آزمون استخدامی | سازمان سنجش | آموزش و پرورش

درآمد نجومی آموزش و پرورش از آزمون استخدامی / کارت شرکت در این آزمون چند؟

با توجه به برگزاری ۳ آزمون استخدامی توسط آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۳ و هزینه ۳۶۸ هزار تومانی ثبت‌نام در این آزمون‌ها با احتساب تعداد داوطلبان شرکت کننده، رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود.

درآمد نجومی آموزش و پرورش از آزمون استخدامی / کارت شرکت در این آزمون چند؟

آزمون استخدامی یک فرایند مهم در جذب نیروی کار برای شغل‌های مختلف است که به منظور ارزیابی مهارت‌ها، دانش، توانایی‌ها و سازگاری افراد با شغل مورد نظر برگزار می‌شود. این آزمون‌ها ممکن است شامل سوالات تستی، مصاحبه‌های فردی یا گروهی، مطالعه موردی یا تمرین‌های عملی باشند. اهداف اصلی آزمون استخدامی شامل اندازه‌گیری مهارت‌ها و توانایی‌های مورد نیاز، پیش‌بینی عملکرد شغلی آینده، ارزیابی رفتارها و سازگاری با محیط کار است.

وزارت آموزش و پرورش سال‌هاست با مشکل نیروی انسانی مواجه است اما از سال ۹۷ به بعد مشکل کمبود معلم علنی‌تر شد و این وضعیت از سال ۱۴۰۰ به بعد به یک بحران تبدیل شد به گونه‌ای که مهر هر سال، تأمین معلم برای کلاس‌های درس به یکی از بزرگترین چالش‌های این وزارتخانه تبدیل می‌شود.وزارت آموزش و پرورش، امسال با برگزاری آزمون‌های استخدامی تعداد قابل توجهی معلم برای مدارس استخدام می‌کند که این تعداد برای سال ۱۴۰۳ به بیشترین تعداد خود رسیده است.این وزارتخانه برای سال ۱۴۰۳، تعداد ۳ آزمون استخدامی برگزار می‌کند؛ در آزمون استخدامی ویژه شغل آموزگار ابتدایی ۲۸ هزار نفر، در آزمون استخدام دبیر و هنرآموز ۲۴ هزار و ۹۶۱ نفر و در آزمون استخدام مشاغل کیفیت بخش (مشاور، مربی پرورشی، مربی بهداشت و معلم ورزش) ۱۹ هزار و ۱۷۹ نفر استخدام می‌شوند.با این احتساب آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۳، بیش از ۷۲ هزار نفر معلم برای مدارس کشور استخدام می‌کند.

طبق اطلاعات منتشر شده در دفترچه آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش، هزینه ثبت‌نام در این آزمون‌ها ۳۶۸ هزار تومان است.با توجه به اینکه هر داوطلب با توجه به رشته تحصیلی خود این امکان را دارد که در یک، دو یا هر سه آزمون متقاضی شود بنابراین برای شرکت در هر کدام از این آزمون‌ها باید هزینه جداگانه‌ای واریز کرده تا بتواند کارت شرکت در آزمون را خریداری کند.علی فرهادی معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش گفت: «حدود یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر در ۳ آزمون استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرده‌اند».

اگر عدد یک میلیون و ۴۰۰ هزار را در ۳۶۰ هزار تومان ضرب کنیم، مبلغی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از محل برگزاری این آزمون‌های استخدامی حاصل می‌شود. هم اکنون محل هزینه کرد این درآمد حاصل به یکی از سؤالات اساسی در فضای مجازی منتشر شده است.دریافت ۳۶۸ هزار تومان بابت برگزاری آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش طبق مصوبه هیأت وزیران است که در این مصوبه هزینه برگزاری آزمون‌های سازمان سنجش تعیین شده است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در خصوص این موضوع  گفت: «از مبلغ هزینه آزمون حداقل ۸۰ درصد آن صرف خود آزمون می‌شود و ۲۰ درصد باقی‌مانده هم به هیچ وجه هزینه‌های آموزش و پرورش را پوشش نمی‌دهد».وی با بیان اینکه سؤالات آزمون شخصی‌سازی می‌شود و آزمون‌ها با کیفیت بالایی برگزار می‌شود، افزود: «مطمئن باشید که آموزش و پرورش در این آزمون‌ها کلی هم باید اضافه از بودجه خودش هزینه کند». فرهادی تصریح کرد: «گاهی اوقات این استنباط می‌شود که از این آزمون پولی نصیب آموزش و پرورش می‌شود اما اینگونه نیست. آموزش و پرورش کلی هم از بودجه خودش صرف می‌کند تا این آزمون‌ها را برگزار کند». وی با بیان اینکه هزینه‌ای که آموزش و پرورش صرف مصاحبه و کانون‌های ارزیابی می‌کند، بیشتر از این حرف‌هاست، گفت: «اکثر هزینه ثبت‌نام صرف برگزاری آزمون می‌شود و عملا آموزش و پرورش از بودجه خودش صرف می‌کند تا بتواند هزینه‌های مصاحبه و کانون ارزیابی‌ها را دهد».

با توجه به برگزاری ۳ آزمون استخدامی توسط آموزش و پرورش برای سال ۱۴۰۳ و هزینه ۳۶۸ هزار تومانی ثبت‌نام در این آزمون‌ها با احتساب تعداد داوطلبان شرکت کننده، رقمی حدود ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد حاصل می‌شود. این درآمد عدد بزرگی است فقط هزینه آزمون می‌شود؟!

منبع: فارس
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    اخبار
    سایر رسانه ها
    پیشنهاد سردبیر