تیتر کوتاه در آستانه‌ی روز جهانی نمایشگاه‌ها بررسی کرد:

چرا انجمن های نمایشگاهی محبوب نیستند

در آستانه روز جهانی نمایشگاه ها و از طریق برگزاری چندین نظرسنجی تخصصی در گروه‌های نمایشگاهی، بر آن شدیم تا برای نخستین بار عملکرد این انجمن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

چرا انجمن های نمایشگاهی محبوب نیستند

خانواده صنعت نمایشگاهی به عنوان یکی از تخصصی ترین بخش های صنعت و تجارت در کشور، دارای سه انجمن تخصصی باسابقه و یک انجمن در حال شکل گیری است.

انجمن سایت داران نمایشگاهی، انجمن برگزار کنندگان نمایشگاه‌های بین‌المللی کشور، انجمن صنفی غرفه سازان تهران و به تازگی انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی خارجی در مجموع حدود ۴۰۰ فعال نمایشگاهی و شرکت های تحت امر آنها را پوشش می دهند.

در طول سالهای اخیر، همواره ماهیت و نحوه فعالیت این انجمن ها محل بحث و مناقشه افراد متخصص و خصوصا رسانه ها بود است. نکته مهم آن که خروجی دقیق این انجمن ها معلوم نیست و با وجود اینکه در هر دوره به طور مشخص تحت مدیریت گروه های متفاوت اداره می شوند اما همچنان این دست پر قدرت دولت است که با سهم کمتر از ۱۰ درصدی خود در فعالیت های نمایشگاهی، تمام این چرخه را مدیریت می کند.

در آستانه روز جهانی نمایشگاه ها و از طریق برگزاری چندین نظرسنجی تخصصی در گروه‌های نمایشگاهی، بر آن شدیم تا برای نخستین بار عملکرد این انجمن ها را مورد بررسی قرار دهیم. با تیتر کوتاه همراه باشید:

۱-انجمن نمایشگاه های ایران (سایت داران نمایشگاهی)

تاریخ شروع به کار این انجمن به سال ۱۳۸۸ باز می گردد. اعضا این مجموعه معمولا تغییر چندانی ندارد و مدیران ۳۱ استان را پوشش می دهد. نظارت بر عملکرد سایت های نمایشگاهی در سراسر کشور، تجیهز، نوسازی و بازسازی امکانات داخل سایت ها و نظارت بر چینش تقویم نمایشگاه با رعایت موارد مربوط به همپوشانی رویدادها از جمله وظایفی است که بر عهده انجمن سایت داران گذاشته شده است.

در یک نظرسنجی آزاد که سه گروه بزرگ صنعت نمایشگاهی را شامل می شود، از فعالان این صنف، خصوصا سایت داران سوال کردیم، عملکرد دوره های اخیر این مجموعه را چطور ارزیابی کردند. ۱۲۰ نفر در این نظرسنجی شرکت داشتند و در مجموع ۶۵ درصد آنها از عملکرد انجمن سایت داران ایران رضایت نداشتند.

انجمن+سایت+داران

وب سایت انجمن در حال حاضر در دسترس بوده اما اطلاعات آن حدود یک سالی است که به روز نمی شود.

۲-انجمن صنفی برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران

برگزارکنندگان نمایشگاهی در کشور زیر مجموعه این انجمن قرار دارند. البته در دوره فعلی کمتر از ۵۰ درصد برگزارکنندگان عضویت در تشکل ویژه برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی را پذیرفتند. آمارهای رسمی نشان می دهد در سال های ۹۵ تا ۹۸ تعداد اعضا این انجمن بیش از ۱۲۰ نفر بوده است. امروز اما به زحمت حدود ۷۰ عضو دارد.

انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های بین المللی ایران ماموریت دارد تا ضمن حفظ و حراست از مجوزهای نمایشگاهی مربوط به اعضا خود، از ایجاد هرگونه فرسایش میان برگزارکنندگان در برگزاری رویدادها و البته همپوشانی ها در تقویم نمایشگاهی جلوگیری کند.

در نظر سنجی اخیر تیتر کوتاه مجموعا ۸۴ نفر مشارکت داشتند که  ۷۲ درصد آنها عملکرد سال های اخیر انجمنشان را ضعیف دانستند.

انجمن+برگزارکنندگان+نمایشگاهی

شایان ذکر است که وب سایت این تشکل در حال حاضر غیر قابل دسترسی است.

۳- انجمن صنفی غرفه سازان تهران

با وجود اینکه بخش عمده ای از فعالان نمایشگاهی را در کشور غرفه سازان تشکیل می دهند اما تشکل این افراد صرفا کلان شهر تهران را در بر می گیرد! آمار مشخصی از تعداد دقیق غرفه سازان وجود ندارد اما غیر از تهران هر شهر به طور میانگین بین ۲۰ تا ۶۰ غرفه ساز فعال دارد.

انجمن غرفه سازان در طول سال های فعالیت قرار بوده از طرح و نقشه های غرفه سازان حراست کرده و از نظر کیفیت غرفه سازی آنها را سطح بندی کند. ضمن اینکه حافظ منافع و معیشت آنها در شرایط خاص و دوران بیکاری های فراگیر صنفی باشد.

نظر سنجی اخیر تیتر کوتاه اما نشان می دهد که ظاهرا این انجمن هم چندان موفق عمل نکرده و ۶۱ درصد اعضا این صنف فعالیت های آن را ضعیف ارزیابی می کنند.

 

انجمن+غرفه سازان تهران

وب سایت این مجموعه نسبتا فعال بوده و اخبار مجامع به طور مداوم روی آن بارگزاری می شود.

۴-انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی

در آخر به تشکلی می رسیم که مشخص نیست فعالیت دارد یا خیر! در طول ۳ سال اخیر موضوع آغاز به کار تشکل دیگری به عنوان رکن چهارم صنعت نمایشگاهی مطرح شد. انجمن برگزارکنندگان نمایشگاه های خارجی که البته از لحظه اول با حواشی و برخی دعواهای داخلی همراه بود.

این انجمن نه سایت، شبکه اجتماعی فعال! حتی اعضا زیر مجموعه آن مشخص نیستند.در این سالها به ندرت اخباری از فعالیت ها و جلسات آن منتشر شده و صرفا در رویدادهای خاصی مثل روز جهانی نمایشگاه ها لوگو آن در پوسترها و بنرها درج می شود. در نهایت به دلیل فعالیت بسیار مبهم و اندک این تشکل نتوانستیم نظرسنجی قابل استنادی برای آن برگزار کنیم.

سخن پایانی

همین چند روز قبل انتخابات انجمن صنفی غرفه سازان تهران به دلیل مشارکت بسیار پایین اعضا لغو و به زمان دیگری موکول شد. همچنین دبیر انجمن برگزارکنندگان رویدادهای نمایشگاهی بی سروصدا جای خود را به فرد دیگری داد!

واقعیت این است که عدم رضایت فعالان صنفی از عملکرد تشکل های نمایشگاهی به منزله بی اهمیت بودن آنها نیست. اتفاقا باید برای تقویت و اثربخشی آنها دنبال راه چاره بود.

در این خصوص مدیران دولتی و مدیران انجمن ها باید سعی کنند در یک فضای علنی و با حضور رسانه ها به ایجاد بسترهای جدید و راهکارهای کاربردی در مسیر تقویت فعالیت های صنفی گام بردارند. یکی از پیشنهادات در این زمینه تعامل هرچه بیشتر با رسانه ها خصوصا رسانه های تخصصی است که در سال های اخیر مورد توجه قرار نگرفته است.

بی خبری رسانه ها از فعالیت های صنفی باعث شده آنها نتوانند مطالبات اعضای زیرمجموعه را به موقع پیگیری کرده و در نهایت این امر به کاهش اعتماد عمومی به انجمن های مختلف منجر شده است.

دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر