در گفت و گوی تیتر کوتاه با رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی مطرح شد:

سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی؛ گامی نو در جهت ارتقای کیفیت رویدادها

سپاسدار گفت: سامانه ای برای مجریان نمایشگاهی ایجاد شده است. اطلاعات تمام برگزارکنندگان کشور در این سامانه بارگذاری و برگزارکنندگان نمایشگاهی بر اساس توانمندی های خود در برگزاری رویدادها، رتبه بندی خواهند شد.

سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی؛ گامی نو در جهت ارتقای کیفیت رویدادها

صنعت نمایشگاهی ایران در سال ‌های اخیر، شاهد تحولات و دگرگونی ‌های قابل توجهی بوده است. این صنعت که نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی و معرفی توانمندی‌ های کشور به بازارهای جهانی ایفا می ‌کند، در سال ۱۴۰۳، با وجود چالش‌ های متعدد، مسیر رشد و پیشرفت را به طور مستمر طی کرده است. عوامل موثری در این بهبود، نقش داشته اند. نحوه سیاست گذاری متولیان این صنعت مهم کشور (اعم از دولتی و انجمن های فعال بخش خصوصی) نیز در این زمینه بسیار حائز اهمیت بوده است. پیرو همین سیاست گذاری امروز ۲۶ اردیبهشت ماه مراسم رونمایی و آموزش سامانه جامع رویدادهای نمایشگاهی کشور با حضور سیدمحمدصادق قنادزاده، معاون ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی سازمان توسعه تجارت، معاونان و مدیران شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران، جمعی از برگزارکنندگان نمایشگاهی و فعالان این حوزه در محل سالن مروارید خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. 

جلسه-رونمایی-سامانه-رویدادها

پیرامون آشنایی بیشتر با جزییات این سامانه و وضعیت کلی صنعت نمایشگاهی در شرایط کنونی با شهنام سپاسدار رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی به گفتگو نشستیم.

رشد صنعت نمایشگاهی در حوزه های کمی و کیفی 

سپاسدار در این گفت و گو به خبرنگار تیترکوتاه گفت : بررسی وضعیت صنعت نمایشگاهی در سال گذشته حاکی از رشد این صنعت در حوزه های کمی و کیفی  در سطح کشور است. حتی تعداد حضور پاویون های ایرانی در نمایشگاه های خارجی نیز با رشد چشمگیری مواجه شده است. متراژ برگزاری رویدادها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال های قبل نیز با افزایش بسیار مطلوبی مواجه بوده است. البته نگفته نماند که ما در سال های گذشته درگیر تاثیرات ویروس کرونا بودیم.

وی افزود: به عقیده من اگر اتفاق خاصی در حوزه سیاسی کشور رخ ندهد روند رو به رشد صنعت نمایشگاهی در سال جاری نیز ادامه دارد خواهد بود. نمایشگاه ها در کشور امسال هم قطعا با افزایش بیشتر تعداد مشارکت کنندگان در رویدادها روبرو خواهند بود. تا جایی که حتی ممکن است در سال جاری برای حضور بیشتر مشارکت کنندگان در رویداد ها، از متراژ غرفه ها کم کنیم.

شهنام-سپاسدار

رتبه بندی برگزارکنندگان

رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در ادامه افزود: خوشبختانه اتفاقات خوبی نیز در این صنعت در حال رقم خوردن است. سازمان توسعه تجارت در حوزه صدور مجوز اتفاق خوبی را رقم زده است. بر اساس سیاست گذاری این سازمان، سامانه ای برای مجریان نمایشگاهی ایجاد شده است. اطلاعات تمام برگزارکنندگان کشور در این سامانه بارگذاری و برگزارکنندگان نمایشگاهی بر اساس توانمندی های خود در برگزاری رویدادها، رتبه بندی خواهند شد.

وی افزود: شاخص های ارزیابی توانمندی مجریان نیز در این سامانه وجود دارد. البته ناگفته نماند که شاید نقدهایی به این شاخص ها وجود داشته باشد؛ اما مطمئنیم که به مرور زمان تغییرات مدنظر بر شاخص ها اعمال شده و در نهایت نتیجه خوبی حاصل خواهد شد.

سپاسدار افزود: در این سامانه مرحله ای هم با محوریت «ارزیابی» وجود دارد. در این مرحله پس از برگزاری یک رویداد، بر اساس شاخص های درنظر  گرفته شده مشخص می شود که آیا شرکت برگزارکننده این رویداد صلاحیت برگزاری دور بعدی این نمایشگاه را دارد یا نه. اگر برگزارکننده موفق به کسب رتبه بالا در این شاخص ها نشود برگزارکننده دور بعد رویداد از میان سایر شرکت ها که دارای شاخص های بالاتری هستند انتخاب خواهد شد.

صدور مجوزهای بلندمدت

مدیرعامل شرکت بانیان امید در ادامه گفت: رشد و پیشرفت صنعت نمایشگاهی در سال های اخیر، مرهون اقدامات و ابتکارات موثر سازمان ‌ها و نهادهای متولی، به ویژه سازمان توسعه تجارت و شرکت سهامی نمایشگاه های بین المللی ایران و فعالیت فعالان بخش خصوصی این صنعت بوده است. خوشخبتانه اتفاق بسیار خوبی که در حوزه صدور مجوزهای نمایشگاهی رخ داده، صدور مجوزها به صورت بلندمدت است. البته این مجوز بلندمدت به تمام نمایشگاه ها تعلق ندارد. بلکه در مرحله نخست بر اساس شاخص هایی که در نظر گرفته شده اقدام به صدور بلندمدت مجوزها خواهد شد. به عبارتی شرکتی که سطح بالایی از شاخص های برگزاری یک رویداد موفق را کسب کند موفق به دریافت مجوز بلندمدت برگزاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: ناگفته پیداست که صدور مجوزهای بلندمدت برگزاری یک رویداد چه مزایای قابل توجهی برای آن نمایشگاه و صنعت نمایشگاهی کشور خواهد داشت. وقتی خیال برگزارکننده از مسئله صدور مجوز راحت باشد تمرکز بیشتری در زمینه های افزایش تعداد مشارکت کنندگان داخلی و خارجی، استفاده از پیمان کارهای کارآمدتر، عقد قراردادهای بلندمدت با مشتریان خواهد داشت.

افزایش تعرفه های نمایشگاهی

رییس انجمن برگزارکنندگان نمایشگاهی در ادامه صحبت های خود به بازنگری در تعرفه های نمایشگاهی اشاره کرد و گفت: این کار یکی از اقدامات بسیار خوب در صنعت نمایشگاهی کشور بود. سالیان سال بود که فاصله کنونی تعرفه ها با قیمت های واقعی بسیار زیاد بود. خوشبختانه تعرفه ها به میزان مطلوبی افزایش پیدا کرده اما با این حال هنوز با قیمت واقعی فاصله دارد.

سپاسدار در پایان عنوان کرد: با این حال، چشم‌انداز پیش روی صنعت نمایشگاهی ایران روشن و امیدوارکننده است. با تداوم اقدامات و ابتکارات موثر توسط سازمان‌ها و نهادهای متولی، و همچنین رفع چالش‌های موجود، شاهد رونق و شکوفایی هرچه بیشتر این صنعت در سال‌های آینده خواهیم بود.

سهیل فرزین
دیگران می‌خوانند
اینستاگرام تیتر کوتاه

نظر شما

سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار
    سایر رسانه ها
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت تیتر کوتاه هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    پیشنهاد سردبیر