پرفروش ترین محصولات صنایع دستی اصفهان

پرفروش ترین محصولات صنایع دستی اصفهان | آشنایی با بهترین محصولات خاتم کاری، فیروزه کوبی، میناکاری و... از صنایع دستی

پرفروش ترین محصولات صنایع دستی اصفهان

مقدمه

امروزه هدیه دادن از روش های موثری است که می تواند در بهبود و تقویت روابط عاطفی افراد چه در بین اعضای خانواده و چه در محیط کار بسیار موثر باشد. انتخاب محصولات صنایع دستی به عنوان هدیه از منحصربه فردترین انتخاباتی است که زیبایی بسیاری داشته و در ذهن مخاطب ماندگار خواهد بود.

از آنجا که اصفهان قطب صنایع دستی ایران است، شما به راحتی می‌توانید از بین هنرهای دستی، آثاری متنوع و متناسب با سلیقه خود را انتخاب و به عنوان هدیه و یا یادگاری برای خود یا دوستانتان خریداری نمایید.  ما در این مقاله به معرفی پرفروش ترین محصولات صنایع دستی شهر اصفهان خواهیم پرداخت. پس تا پایان با ما همراه باشید.

صنایع-دستی

اصفهان قطب صنایع دستی ایران

امروزه آثارهنری و صنایع دستی ایرانی را می توان در انواع مختلف و متنوعی مشاهده کرد اما در این میان برخی شهرت بسیار داشته و از اهمیت بالایی برخوردار هستند. اصفهانی شهری با غنی‌ترین میراث‌های هنری، معماری و صنایع دستی، محل تولید و ارائه برترین آثار هنری می‌باشد. این آثار نه تنها نشان دهنده ی هنر این شهر می باشد، بلکه هنر والای ایرانیان را نیز نمایش می دهد. به بیان دیگر، صنایع دستی منحصر به فرد شهر اصفهان در بین تمام کشورهای جهان معروف و مشهور است.

انواع صنایع دستی در اصفهان

در شهر اصفهان، شما به راحتی می‌توانید از بین هنرهای دستی، آثاری متنوع و متناسب با سلیقه خود را انتخاب و به عنوان هدیه و یا یادگاری برای خود یا دوستانتان خریداری نمایید. در ادامه به معرفی پرفروش ترین محصولات صنایع دستی اصفهان پرداخته‌ایم.

- مینا کاری

میناکاری از هنرهای بسیار ظریف و پرطرفدار شهر اصفهان می باشد که طراحی‌های خیره‌ کننده از رنگ‌های آبی، سبز و گاهی قرمز را بر روی ظرف‌ها، زیورآلات و اشیاء تزیینی از جنس های مس، نقره و طلا ایجاد و توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند.

تندیس چوبی و گلدان میناکاری، تندیس چوبی مینا و جای خودکار، انواع گلدان های میناکاری و صراحی و بشقاب های میناکاری در سایزهای مختلف و جعبه های زیبای مخمل و هاردباکس از نمونه های زیبای محصولات میناکاری به شمار می روند. پک هدیه جفت گلدان و بشقاب میناکاری با جعبه مخمل مناسب هدایای سازمانی، تبلیغاتی و شخصی از پرفروش ترین آثار تولید شده در این گروه صنایع دستی هستند.

- مس و پرداز

مس و پرداز از دسته هنرهای ابداعی صنعتگران اصفهانی می باشد که از میناکاری الهام گرفته شده و بدون استفاده از لعاب، بخش هایی از ظروف مسی را با نفش ها و نگارهای میناکاری زیبا و جذاب می‌سازد.

پک هدیه شکلات خوری مس و پرداز، پک هدیه گلدان صراحی مس و پرداز و ترکیب این دو اثر در قالب پک هدیه جفت گلدان و شکلات خوری مس و پرداز از صنایع دستی پر فروش برای هدیه دادن، در فروشگاه های صنایع دستی هستند.

شکلات-خوری

- مس و خاتم

 مس و خاتم یکی از بی‌نظیرترین هنرهای دستی است که در آن لایه های خاتم به دقت بر روی ظروف مسی قرار می گیرند و به دلیل طرح های زیبای آنها محبوبیت بسیاری برای هدیه دادن دارند. جایگاه اصلی این هنر شهر اصفهان است.

برای هدیه دادن در صنایع مس، آثار برجسته ای از جمله آجیل خوری مسی خاتم کاری، شکلات خوری مسی خاتم کاری، کشکول مسی خاتم کاری، گلدان مسی خاتم کاری، گلدان صراحی خاتم کاری و سنگاب مسی خاتم کاری در سایزهای مختلف با جعبه های مخمل، پلکسی، چوب و ترمه و دکوپاز را می توان انتخاب کرد.

- الماس تراش

امروزه ظروف الماس تراش اصفهان به‌ عنوان اثر هنری نوین صنایع دستی ایران شناخته می‌شوند که به حکاکی نقوش و طرح های سنتی بر روی اشیا و ظروف مسی اشاره دارد.

هنر الماس تراش به صورت خلاقانه ای با هنر مینا کاری و خطاطی ایران در آمیخته است؛ به گونه ای که می توان به آثار زیبا و چشم نوازی در این گروه محصولات دست یافت.

تندیس چوبی الماس تراش، شکلات خوری الماس تراش و گلدان صراحی الماس تراش در جعبه های شیک و زیبا با اندازه های مختلف از محصولات پرفروش الماس تراش به شمار می روند. شما می توانید برای هدیه از ترکیب محصولاتی مانند شکلات خوری و یک جفت گلدان در قالب یک پک استفاده نمایید.

فیروزه کوبی روی مس

فیروزه‌کوبی یکی از چشم ‌نوازترین هنرهای اصفهان به‌ شمار می‌رود که قطعات ریز فیروزه را بر سطح اشیا و ظروف مسی، برنجی و یا نقره می‌کوبند و طرح های خیره ‌کننده‌ ای را خلق می‌کنند. هرچه سنگ‌ها و قطعات فیروزه به کار رفته در اثر خلق شده ظریف تر باشند، محصول نهایی ازنظر ارزش و بها در رتبه بالاتری قرار می‌گیرد.

تنوع محصولات فیروزه کوب بسیار بالا است و این آثار هنری از جمله پرفروش ترین و پرمخاطب ترین صنایع دستی اصفهان برای هدیه دادن و تبلیغات به شمار می روند.  در فروشگاه های ارائه دهنده صنایع دستی، مدل ها و سایزهای مختلفی از این محصولات تولید و عرضه می گردند که از جمله آنها گزخوری فیروزه کوب، سینی شربت خوری قلم خورده فیروزه کوب، چراغ شاه عباسی فیروزه کوب، سنگاب فیروزه کوب، کشکول فیروزه کوب، کاسه و بشقاب ساده فیروزه کوبی، گلدان فیروزه کوب و ملیله کاری، شیرینی خوری فیروزه کوب و ملیله کاری، سوپ خوری فیروزه کوب، میوه خوری فیروزه کوب، آجیل خوری فیروزه کوب، گالش یا جا استکانی گل و مرغ فیروزه‌کوب، سرویس چای خوری و سماور و قندان فیروزه کوب، شمعدان و سنبلدان فیروزه کوب، آینه گرد و مستطیل فیروزه کوب، لاله فیروزه کوب، تنگ و جام فیروزه کوب، گلاب پاش فیروزه کوب و پارچ صراحی فیروزه کوب هستند.

- قلم زنی

هنرقلم زنی، نوعی حکاکی و کنده کاری ظریف روی فلزات مانند مس، طلا، نقره و برنج است  که به کمک قلم و ضربه‌ ی چکش ایجاد می گردد.

طرح های به کار رفته در آثار قلم زنی عموما کتیبه، مناظر تاریخی، گل و بوته و اسلیمی، تصاویر شعرا، موضوعات و وقایع تاریخی و داستان‌های کهن ادبیات فارسی هستند.

جام و سینی قلمکاری و تابلوهای قلم زنی با قاب های خاتم از صنایع دستی زیبای قلم زنی به شمار می روند که تابلو قلم زنی با طرح گل و مرغ، طرح شکاری و طرح خط با قاب های خاتم صلیبی، ترنج، شاسی دار و توپی در سایزهای مختلف را می توان از نمونه های پرفروش این محصولات برای مقاصد تبلیغاتی نام برد.

- خاتم کاری روی چوب

خاتم کاری روی چوب یکی از شاهکارهای صنایع دستی است که قدمت بسیار زیادی دارد و تا به امروز نوآوری های زیادی در این هنر زیبا به وجود آمده است. آثار هنری در صنعت خاتم روی چوب با قرار دادن قطعات خاتم بر طبق طرح های منظم بر روی اشیا و سطوح چوبی ایجاد می شوند.

بسیاری از ظروف خاتم کاری شده دکوری و تزیینی هستند و می توان آنها را گزینه خوبی برای هدیه دادن در نظر گرفت. برای نمونه ست هدیه هشت پارچه رومیزی خاتم کاری شامل جاقلمی کشودار، پایه پرچم و میله، پایه چسب، جا کاغذ یادداشت، لیوان جاقلمی، کارد نامه بازکن وزیرسیگاری، جعبه دستمال کاغذی خاتم کاری و تابلوهای قلم زنی با قاب های خاتم کاری از جمله محصولات پرفروش در این گروه محصول به شمار می روند.

خاتم

تخته نرد و شطرنج خاتم از دیگر محصولات خاتم کاری روی چوب و گزینه مناسبی برای هدیه دادن است. این محصول را می توانید از فروشگاه های معتبری که برای کالاهایشان ضمانت نامه ارائه می دهند، خریداری نمایید.

- هنر فرش و قالی بافی

هنر فرش و قالی بافی در اصفهان از مهم ترین  و گران ترین صنایع دستی به شمار می روند. فرش های اصفهان با رنگ‌ها، طرح‌ها و نقش‌های زیبا شهرت جهانی دارند. از جمله  طرح های زیبا در این فرش ها را می توان مارپیچ‌های تابیده و نقش گل معروف شاه عباسی نام برد.

تابلو فرش های زیبا با قاب های خاتم کاری و فرش های دستباف با طرح های منحصر به فرد، در صنعت فرش و قالی بافی از ارزش بسیاری برخوردار هستند. به این دلیل از این آثار برای هدایای تبلیغاتی ویژه به افراد با رتبه کاری بالا مانند مدیران سازمان ها و شرکت ها استفاده می شود.

- سفره و پارچه های قلم کار

قلمکاری بر روی پارچه هنر پررونقی است که بدون شک با عبور از میدان نقش‌جهان اصفهان، هنرمندانی را مشغول به خلق این آثارخواهید دید. در محصولات هنری سفره و پارچه های قلم کار،  صنعتگران نقوش و طرح های زیبایی را بر روی پارچه هایی از جنس نخی یا کتانی با استفاده از مهرهای چوبی و یا دستگاه، ایجاد می کنند.

انواع رومیزی، روتختی، پیراهن، کیف و ساک دستی از نمونه های زیبای آثار در صنعت پارچه های قلم کاری اصفهان می باشند. در این میان، کیف دستی های پارچه ای قلم کار کاربرد بسیاری برای هدیه دادن و سوغات دارند. شما می توانید از این کیف ها به عنوان نگدارنده استفاده کرده و دیگر هدایای خود را در آنها قرار دهید.

- نگار گری (مینیاتور)

 نگارگری یا مینیاتور، هنر اصیل ایرانی است که رابطه عمیق با فرهنگ و باورهای مردم ایران زمین دارد. به بیان دیگر، هنر نگارگری و مینیاتور نقاشی ظریف و هنرمندانه ای است که در آن تصاویر باستانی و عرفانی خلق می شود.

مکتب تبریز، مکتب شیراز و مکتب اصفهان از سبک های نگارگری ایرانی به شمار می روند. به اعتقاد برخی از افراد، هنر مینیاتور در ابتدا از چین به ایران آمد و در اصفهان به غایت کمال و زیبایی رسید.

تابلوهای نقاشی و قاب مینیاتور با طرح های زیبایی مانند ناز و نیاز، آهو، فرشته، گیسو و گل اندام و هزاران نقش دیگر از آثار نگارگری و مینیاتور در اصفهان به شمار می روند که مورد توجه افراد بسیاری برای هدایای ویژه و خاص قرار دارند.

- کاشی کاری

کاشی و کاشی کاری از صنایع دستی پر پیشینه و زیبایی است که در بین کشورهای مختلف اسلامی، ایران از مرکزیتی خاص برخوردار می باشد. در صنعت کاشی کاری، کاشی‌های رنگارنگ با طرح‌ها و نقش‌های متنوع  در کنار یکدیگر قرار می گیرند و از ترکیب آنها اثری زیبا تولید می شود.

کاشی های فیروزه ای اصفهان از قدیمی ترین هنرهای این شهر است که برای تزیین کتیبه‌های تاریخی بر روی مناره‌های دوران سلجوقی استفاده می‌شدند.

انواع قاب عکس های کاشی کاری، تابلوهای کاشی کاری و آینه های زیبای کاشی کاری با طرح های متنوع از آثار زیبای صنعت کاشی کاری اصفهان هستند که امروزه بسیار در طراحی دکوراسیون داخلی منازل و محل کار مورد استقبال قرار گرفته اند. در این میان تابلوهای کاشی کاری از پرفروش ترین آثار هستند که در مدل های متنوعی از جمله پرسلانی، گرانیت و چاپی تولید و عرضه می گردند.

- سکمه دوزی

نزدیک به 17 نوع سوزن‌دوزی توسط صنعتگران در شهر اصفهان تولید وعرضه می شود. سکمه‌دوزی یا چشمه‌دوزی یکی از نمونه های هنر سوزن دوزی است که امروزه از محبوب‌ ترین صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود. برای ایجاد آثار هنری سکمه زودی شده، از کتان ایرانی و خارجی و نخ پنبه‌ای استفاده می شود. شبکه دوزی، اشرفی دوزی، ستاره دوزی، گل اشرافی و قلاب دوزی از انواع سکمه دوزی به شمار می روند.

در این هنر زیبا، اشیاء متنوعی مانند رومیزی‌های گرد، زیربشقابی‌ها و دستمال‌های مخصوص با طرح های مختلفی از جمله ترنج، سر ترنج یا نیم ترنج، نقش‌های گل، شمسه‌ای، ستاره یا گل و بته تولید می گردد. رومیزی های سکمه دوزی زیبا از پرفروش ترین صنایعی هستند که کاربرد بسیار داشته و برای هدیه دادن در مناسبت های مختلف و سوغات استفاده می شوند.

- ترمه دوزی

 ترمه دوزی از هنرهای اصیل در ایران است که در آن با استفاده از پارچه‌ و الیاف ارزشمند ابریشم و پشم، صنایع دستی زیبایی مانند پارچه لباس، انواع رومیزی، جانماز، روتختی، انواع بقچه‌های حمام، کیف، پرده و کوسن تولید می‌شود. طرح های به کار رفته در آثار ترمه دوزی شده، خلاقیت بالای هنرمندان اصفهانی را به نمایش می گذارد که بته جقه و ترنج از معروف ترین این طرح ها هستند.

صنعتگران اصفهانی از ترکیب هنر ترمه دوزی با هنرهایی مانند منبت کاری و سرمه دوزی آثار چشم نوازی را تولید و عرضه می کنند.  انواع رومیزی و جانماز از نمونه های پرطرفدار ترمه دوزی به حساب می آیند.

- نقره و ملیله کاری

ملیله کاری شاخه‌ای از هنر فلزکاری است که خواستگاه آن در شهر اصفهان است و هنرمندان فراوانی در این شهر مشغول فعالیت می باشند.

روال کار در هنر ملیله بدین صورت است که با صرف وقت، دقت، مهارت و هنرمندی ملیله کار، شمش‌های نقره به شکل مفتول‌های چهارپهلو باریک درآمده و نقش‌های کوچک به وجود می آیند؛ سپس این نقش های کوچک در کنار هم در یک قالب قرار گرفته و با نقره‌ عیار پایین‌تر لحیم می‌شوند و اثر هنری زیبای ملیله ایجاد می گردد.

آثار زیبایی همچون گلدان و شیرینی خوری فیروزه کوب ملیله کاری از پرفروش ترین محصول ملیله کاری در فروشگاه های ارائه دهنده صنایع دستی متعلق به شهر اصفهان هستند که به صورت پک های هدیه عرضه می شوند.  

- معرق کاری اصفهان

 معرق کاری، زیباترین و ظریف‌ترین هنر چوبی واز صنایع دستی منحصر به فرد در ایران است که متریال اصلی آن چوب‌های رنگی و مصالحی مانند عاج، صدف و فلز و غیره را شامل می شود. به بیان دیگر صنایع دستی معرق کاری از تلفیق چوب‌های مختلف با رنگ‌ها و نقوش متفاوت به وجود می‌آیند.

از تلفیق هنر معرق چوب با دیگر هنرهای دستی ارزشمند، می توان در دکوراسیون محل کار و دفاتر مدیران استفاده کرد. ساعت و تابلوهای زیبای معرق کاری شده اصفهان از پر فروشترین آثاری است که برای هدایای تبلیغاتی در سازمان ها کاربرد دارند.

- منبت کاری اصفهان

منبت‌کاری از صنایع دستی محبوب و پرطرفدار است که با خلاقیت و پشتکار صنعتگران اصفهانی بر روی سطوح چوبی، در شکل‌ها و طرح‌های متنوع، ایجاد می گردند. سطوح منبت کاری شده عموما از انواع چوب آبنوس، فوفل، بقم، شمشاد، عناب و گردو با رنگ‌های گوناگون هستند. 

منبت کاری در اصفهان به مدل‌های مختلف انجام می‌شود که از جمله آنها منبت برجسته، منبت تیشه ای، منبت قلمزنی، مشبک منبت، منبت معرق و منبت حجمی هستند.

  منبت کاری نقش و نگارهای متنوعی بر اشیایی چون قاب، رحل، درب، نرده، صندلی،  مبل،  پایه میز و غیره ایجاد می‌شود. قاب های منبت کاری زیبا که با هنرهایی از جمله خاتم کاری ترکیب شده اند از جمله نمونه های پرمخاطب این آثار هنری به شمار می روند.

- آثار خوشنویسی

هنر خوشنویسی و نستعلیق نیز یکی از صنایع دستی اصفهان است که در دوره صفویه به اوج شکوفایی رسید. خوشنویسی به نوشتن خلاقانه حروف یک متن برای تولید اثری زیبا با جذابیت بصری بالا اشاره دارد.

امروزه آثار هنری منحصر به فرد خوشنویسی در اصفهان، که با هنرهای دیگری از جمله خاتم کاری و میناکاری تلفیق شده اند، روز به روز در حال افزایش است. بشقاب های میناکاری و خطاطی از نمونه های پرفروش صنایع دستی اصفهان هستند که چشم هر بیننده ای را به خود جلب می کنند. این صنایع دستی زیبا برای مقاصد مختلف بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند.

فروشگاه های صنایع دستی در اصفهان

فروشگاه های زیادی به صورت حضوری و آنلاین در زمینه خرید و فروش صنایع دستی فعال هستند اما آنچه در انتخاب آنها برای خرید صنایع دستی اصفهان مرغوب اهمیت دارد، اطمینان از اصل بودن و کیفیت کالا است. دیجی کالا، ترب، زاوش، هنرلوکس، اصفهان ست و بازار مینا از جمله معتبرترین فروشگاه های ارائه دهنده محصولات صنایع دستی شهراصفهان هستند.

لازم به ذکر است در هنگام خرید حتما ضمانت نامه معتبر محصول را از فروشگاه دریافت نمایید.

نتیجه گیری

ایرانیان از هزاران سال پیش عاشق هنر بودند و با خلق هنرهای دستی زیبا، خلاقیت و مهارت خود را به رخ تمامی جهان می‌کشاندند. در این میان اصفهان از مشهورترین شهرهای ایران است که قدرتی بسیار در تولید و عرضه صنایع دستی دارد.

انتخاب محصولات صنایع دستی به عنوان یک هدیه یا سوغات می تواند بسیار موثر بوده و توجه مخاطبان شما را جلب نماید. اما برخی از این محصولات بیشتر مورد استقبال قرار گرفته و پرفروش ترند. بنابراین، به دلیل اهمیت این مطلب، به منظور کسب آگاهی بیشتر، به ذکر پرفروش ترین محصولات صنایع دستی اصفهان پرداختیم.

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها