بیش از هزار رشته دانشگاهی بدون متقاضی حذف شد

وزیر علوم گفت: امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیاز‌های جامعه را طراحی کردیم.

بیش از هزار رشته دانشگاهی بدون متقاضی حذف شد

به گزارش تیترکوتاه؛ محمدعلی زلفی‌گل امروز وزیر علوم (دوشنبه) در جمع خبرنگاران در حاشیه کنگره ملی آموزش هدفمند، مهارتی و نیازمحور گفت: در برنامه توسعه هفتم حکمی در خصوصی توسعه آموزش مهارتی و نیازمحور وجود دارد.

وی ادامه داد: آموزش مهارتی نیاز به عزم فرابخشی دارد و صنایع و وزارتخانه‌ها باید با همکاری کنند، زیرا دانشجویان به این صنایع وزارت خانه‌ها مراجعه می‌کنند و باید این دانشجویان را بپذیرند و نیاز به همکاری آنهاست.

محمدعلی زلفی گل ادامه داد: حکم مناسبی در برنامه هفتم توسعه در این زمینه پیش بینی شده است و وزارت علوم و وزارت بهداشت باید آیین نامه اجرایی این حکم را بنویسید تا صنایع و وزارتخانه هه در این زمینه همکاری کنند. برای این کار باید پشتوانه علمی و فنی مناسب وجود داشته باشد و از نظر‌های نخبگان دانشگاه استفاده کنیم تا دستورالعمل جامع الاطراف باشد و آموزش مهارتی نهادینه شود.

وی در مورد حذف رشته‌محل‌های غیرکاربردی و غیرعملیاتی نیز توضیح داد: اقلیم آموزشی در سطح دنیا و سطح کشور ما تغییر کرده است. رشته‌ها باید روزآمد شده و بازبینی شود. اما در رشته‌هایی که اکنون زیاد نیاز نیستند، استادانی را استخدام کردیم که مربوط به ان صنف هستند. اکنون باید با کمک و هماهنگی همان استادان موضوعات چند رشته‌ای و بین رشته‌ای را تعریف کنیم تا از ظرفیت همان استادان هم استفاده شود. این کار نیاز به برنامه ریزی دارد.

زلفی گل گفت: امسال بیش از ۱۰۰۰ رشته را که متقاضی نداشت حذف کردیم و رشته‌های جدید منطبق بر دانش روز و نیاز‌های جامعه را طراحی کردیم. تلاش می‌کنیم برخی از این رشته‌ها به صورت فرادانشکده‌ای تدریس و پیگیری شوند.

وی در مورد ادغام دانشگاه علمی کاربردی با پیام نور و دیگر زیرنظام‌ها گفت: هر کدام از زیرنظام‌های آموزش عالی جایگاه خاص خود را دارند. دانشگاه فنی حرفه‌ای تربیت تکنیسین مهارتی و دانشگاه علمی کاربردی دوره‌های آموزشی کوتاه مدت صنایع و جامعه را پیگیری می‌کند. پیام نور آموزش غیرحضوری را در دستور کار دارد. هر کدام از این دانشگاه‌ها با اهداف خاصی تاسیس شده اند. شاید به بازارایی ماموریت‌ها نیاز است وگرنه تعطیل کردن ان‌ها درست نیست.

وی تاکید کرد: مجموعه آمورش عالی کشور یک جورچین با حضور همه زیرنظام‌ها و دانشگاه آزاد اسلامی است و برای هر تغییری باید همه با هم هماهنگ باشیم.

انتهای پیام/

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر