قیمت گوشت | قیمت گوشت قرمز | قیمت گوشت گوسفندی

علت افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

گرانی گوشت به عوامل بسیاری بستگی دارد و لذا یکی از این دلایل بحران خشکسالی و نبود قوانین حمایتی از تولید‌کنندگان است که موجب شده تا بخشی از جامعه تولید‌کننده و فعال از این حوزه کناره گیری کرده و تعداد دام‌ها رو به کاهش بگذارد.

علت افزایش قیمت گوشت قرمز چیست؟

قیمت گوشت به عنوان یکی از مهمترین مواد غذایی در بازار، تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد. این عوامل شامل عوامل داخلی و خارجی هستند. عوامل داخلی شامل تقاضا و عرضه در بازار داخلی، هزینه‌های تولید و نگهداری دام، هزینه‌های حمل و نقل و هزینه‌های بسته‌بندی محصولات گوشتی هستند. عوامل خارجی شامل تقاضا و عرضه در بازار جهانی، تغییرات ارزش ارز، تغییرات قوانین و مقررات صادرات و واردات، شرایط آب و هوایی و بیماری‌های دامی در سطح جهانی هستند. بنابراین، قیمت گوشت تحت تاثیر مستقیم این عوامل قرار می‌گیرد و تغییرات در هر یک از این عوامل می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر قیمت گوشت داشته باشد.

مثال بارز این موضوع اظهارات رئیس اداره امور عشایری بردسکن در استان خراسان رضوی است که می‌گوید: متاسفانه بحران خشکسالی و فقر مراتع و مشکل نقدینگی باعث شده است ۹۰ درصد عشایر منطقه در معادن مشغول به کار شوند.

قاسم سالاری اظهار می‌کند: جمعیت دام عشایر این منطقه ۱۴۰ هزار راس بوده است که درحال‌حاضر ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

رئیس اداره امور عشایری بردسکن خشکسالی، فقر مراتع و گرانی نهاده‌های دامی را از علل فروش دام در مناطق عشایری این شهرستان اعلام کرده و می‌گوید: به خاطر تامین امرار و معاش خانواده‌ها ۹۰ درصد عشایر منطقه در معادن مشغول به کار شده‌اند.

نقش حذف ارز ترجیحی

ابراهیم خسروی یکی از فعالان عرصه تولید و توزیع‌کننده مواد پروتئینی در خراسان رضوی اظهار می‌کند: حذف ارز ترجیحی و اختلال در تهیه خوراک دام و طیور از مهم‌ترین عوامل بحران زا در این حوزه بود.

وی اذعان کرد: پیش از این به عنوان یک تولید‌کننده موافق حذف ارز ترجیحی بودیم، اما این حذف به پیش‌بینی سناریوها و ایجاد زیرساخت‌هایی نیاز داشت که در دی‌ماه ۱۴۰۰ توسط بسیاری از تشکل‌های خصوصی به دولت گوشزد کردیم و در تمامی جلساتی که با نمایندگان جهاد کشاورزی داشتیم بر این موضوع تکیه کردیم؛ اما واقعیت اینست که گوش شنوایی در این راستا وجود نداشت و دولت به هیچ وجه تاکنون نظر بخش خصوصی و تجارب آنها را به بازی نگرفته است.

خسروی بیان کرد: در همین راستا به نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی پیشنهاد شد تا حذف تدریجی ارز ترجیحی و افزایش قیمت‌ها را به صورت پلکانی در دستور کار قرار دهند به طوری که مردم و تولیدکنندگان آسیب نبینند و لذا یکی دیگر از پیشنهادهای ما این بود که اگر بناست به مردم یارانه بپردازید، این یارانه در قالب کارت اعتباری تأمین لبنیات و مواد پروتئینی باشد تا بدین‌وسیله این اقلام مهم از سبد مصرفی خانوارها حذف نشود.

این توزیع‌کننده مواد پروتئینی ادعا کرد: کاملا واضح و مبرهن بود که اگر بعد از برداشته شدن ارز ترجیحی از تولید‌کننده حمایت نشود قیمت گوشت قرمز و سفید دو الی ۳ برابر خواهد شد.

خسروی افزود: با توجه به اینکه نیاز تولیدکنندگان به سرمایه در گردش هم بالا می‌رود، دولت باید به آنها تسهیلات ارزان‌قیمت جبرانی می‌پرداخت تا مزیت‌های تولید را از دست ندهند اما در همین زمینه هم کار لنگ می‌زند.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر بخش اعظمی از ظرفیت تولید در دامداری‌های سنتی و صنعتی از دست رفته است اظهار کرد: واردات گوشت برای تنظیم بازار فقط به طور موقت و در بازه زمانی یک ماهه می‌تواند بازار را آرام نگاه دارد و لذا علاج گرانی گوشت نیست.

این فعال حوزه مواد پروتئینی با اشاره به این موضوع که دخالت و نظارت دولت برای بازار گوشت به صورت یکطرفه است بیان کرد: هر زمان که قیمت‌ها افزوده می‌شود دولت با نظارت اجباری قیمت‌ها را دستکاری کرده و مثلا به میدان می‌اید اما هنگامی که تولید‌کننده در حال ضرر است و یا پولی برای تامین نهاده ندارد و یا برای دریافت اندک سهمیه نهاده دام دستش در نزد دولت دراز است اما دولت نقش نظارتی‌اش از هر زمان دیگری کمرنگ می‌شود.

منبع: بازار
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها