چرا سازمان امور مالیاتی صادرکنندگان را حرص می دهد

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران در مورد صدور بخشنامه استرداد یک ماهه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان، گفت: امروز با وجود بخشنامه‌ها و تاکید چند باره دولت، صادرکنندگان در حال دریافت مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ هستند.

چرا سازمان امور مالیاتی صادرکنندگان را حرص می دهد

محمد لاهوتی، با اشاره به رکورد صادرات ۵۰ میلیارد دلاری در سال گذشته، گفت: از عوامل موثر بر این موضوع پویایی و سرعت بخشی به تجارت در سازمان توسعه تجارت بود که با تغییر مدیریت اتفاق افتاد و برگزاری جلسات کمیته اقدام ارزی که مشکلات را تک تک احصا و برطرف می‌کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان کرد: نکته دوم موضوع رفع تعهد ارزی که برای صادرکنندگان کوچک و متوسط با شکل گیری بازار توافقی اتفاق افتاد و فاصله که از نظر عددی با بازار آزاد فاصله بسیار کمی داشت، فروش اسکناس در رفع تعهد ارزی توانست این کمک را به صادرکنندگان کند که دغدغه نرخ ارز را برطرف کنند و بتوانند افزایش صادرات را تجربه کنند.

وی اظهارکرد: اما در سال ۱۴۰۲ ؛ با تغییراتی که در حوزه سیاستگذاری ارزی و با ابلاغ قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز رخ داد، و واگذاری کمیته ارزی به بانک مرکزی در سطح معاونان وزرا شد و قانون تکلیف کرد و سازمان توسعه تجارت به بانک مرکزی منتقل شد و حضور ۹ معاون وزیر در یک جلسه کار ساده‌ای نیست و به همین دلیل دستاوردهای کمیته‌های اقدام ارزی نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

وی بیان کرد: در ۴ ماه اول امسال تجارت خارجی کشور ۳۵.۵ میلیارد دلار بوده است که از این میزان حدود ۱۶ میلیارد دلار سهم صادرات بوده و ۱۹.۵ میلیارد دلار سهم واردات بوده و تراز تجاری کشور در ۴ ماهه ۳.۶ میلیارد دلار منفی شده است، اما تراز منفی تجارت اتفاقات ناخوشایندی نبوده، زیرا واردات کالاهایی که از طریق رسمی اتفاق می‌افتاده کالاهای واسطه‌ای تولید هستند و هر چه کالا بیشتر وارد شود، نشان می‌دهد که واحدهای تولیدی ما فعالیت بیشتری داشته‌اند و با کمبود مواد اولیه مواجه نشده‌اند.

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان کرد: این مسئله در جایی می‌تواند جذاب تر باشد که صادرات هم متناسب با این موضوع رشد کند و لذا ما باید بیشتر باید در بحث افزایش صادرات تلاش کنیم و موانع را برطرف کنیم که صادرات نیز متناسب با افزایش واردات افزایش یابد.

لاهوتی اظهارکرد: در ۴ ماهه ابتدای امسال ارزش صادرات ۸ درصد کاهش داشته است، ولی از نظر وزنی ۲۸.۵ درصد رشد داشته است و این نشان می‌دهد که کالاهایی با ارزش افزوده کمتری از کشور صادر شده است.

وی افزود: متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در چهار ماهه نخست امسال ۳۴۸ دلار بوده که نشان می‌دهد، بیشتر کالاهای صادراتی ما به صورت خام صادر می‌شود و در مقابل متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۶۵۰ دلار بوده است.

رئیس کنفدراسیون صادرات بیان کرد: بازارهای صادراتی ما نیز به ترتیب چین، عراق، ترکیه، امارات و هند بوده‌اند که تقریبا ۷۵ درصد ارزش کالاهای صادراتی ما به این ۵ کشور بوده است و در حوزه واردات نیز کشورهای واردکننده به ایران امارات، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده‌اند که حضور آلمان به عنوان ۵ کشور اول واردکننده به ایران حاکی از آن است که کیفیت کالاهای وارداتی است.

صادرکنندگان اخیرا مالیات بر ارزش افزوده سال ۱۴۰۰ را از دولت پس گرفته‌اند

وی با اشاره به مکاتبه کنفدراسیون صادرات با سازمان امور مالیاتی که باعث صدور بخشنامه‌ای برای استرداد یک ماهه مالیات بر ارزش افزوده به صادرکنندگان شود، بیان کرد: امروز با وجود اینکه بخشنامه‌ها و تاکیدات چند باره دولت صادرکنندگان در حال دریافت مالیات بر ارزش افزوده مسترد شده برای صادرات ۱۴۰۰ هستند. بنابراین با وجود بخشنامه‌های مکرر و تاکید دولت و سازمان مالیات مبنی بر لزوم بازگشت مالیات بر ارزش افزوده صادرات حداکثر ظرف مدت یک ماه هنوز هم بسیاری از صادرکنندگان به این منافع پرداختی خود دست نیافته‌اند.

لاهوتی نرخ ارز از موضوعات چالش برانگیز در حوزه صادرات دانست و گفت: نرخ ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان ارز مربوط به دولت و صرف واردات کالاهای اساسی می‌شود و سقف آن نیز معلوم است که در سال چه مقدار واردات داریم، اما مشکل نرخ ارز در سامانه نیما برای واردات است. امروز نرخ ارز در سامانه نیما حدود ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان در بخش اسکناس است و در حواله نیز کمتر از ۴۰ هزار تومان است. که اختلاف ۲۵ درصدی با بازار ارز آزاد باعث می‌شود که تقاضای کاذب به‌وجود آید، زیرا جذابیت نرخ افزایش واردات را رقم می‌زند و در بخش صادرات هم باعث کاهش صادرات می‌شود.

وی افزود: اگر کالاهایی که با نرخ نیمایی در بخش تولید استفاده می‌شود، اگر با همین نرخ به مصرف‌کننده نهایی می‌رسد این موضوع قابل دفاع بود که برای جلوگیری از تورم و رفاه حال عمومی است ولی واقعیت این اس که در سطح شهر کالاهایی که مشاهده می‌شد نرخ کالاها بر اساس نرخ ارز نیمایی نیست و این موضوع در واقع خسارت به منابع ارزی کشور است که نرخ ارز ارزان قیمت در اختیار واردکننده قرار دهیم و در مقابل مصرف‌کننده نیز کالای خود را با نرخ ارز آزاد تهیه کند.

 

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر