مقایسه پژو پارس با دنا پلاس / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

شرکت‌ ایران خودرو از دیرباز به عنوان رهبر بازار خودروهای رده متوسط شناخته می‌شود و با تولید خانواده پژو و سمند، توانسته بخش قابل توجهی از بازار را برای خود تصاحب کند.

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس / کدام ارزش خرید بیشتری دارد؟

خانواده محصولات پژو و سمند سال‌ها است که بر بازار خودروهای متوسط حکمرانی می‌کنند و بخصوص خودروی پژو پارس از همان ابتدای عرضه به بازار توانست بخش زیادی از بازار سدان‌های متوسط را به خود اختصاص دهد؛ اما در سال‌های اخیر با تولید خودرو دنا معمولی و دنا پلاس، رقیب جدیدی برای پژو پارس به بازار معرفی شده و نظر مشتریان سابق پارس را به سمت خود جلب کرده است. اگر شما نیز در تصمیم‌گیری بین این دو خودرو مردد هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه پژو پارس با دنا پلاس بپردازیم.

معرفی دنا

خودروی دنا به عنوان دومین فیس‌لیفت سمند، از سال ۹۳ به بازار ایران وارد شده است. این خودرو توسط شرکت ایران خودرو تولید و عرضه شده و نقش مهمی در دسته خودروهای میان‌قیمت بازار ایران دارد. دنا بر پایه پلتفرم سمند طراحی و ساخته شده و از نظر ظاهری، فیس‌لیفت دوم مدل سمند تلقی محسوب می‌شود. شرکت ایران خودرو، سمند را بر پلتفرم ۴۰۵ طراحی و تولید کرد و با توجه به صرفه اقتصادی فراوان این کار، ترجیح داد تولیدات جدید خود را نیز بر اساس همین مدل بسازد.

موتور دنا از پیشرانه ۱.۷ لیتری EF7 بهره‌مند است که از نظر فنی با موتور مدل سمند EF7 تفاوتی ندارد. این موتور باعث ارائه عملکرد مطلوبی در رده میان‌قیمت می‌شود. دنا از سال ۹۳ تاکنون در سبد خرید مشتریان ایران خودرو جای خود را تثبیت کرده و با ویژگی‌های اقتصادی و فنی قابل توجه خود، طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

معرفی پژو پارس

برای مقایسه پژو پارس با دنا پلاس، لازم است که با هردوی این خودروها آشنایی بیشتری پیدا کنید. پژو پارس، نخستین بار با نام "پرشیا" در سال ۷۹ وارد بازار شد و از آن زمان به عنوان نسخه فیس‌لیفت و لوکس‌تر مدل پژو ۴۰۵ شناخته می‌شود. این خودرو توانسته به عنوان یک اتومبیل اقتصادی تشریفاتی جا بیافتد و در ذهن خریداران ایرانی جایگاه خاصی را به خود اختصاص دهد..

در طول سال‌های گذشته، ایران خودرو مدل‌های مختلفی از پژو پارس را تولید کرده که برخی از آن‌ها همچنان در بازار حضور دارند. پژو پارس LX با موتور TU5 یکی از مدل‌های محبوب این خودرو به شمار می‌رود. این مدل به دلیل نزدیکی قیمت با دنا معمولی، ممکن است برای مشتریانی که با این بودجه به دنبال خرید ماشین هستند شک و تردید ایجاد کند.

با این توصیفات، پژو پارس به عنوان یک خودروی اقتصادی، لوکس و محبوب در بازار ایران مطرح می‌شود که همچنان توانسته با گذشت زمان جاودانگی خود را حفظ کرده و مورد توجه خریداران قرار گیرد.

پارس

مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ طراحی

طراحی ظاهری دنا و پژو پارس با یکدیگر تفاوت‌های واضحی دارد: دنا بیشتر شبیه سمند و پژو پارس شبیه پژو ۴۰۵ است؛ اما برای اینکه بهتر به مقایسه پژو پارس با دنا پلاس بپردازیم، باید ظاهر آن‌ها را با دقت بیشتری بررسی کنیم. در ادامه به مقایسه این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهری خواهیم پرداخت:

پژو پارس؛ فیس‌لیفت بهتری از پژو ۴۰۵

پژو پارس یا همان پژو پرشیا، به عنوان فیس‌لیفت ایرانی مدل پژو ۴۰۵ در اواخر دهه هفتاد معرفی شد. این خودرو با چهره‌ای که هنوز هم برخی ویژگی‌های کلاسیک خود را حفظ کرده، همچنان جذابیت دارد و همانند پژو ۲۰۶، دارای طرفداران زیادی است. جالب است بدانید پژو پارس عنوان بهترین فیس‌لیفت تاریخ صنعت خودروسازی ایران را نیز به خود اختصاص داده است. این خودرو نتیجه همکاری بین مرکز تحقیقات ایران خودرو و طراحان پژو فرانسه بوده و از طراحی پژو ۴۰۶ الهام می‌گیرد.

طراحی نمای جلویی پژو پارس، چهره‌ای خندان با چراغ‌های کشیده، جلو پنجره تک خط، لوگوی بزرگ شیر پژو و پروژکتورهای بزرگ روی سپر را شامل می‌شود. در نمای کناری، تفاوت اصلی با مدل ۴۰۶ آشکار شده و طراحی درها، ستون‌ها و پنجره‌ها به طور کامل به ۴۰۵ تعلق دارد. این خودرو با ایجاد تغییرات در جزئیات، شخصیت لوکس‌تری را به ‌خود اختصاص داده و جذابیت پژو پارس LX با ویژگی‌هایی مانند دستگیره‌های هم‌رنگ بدنه، زه‌های جدید، رکاب‌های جدید زیر درها و آینه‌های هم‌رنگ با بدنه افزایش پیدا کرده است.

در ادامه مقایسه پژو پارس با دنا پلاس باید به طراحی ظاهری نمای عقب نیز بپردازیم. در نمای عقب، الگوبرداری از ۴۰۶ دوباره قابل مشاهده بوده اما نسبت این شباهت از نمای جلو کمتر است. چراغ‌های عقب پژو پارس نیز مانند پژو ۴۰۶ ظاهری کشیده و دلربا دارند. محل نصب پلاک از سپر عقب به درب صندوق منتقل شده و سپر ظاهری متفاوت با ۴۰۵ را به ارمغان آورده است. چراغ ترمز سوم به لامپ‌های قدیمی مجهز شده اما بهتر بود به جای آن مانند پژو پارس ELX از لامپ ال‌ای‌دی استفاده می‌شد.

دنا، خودرویی با ظاهر الهام گرفته از ماشین‌های مطرح دنیا

در این بخش از مقایسه پژو پارس با دنا پلاس بیایید به طراحی ظاهری دنا بپردازیم؛ خودرویی که از زمان رونمایی با حاشیه‌های فراوان روبرو شد. پروژه دنا با کد NX7 از میانه دهه هشتاد در شرکت ایران خودرو شروع و به عنوان نسل جدید سمند معرفی شد. این خودرو با استایلی نزدیک به خودروهای مدرن طراحی شده است. در نمای جلوی دنا، ترکیبی از چهره‌ای مشابه میتسوبیشی لنسر و دوج چارجر به چشم می‌خورد. چراغ‌های بزرگ با گرافیک خشن و جلو پنجره توری بزرگ، مه شکن‌های دشنه‌ای، خطوط روی کاپوت و ... همگی کپی‌برداری‌هایی از خودروهای مطرح دنیا از جمله هیوندای سوناتا NF و کیا کادنزا هستند.

در نمای کناری، شباهت‌های دنا با سمند آشکار می‌شود. پروفیل درها و پنجره‌ها همانند سمند بوده اما در دنا پلاس کمی بهبود یافته است. دنا معمولی نیز به جز دستگیره‌های آسان بازشو و حذف زه‌ها، تفاوتی با سمند مدل ۸۱ ندارد. در نسخه‌های تحویلی جدید دنا، با حذف رینگ‌های آلیاژی و استفاده از قالپاق، تغییراتی در ظاهر این خودرو اعمال شده است.

در نمای عقب، دنا به چراغ‌های LED مجهز بوده اما به طور کلی می‌توان گفت نمای جلو و عقب آن با هم هیچ گونه هم‌خوانی ندارند و سبک طراحی جلو و عقب آن کاملاً متفاوت است. طراحی درب صندوق و سپر عقب دنا نیز در کمال سادگی انجام شده و نکته خاصی در مورد آن‌ها وجود ندارد.

مقایسه پژو پارس و دنا از نظر طراحی کابین

در فاز اول طراحی پژو پارس، تغییرات قابل توجهی در کابین و طراحی داخلی مد نظر قرار نگرفت. به همین دلیل، تمام نمونه‌های تولید شده تا اوایل دهه نود با داشبورد مشترک با مدل ۴۰۵ به بازار عرضه شدند. تنها تفاوت آن‌ها در تریم داخلی دو رنگ، تزئینات چوبی، دماسنج کابین و شیشه‌های عقب برقی بود. با افزایش نیاز به نصب کیسه هوا برای سرنشین جلوی خودروهای داخلی در سال‌های اخیر، ایران خودرو برای خانواده ۴۰۵ و پژو پارس داشبورد جدیدی طراحی کرده که با تریم کرم-خاکستری ارائه شده و دارای تهویه اتوماتیک، پنل سیستم صوتی جدید، فرمان جدید با دکمه‌های کنترلی و صفحه کیلومتر جدید است.

در مقایسه پژو پارس با دنا پلاس باید گفت که طراحی داخلی نوین پژو پارس به نظر قابل قبول می‌آید و ادعا می‌شود که استانداردهای مورد نیاز برای یک خودروی ایرانی را دارا است. در این داشبورد جدید می‌توان به راحتی نمایشگر فابریک را نصب کرد. همچنین، غربیلک فرمان مدل پارس LX نیز طراحی زیبایی دارد که از خودروهای وارداتی الگوبرداری شده است.

دناپلاس

اکنون بیایید به مقایسه پژو پارس با دنا پلاس از لحاظ طراحی کابین بپردازیم. نسخه‌های پرتوتایپ دنا با داشبورد مدل سورن ELX رونمایی شدند؛ اما در نخستین مدل‌های تولید انبوه دنا، داشبورد جدید با کیفیت کمتر از آنچه که انتظار می‌رفت طراحی شد. طراحی کنسول مرکزی، نمایشگر تهویه و چیدمان کلیدها شباهت‌های زیادی به هیوندای سوناتا YF دارد. طراحی کابین دنا با وجود کپی بودن، یک ایده جسورانه برای ایران خودرو محسوب می‌شود؛ زیرا برای اولین بار توانسته حال و هوای خودروهای مدرن را با تولیدات ملی ادغام کند.

یک جنبه مهم دیگر که باید هنگام مقایسه پژو پارس با دنا به آن بپردازیم، کیفیت کابین است. بسیاری اعتقاد دارند که داشبورد قدیمی پارس، کیفیت بالاتری از نمونه‌های جدید دارد! این داشبورد جدید اگرچه از ظاهر زیباتر و مدرن‌تری برخوردار بوده اما پلاستیک‌های کرم رنگ و خاکستری مورد استفاده در آن کیفیت بسیار پایینی دارند. تزئینات طرح چوب داشبورد و رودری‌ها نیز به نظر می‌آید که از پلاستیک بازیافتی تولید شده‌اند! اما در مورد دنا، اوضاع اندکی امیدوارکننده‌تر به نظر می‌رسد. تریم تمام مشکی با پلاستیک‌های مرغوب‌تر از پارس در کابین داخلی آن به کار رفته‌اند. همچنین استفاده از مخمل در رودری‌ها حس لوکس بودن بیشتری به کابین افزوده است. با این حال، کیفیت قطعات نقره‌ای رنگ طرح کروم در کابین دنا و غربیلک فرمان از کیفیت کمی برخوردار هستند.

تفاوت دنا و پژو پارس tu5 از نظر فنی

مقایسه پژو پارس با دنا پلاس از لحاظ فنی نشان می‌دهد که توان حرکتی دنا پلاس کمی بهتر از پژو پارس است؛ زیرا از موتور ۴ سیلندر ۱.۷ لیتری با قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۲ نیوتن متر بهره می‌برد. پژو پارس TU5 سفارشی از موتور تیوفایو پژو ۲۰۶ با حجم ۱.۶ لیتر استفاده می‌کند که قدرت آن ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور آن ۱۴۲ نیوتن متر است. در مقایسه با دنا پلاس و مدل‌های دیگر پژو، انتقادات زیادی درباره برخی از جزئیات فنی پژو پارس، از جمله شتاب‌گیری اولیه ضعیف و هماهنگی نامناسب پیشرانه و پدال گاز با استاندارد آلایندگی یورو ۵ به چشم می‌خورد.

هرچند که هر دو خودرو از یک نوع پلتفرم و سیستم تعلیق مشابه استفاده می‌کنند و نرمی سواری آن‌ها به طور کلی هم‌سطح است، ولی دنا پلاس چابکی بیشتر و شتاب اولیه دلنشین‌تری دارد.

مقایسه دنا و پژو پارس از لحاظ آپشن‌های رفاهی

اما در مقایسه پژو پارس با دنا پلاس از لحاظ آپشن‌های رفاهی چه می‌توان گفت؟ پژو پارس با اعمال بهبودهایی در فاز دوم طراحی داشبورد، امکاناتی نظیر دکمه‌های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سیستم تهویه هوشمند اتوماتیک را ارتقا داده است. پارس LX همچنین با افزودن آینه‌های تاشونده برقی، شیشه‌های سولار ضد اشعه UV، سنسورهای پارک عقب و دیگر ویژگی‌ها، جذابیت و ارزش خرید بالاتری پیدا کرده است.

از سوی دیگر، دنا با نمایشگر مولتی مدیای لمسی به عنوان یکی از جوان‌پسندترین خودروهای ایرانی، امکانات بی‌شماری را ارائه داده و با آپشن‌هایی چون کروز کنترل، رینگ آلومینیومی و امکانات ایمنی، موقعیت خود را در بازار تثبیت کرده است. به طور کلی با وجود اینکه دنا و پارس هر دو از لحاظ امکانات ایمنی تقریباً در یک سطح هستند، اما می‌توان ایمنی دنا در لحظه برخورد و تصادف را یک سر و گردن بالاتر دانست.

تجربه رانندگی

در نهایت، بیایید به مقایسه پژو پارس با دنا پلاس از لحاظ تجربه رانندگی یا هندلینگ بپردازیم. پژو پارس در ابتدا با موتور XU7 عرضه می‌شد ولی با معرفی موتور TU5 از پژو ۲۰۶ تیپ ۵، پژو پارس نسخه LX به بازار آمد. البته این تغییرات به جز کاهش مصرف سوخت، تفاوت چشمگیری در شتاب و چالاکی ایجاد نکرد.

در مقابل، دنا با موتور EF7 و فناوری CVVT (زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها) به بازار آمد، اما با وزن بیشتر و گیربکس قدیمی، عملکرد بهتری نسبت به پژو پارس نداشت. مصرف سوخت دنا بالاتر از پارس LX بوده و وزن بیشتر آن در مصرف سوخت بیشتر تأثیرگذار است. در کل، تجربه رانندگی هر دو خودرو شامل سواری نرم و بدون کوبش می‌شود، اما در پایداری و هندلینگ، هیچ یک از آن‌ها به سیستم کنترل پایداری مجهز نشده‌اند.

اضافه کردن آپشن‌ها و امکانات رفاهی دنا و پژو پارس

با خواندن مقایسه پژو پارس با دنا پلاس، احتمالاً اکنون تصمیم‌گیری برای شما راحت‌تر شده است. چه پژو پارس خریداری کنید و چه دنا، اگر به دنبال امکانات و آپشن‌های رفاهی متعدد مانند صندوق پران، کروز کنترل، پاور ویندوز و مانیتور برای پژو پارس یا دنا هستید باید این آپشن‌ها را به صورت جداگانه خریداری کرده و روی ماشین نصب کنید. برای خرید این آپشن‌ها، ما به شما فروشگاه آپشن کار را معرفی می‌کنیم. این فروشگاه با سال‌ها تجربه در زمینه عرضه انواع آپشن و تجهیزات جانبی خودرو در بستر اینترنت، بهترین و معتبرترین گزینه در این زمینه به شمار می‌رود. جهت بررسی کاتالوگ آپشن‌های دنا و پژو پارس و خرید آن‌ها، می‌توانید به وب‌سایت آپشن کار مراجعه فرمایید.

 

رپورتاژ
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

  • سعید

    خریددتاپلاس

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها