اخیرا افراد بسیاری به نام خیریه‌ها دست به چنین اقدامی می‌زنند و با یک وانت در نزدیکی مکان هایی مانند مساجد، از این راه کسب درآمد می‌کنند.

وی در رابطه با یکی از چالش‌های اخیر گل فروشان عنوان کرد: درحال‌حاضر هزینه کارگرهایی که در گل فروشی‌ها فعالیت دارند بسیار بالا است. به عنوان مثال فقط هزینه تامین خوراک هر کارگر در روز حدود ۵۰۰ هزار تومان محاسبه می‌شود و ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان هم هزینه بیمه دارند، به علاوه دستمزد این کارگرها ماهیانه تا ۱۵ میلیون هم محاسبه می‌شود. این هزینه‌ها در کنار پول آب و برق و گاز بار سنگینی را بر دوش گل فروشان می‌گذارد. از طرفی چالش جدید برای مغازه‌های گل فروشی، کمبود کارگر است به این صورت که بیشتر کارگرها در بازارهای گل مانند بازار محلاتی به شکل مستقل به فعالیت می‌پردازند.

در ادامه وضعیت اخیر بازار گل و گیاه و نسبت عرضه و تقاضا در این بازار را از غلامحسین سلطان محمدی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه جویا شدیم.

غلامحسین سلطان محمدی گفت: متاسفانه درحال‌حاضر توان خرید مردم بسیار کاهش یافته است و گل و گیاه جایی در سبد خرید خانوار ندارد. گل در لیست کالای لوکس قرار گرفته است. به این معنا که اکثرا در زمان مناسبت‌ها اقدام به خرید گل می‌کنند. بنابراین میزان تولیدات گل و گیاه با مقدار فروش همخوانی ندارد به این صورت که حدود ۵۰ درصد گل و گیاهی که تولید می‌شود، مشتری ندارد، زیرا خریدار زیادی برای گل وجود ندارد، البته ما هم انتظار تعداد بالای خریداران گل را نداریم زیرا تناسبی میان سطح درآمد مردم و هزینه‌های زندگیشان وجود ندارد.

غلامحسین-سلطان محمدی

 

چوب حراج تولیدکنندگان گل و گیاه به محصولاتشان

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه در خصوص فروش گل در مسیر بهشت زهرا (س) عنوان کرد: قیمت گل هایی که در جاده بهشت زهرا به فروش می‌رسند، خبر از نابسامانی صنف تولیدکنندگان گل و گیاه می‌دهد. به این معنا که به عنوان مثال گلی که ما تولید کرده‌ایم و شاخه‌ای ۱۰ هزار تومان برای ما تمام شده است و به مغازه داران به قیمت ۱۵ هزار تومان می‌فروشیم و آنها هم با قیمتی بالاتر در اختیار مشتری قرار می‌دهند، فروشندگان گل مسیر بهشت زهرا از قیمت تمام شده تولید هم ارزانتر می‌فروشند. این افراد گل‌های با درجه کیفیت پایین را از تولیدکننده با قیمت پایین تهیه می‌کنند. در چنین شرایطی تولیدکنندگان گل و گیاه ضرر می‌کنند، زیرا به دلیل نبود مشتری، تولیدکننده مجبور به فروش محصول خود زیر قیمت تمام شده می‌شود.

وی در خصوص وضعیت بازار در ایام شعبانیه گفت: با توجه به اینکه انتظار فروش بیشتر در ایامی مانند اعیاد شعبانیه را داریم، اما متاسفانه بازار گل و گیاه جنب و جوش قابل توجهی ندارد. به این صورت که از ۲۶ بهمن ماه بازار گل و گیاه کاملا راکد است. در کشور ما در طول ۳۶۵ روز سال، فقط ۶۵ روز وضعیت فروش گل راضی‌کننده است و در مواقع دیگر به دلیل کسادی بازار مجبور به فروش گل به قیمت تولید هستیم.

رتبه ایران در تولید و صادرات گل

سلطان محمدی در مورد جایگاه ایران در زمینه صادرات در دنیا بیان کرد: کشور ما در زمینه تولید گل و گیاه رتبه ۱۷ را دارد، اما در حوزه صادرات، در رتبه ۱۰۷ قرار دارد. مصرف سرانه گل و گیاه در اروپا برای هر اروپایی ۲۰۰ تا ۲۵۰ شاخه است در حالی که در کشور ما این عدد به ۱۵ شاخه رسیده است و این نشان دهنده پایین بودن توان خرید مردم است.

سخن پایانی

ناهماهنگی سطح درآمد مردم با هزینه‌های زندگی باعث شده است تا بسیاری از اقلام مصرفی از سبد خانوار حذف شوند. یکی از این موارد گل و گیاه است. شرایط اقتصادی روز به روز فشار را بر دوش اصنافی مانند فروشندگان و تولیدکنندگان گل و گیاه بیشتر می‌کند. متاسفانه در چنین وضعیتی هم مسئولان و نهادهای مربوطه مانند شهرداری به جای تمرکز بر بهبود شرایط تولید، فقط به فکر کسب درآمد از این حوزه هستند. اجاره غرفه‌های گل فروشی بدون مجوز در بازارهای گل متعدد اخیرا سر به فلک کشیده است در حالی که مغازه داران با جواز کسب از بی‌رونق بودن بازار گلایه دارند.

تینا خرسند
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها