این ۱۰۰۰ فرهنگی کیفشان کوک شد

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در سال جاری سال جاری یک هزار و ۴۵۰ معلم جذب آموزش و پرورش استان اصفهان شدند اما همچنان با کمبود آموزگار مواجه هستیم.

این ۱۰۰۰ فرهنگی کیفشان کوک شد

محمدرضا ابراهیمی در جمع خبرنگاران ضمن تبریک حلول ماه ربیع‌الاول و آغاز سال جدید تحصیلی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس، اظهار داشت: مهر ماه نشاط، سرزندگی، حرکت به سوی رشد و پیشرفت و مبارزه با جهل و تاریکی است و سال تحصیلی جدید را با شعار "مهر نبوی" آغاز می‌کنیم.

وی با بیان اینکه بیش از یک میلیون دانش‌آموز در استان اصفهان مشغول به تحصیل هستند، افزود: آموزش و پرورش مهم‌ترین ارگان ارتباطی بین حاکمیت و مردم است و همه اقشار جامعه به شکلی با این ارگان مرتبط هستند بنابراین آموزش و پرورش در جامعه جایگاه رفیعی دارد و این اصل در هر جامعه‌ای که رعایت شود، آن جامعه رو به پیشرفت خواهد رفت و بی‌توجهی به بحث آموزش، آسیب‌های اجتماعی را افزایش خواهد داد.

باید سند تحول بنیادین در مدارس اجرایی شود

مدیرکل آموزش و پروش استان خاطرنشان کرد: شعار امسال آموزش و پرورش "همه با هم مدرسه قوی" است و در این راستا " تربیت دینی، عدالت آموزشی" به عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف‌مان در سطح استان در دستور کار قرار گرفته و در ذیل آن به دنبال اجرایی‌سازی سند تحول بنیادین در مدارس هستیم  و باید تلاش کنیم تا آثار آن در مدارس مشهود باشد.

وی اضافه کرد: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سال ۹۰ مصوب شد، اما فقط حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد آن اجرایی شده و آموزش و پروش برای اجرایی شدن کامل سند، طرح رهیاران سند تحول که بیشتر معلمان جوان هستند، اجرا کرده و در این راستا سال گذشته ۷۴ نفر و امسال ۵۰ نفر تحت این طرح، وارد مدارس دولتی می‌شوند و فعالیت می‌کنند.

بیش از ۴۲ هزار دانش‌آموز در اردوهای پیشرفت شرکت کردند

ابراهیمی با بیان اینکه توجه ویژه به مدارس دولتی، یکی دیگر از اقدامات مورد نیاز برای رسیدن به عدالت آموزشی است، متذکر شد: در همین راستا معلمین و نیروهای نخبه موظف هستند که نیمی از ساعات خدمت‌شان را در مدارس دولتی بگذرانند و همچنین شاداب‌سازی و تجهیز مدارس دولتی تحت عنوان طرح شهید عجمیان در دستور کار قرار گرفته است. علاوه براین برای تحقق شعار تربیت دینی باید برگزاری نماز جماعت در مدارس، تقویت هویت ایرانی_اسلامی و موضوع حجاب و عفاف مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

وی با اشاره به برگزاری اردوهای پیشرفت در مدارس و تاثیر آن در آشنایی دانش‌آموزان با پیشرفت‌های کشور در حوزه‌های مختلف، تصریح کرد: سال گذشته حدود ۴۲ هزار دانش‌آموز در اردوهای پیشرفت شرکت کردند و امیدواریم که امسال تعداد بیشتری از دانش‌آموزان در این اردوها حاضر باشند.

استخدام بیش از هزار معلم در سال جاری

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنانش به چالش‌های برگزاری کنکور اشاره کرده و گفت:  نحوه برگزاری کنکور یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور بود و شورای عالی انقلاب فرهنگی راهکار شرط معدل را در دستور کار قرار داد و برای تحقق آن دانش‌آموزان می‌بایست در یک فرآیند هماهنگ مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند و در این راستا امسال امتحان‌های نهایی سال دوازدهم، به شکل کاملا هماهنگ و به صورت الکترونیک برگزار و تصحیح شد و نتایج آن ۴۰ درصد در کنکور دانش‌آموزان تاثیرگذار بود و نتیجه آن در توزیع رتبه‌های برتر در کل کشور قابل مشاهده است.

وی با بیان اینکه سال جاری یک هزار و ۴۵۰ معلم جذب آموزش و پرورش استان اصفهان شدند، افزود: با این حال همچنان با چالش‌‌ کمبود آموزگار مواجه هستیم و به دلیل کسری نیرو اصفهان در صدر پنج استان کشور قرار دارد.

ابراهیمی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به مدارس ابتدایی بی توجهی شد، افزود: در حال حاضر بیشترین ظرفیت دانشگاه فرهنگیان به آموزش ابتدایی و سهمیه ماده ۲۸ آموزگاری اختصاص یافته است.

بیش از دو هزار دانشجو معلم در دانشگاه‌های فرهنگیان استان پذیرفته شدند

وی در بخش دیگری از سخنانش به فرآیند جذب معلمان از طریق دانشگاه فرهنگیان اشاره کرده و گفت: سال ۱۳۹۱ بیست و پنج هزار دانشجو معلم وارد دانشگاه فرهنگیان شدند و قرار بود که سالانه ۵ هزار نفر به عدد پایه ورودی اضافه شود تا چالش نیروی انسانی نداشته باشیم اما متاسفانه این رویکرد تغییر کرد و  اعتقادی به جذب معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود نداشت.

ابراهیمی با بیان اینکه از منظر سند تحول بنیادین تنها راه ورود به آموزش و پرورش از طریق دانشگاه فرهنگیان است، تصریح کرد: با استقرار دولت سیزدهم و با عنایت رهبر معظم انقلاب، دانشگاه‌های فرهنگیان مورو توجه قرار گرفتند و سال گذشته ۲۵ هزار نفر در کشور و دو هزار و ۳۰۰ نفر در استان اصفهان در دانشگاه فرهنگیان پذیرش شدند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه دانشگاه‌های فرهنگیان کل کشور در سال جاری ۳۰ هزار دانشجو معلم را پذیرش خواهند کرد، افزود: از این میزان دو هزار و ۷۰۰ نفر دانشجو معلم جذب دانشگاه‌های فرهنگیان استان اصفهان خواهند شد و  با تداوم این روند طی چند سال آینده مشکل کمبود نیرو جبران می‌شود.

تدریس در مدارس غیردولتی منوط به دریافت کارت صلاحیت معلمی است

وی در پاسخ به سوالات خبرنگاران پیرامون اعلام نشدن نتایج آزمون استخدامی آموزگاران، گفت: مرجع برگزاری آزمون آموزگاران، سازمان سنجش است و آموزش و پرورش مسئولیت مصاحبه و ارزیابی متقاضیان را بر عهده دارد که این امر در چند هفته گذشته انجام و نتایج آن در اختیار سازمان سنجش قرار گرفته و قرار بود که نتایج نهایی آن تا اواخر هفته جاری اعلام شود.

ابراهیمی اضافه کرد: سازمان‌دهی پذیرفته شدگان آزمون آموزگاری یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ماست و بلافاصله بعد از اعلام نتایج، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم، البته عموم این افراد تجربه کافی برای معلمی را دارند و جای نگرانی نیست.

وی با اعلام اینکه دوره ضمن خدمت مدیران مدارس غیر دولتی آغاز و برای معلمین نیز به زودی برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد هر معلمی که قرار است در مدارس غیردولتی تدریس کند، باید ۳۶۰ ساعت دوره ضمن خدمت را سپری و کارت صلاحیت حرفه‌ای معلمی را دریافت کند؛ هیچ مدرسه غیرانتفاعی حق ندارد افرادی را بکارگیری کند که کارت صلاحیت معلمی ندارد.

تحصیل ۵۴ هزار دانش‌آموز اتباع در مدارس استان، با کمبود فضای آموزشی مواجه هستیم

مدیرکل آموزش و پرورش استان با بیان اینکه طبق آمار سال تحصیلی گذشته ۵۴ هزار دانش آموز اتباع در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۹۰ درصد آنان دانش‌آموزان اتباع افغانستانی هستند، گفت: ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع از مهم‌ترین چالش‌‌های ما بود و در حال ساماندهی فرآیند ثبت‌نام آنها هستیم و در حال حاضر ورودی برخی مدارس بسته شده و تنها دانش آموزانی ثبت نام می‌شود که در سامانه یکتا کد رهگیری داشته باشند.

وی با اشاره به کمبود فضای آموزشی در کلان‌شهر اصفهان، یادآور شد: برخی از مدارس به دلیل قدمت و فرسودگی از مدار خارج شده و از طرف دیگر پدیده فرونشست تعدادی از مدارس کلان‌شهر اصفهان به ویژه در منطقه شمال شهر و همچنین مدارس برخی از مدارس شهرستان‌های برخوار و شاهین‌شهر را از گردونه استفاده خارج کرده است.

افزایش دو و نیم برابری ساخت مدارس نسبت به گذشته

ابراهیمی اظهار داشت: دولت در امر مدرسه‌سازی سرمایه‌گذاری و اهتمام ویژه‌ای دارد و روند ساخت مدارس نسبت به گذشته بیش از ۲ و نیم برابر شده است و تعداد زیادی مدرسه در حال ساخت و پروژه‌های نیمه تمام بسیاری داریم.

وی متذکر شد: هفته گذشته ۵۳ واحد آموزشی در سطح استان به بهره برداری رسید؛ باید توجه داشت که نگهداری بنا و مدارس یکی از چالش‌های مهم ماست و باید که در جامعه فرهنگسازی شود.

 

منبع: تسنیم
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر