این مرد حرف دل میلیون ها ایرانی را زد

منتخب استانی مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان معتقد است این صندوق یک نهاد اقتصادی خصوصی است و همه دارایی‌های آن به اعضای مؤسسه تعلق دارد.

این مرد حرف دل میلیون ها ایرانی را زد

محمد سقالی منتخب استانی صندوق ذخیره فرهنگیان از استان گلستان، از سال ۱۳۸۰ عضو صندوق است.

وی در بعضی از اشخاص حقیقی یا حقوقی در مجلس و دولت با استناد به واریزی دولت، بر این باورند که ماهیت صندوق، عمومی غیر دولتی است گفت: صندوق‌های سرمایه‌گذاری عهده‌دار خدمات عمومی نیستند بلکه مؤسساتی هستند که از اندوخته منابع، کار اقتصادی کرده و سود و ارزش افزوده برای اعضا حاصل می‌کنند.

سقالی افزود: بنابراین این صندوق‌ها نمی‌توانند در زمره مؤسسات عمومی غیردولتی قرار گیرند بلکه این مؤسسات به لحاظ شخصیت حقوقی به مؤسسات تجاری انتفاعی نزدیک‌تر هستند.

وی در ادامه تصریح کرد: در خصوص واریزی دولت باید گفت که پولی که دولت به صندوق واریز می‌کند همانند کمک دولت به کارکنان سایر ادارات، از محل منابع هزینه‌ای دولت و تحت سرفصل کمک به اعضای صندوق ذخیره فرهنگیان واریز شده و به محض پرداخت جزو دارایی شخصی فرهنگیان قلمداد می‌شود و دولت نسبت به چگونگی هزینه‌کرد آن توسط فرهنگیان مسؤولیتی ندارد.

محمد سقالی افزود: اگرچه دولت در سال‌های اخیر حتی به تعهدات خود عمل نکرده که منجر به بدهی کلان حدود ۶ هزار میلیارد تومانی به اعضای مؤسسه شده است، اما در صورتی که دولت تمام و کمال معادل واریزی اعضا برای آنها واریزی داشته باشد، باز هم خدشه‌ای بر خصوصی بودن صندوق ذخیره فرهنگیان وارد نمی‌کند. بنابراین اعضای مؤسسه باید نسبت به این مسأله هشیار بوده و به شایعات بی‌اساس توجه نکنند.

وی گفت: همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید نسبت به این موضوع کاملاً آگاه بوده و در هرگونه سازوکاری که برای صندوق در نظر گرفته خواهد شد، ماهیت خصوصی مؤسسه و تضمین حقوق فرهنگیان را به هیچ عنوان به هیچ مسأله دیگری مشروط نکنند. فرهنگیان نیز می‌توانند نمایندگان حوزه مربوط به خودشان را نسبت به این مسأله حساس و آگاه کنند تا مبادا تصمیمی خلاف منافع فرهنگیان گرفته شود.

منتخب استانی در ادامه تصریح کرد: البته اتفاق بسیار خوبی که مدیرعامل صندوق و تیم ایشان کلید آن را زدند، بحث طرح ارزش مالکانه و تخصیص و واگذاری دارایی‌های مؤسسه به اعضای شاغل و بازنشسته است که در صورت اجرایی شدن، مُهر تأییدی بر خصوصی بودن مؤسسه خواهد بود زیرا تمام دارایی‌های مؤسسه تا آخرین ریال به نسبت سهم هر فرد در بین آنها توزیع شده و اموال مازادی باقی نخواهد ماند که بحث دولتی، غیردولتی یا عمومی بودن آن مطرح باشد.

 

بعضی از نمایندگان مجلس برای نظارت بر عملکرد صندوق، ماهیت عمومی غیردولتی را پیشنهاد می‌دهند افزود: در برخی دوره‌‌ها خسارت‌های مالی فراوانی بر صندوق تحمیل شد و مسؤولان وقت نتوانستند و یا نخواستند ارتباط تعاملی در راستای شفاف‌سازی و پاسخگویی ابهامات عملکرد با ذینفعان داشته باشند، در چنین شرایطی معلمان ذینفع برای دیده شدن و شنیده شدن مطالبات و جبران خسارات وارده، دست به دامن نمایندگان مجلس‌ شدند.

سقالی افزود: لذا نمایندگان وقت مجلس، طرح تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره را پیش بردند که‌ از نظر جبران خسارات و نیز اصلاح ساختار صندوق عایدی چندانی نداشت. امروز هم دولت و مجلس با هر عنوان و ادله‌ای قصد ورود در امور صندوق داشته باشند پیشنهاد می‌کنم ضمن احترام به ماهیت خصوصی صندوق، نسبت به تقویت جایگاه‌های تقنینی و نظارتی ذینفعان، پیش‌بینی ردیف بودجه‌ای مستقل، تسویه بدهی دولت متناسب‌ با رشد تورم اقدام و از ورود به بورس تمامی شرکت‌‌های زیرمجموعه و واگذاری ارزش مالکانه حمایت کنند.

وی در خصوص نقش رئیس هیأت امنا و مدیر عامل در دفاع از ماهیت خصوصی صندوق گفت: نقش رئیس هیأت امنا و مدیرعامل به عنوان امانت‌داران این مجموعه بزرگ بسیار حیاتی بوده و برای اینکه نقش پررنگی در دفاع از ماهیت خصوصی داشته باشند، نیاز است اطلاعات دقیقی از جلسات و مباحث سنوات قبل کمیسیون‌های دولت و مجلس داشته‌ و ضمن تقویت نقاط قوت دفاعیات ماهیت خصوصی، با بهره‌گیری از مشاوران حقوقی متعهد و دلسوز معلمان و معتقد به ماهیت خصوصی، نسبت‌ به مباحث و شبهات نیز استدلال‌های منطقی و قانونی ارائه دهند.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر